avatar_lidy

Nieuwe versie Luminar

Gestart door lidy, 05 sep, 2020, 12:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lidy

Later dit jaar wordt er een nieuwe versie van Luminar uitgebracht: Luminar AI. Wil je het programma op 1 apparaat installeren, dan kost 't 59 euro, op 2 kost het 69 euro. Let op: dit zijn vroege-vogelprijzen die alleen gelden voor de eerste 30.000 kopers; daarna gaat de prijs met - ik dacht - 10 euro omhoog.

Er is een introductievideo verschenen, die helaas weinig concrete info bevat. Wel is duidelijk dat het om een volledig nieuwe versie gaat en niet om een upgrade van Luminar4. Dit laatste programma krijgt nog een jaar lang (gratis) updates. De UI schijnt helemaal vernieuwd/anders te zijn; er  is o.a. een aantal sliders verdwenen, Layers zoals we die kenden, gaan verdwijnen, Looks worden Templates enz. Helaas kunnen de eerder aangelegde catalogi n L3 en L4 niet gemigreerd worden naar AI. Je zult deze foto's zelf eerst moeten omzetten naar TIFFs; pas daarna kun je ze in AI bewerken. Er is in AI geen tooltje om dat voor je te doen.

Ook de tech specs zijn weer wat opgeschroefd. Zowel voor Mac als voor Windows geldt 16+ GB RAM en MacOS10/Windows 10. Bij voorkeur SSDs. Plug-in support zal er zijn voor LR Classic vanaf versie 6, Photoshop vanaf CS5 en Photos MacOS. Support voor Photoshop Elements en Apple Aperture komt te vervallen.

Kortom, veel hype en schone beloftes, maar ik kan nog niet ontdekken wat de meerwaarde van deze nieuwe versie zou moeten zijn.

Ik ga AI zelf nu dus niet kopen. Dat er zoveel wordt overgenomen of kan worden overgenomen door AI is niet iets wat me overtuigt. Daar komt bij dat, hoewel ik het een heel mooi programma vind,  L4 nog vol bugs zit, voornamelijk de Windows-versie. Ten opzichte van de Mac-versie zijn er veel klachten over traagheid, crashen en andere problemen. Ook schijnt de MacOS-versie een aantal opties te hebben, die geheel ontbreken in de Windows-variant. Alhoewel Skylum al vanaf L3 belooft eea gelijk te zullen trekken en op te lossen, blijft het bij toezeggingen. In de praktijk gebeurt er niet veel. Met het aflopen van de ondersteuning van L4 lijkt die kans nu ook helemaal verkeken te zijn.

*prijzen aangepast naar 59e en 69e.

Pentax4ever

Ik heb begrepen dat het ondanks de uitgebreide AI-mogelijkheden het altijd nog mogelijk blijft om handmatig op zoek te gaan naar de door jou zelf gewenste instellingen/bewerkingen. De prijs voor bestaande gebruikers (1 seat) is overigens € 59,00 als je deze link gebruikt:

http://clickthrough-eu.webinargeek.com/f/a/SyiSkiHyUlgi4VIbnDK5XQ~~/AAAWGAA~/RgRhNhriP0RxaHR0cHM6Ly9za3lsdW0uZXZ5eS5uZXQvYy8xNjQ3MDIvODg1NjcwLzMyNTU_ZmJjbGlkPUl3QVIxUUFLeGdLUWU2OGk1ZmxMeXg0cGk1UUFwLVIzMUdZbnpZb0hUazNpNmdiT3g2MFI1NlE2REtGZnNXBXNwY2V1QgoAHOKVU1--nHsLUhhjdmRjb2V2ZXJpbmdAb3V0bG9vay5jb21YBAAAAvI~

Via deze link toegang tot een webinar van fotograaf Piet van den Eynde die misschien wel iets te enthousiast is over Luminar (commercieel belang neem ik aan?).

https://www.morethanwords.be/blog//luminar-ai-faq-webinar

lidy

Thx, Cees. Ik vraag me af of die 10 euro ook geldt op de voorintekenprijs? Of misschien heb ik zelf verkeerd gekeken; ik dacht nl. in eerste instantie ook dat het 59/69 was en heb mijn bericht later aangepast.

Ja, dat individuele aanpassingen nog mogelijk zijn, wordt idd door Skylum gezegd. Niemand weet er het fijne van, want geen van de reviewers heeft het eigenlijke programma nog werkend gezien. Het enige wat blijkbaar getoond werd, waren slides en daar zie je niet heel veel aanpassingsmogelijkheden op. Als ik bijvoorbeeld naar Aurora kijk - ook van Skylum - dan wordt je foto bij binnenhalen automatisch HDR bewerkt. Meestal op een veel te contrast- en kleurrijke manier, lelijk, zeg maar (vind ik dan, en ik hou echt wel van contrast en kleur). Je kunt dat niet met Ctrl-Z of Undo terugdraaien. Omdat Aurora helemaal slider-based is, kun je 't handmatig nog zelf aanpassen. Ik vraag me dus af hoe dat bij de nieuwe Luminar gaat.

Hoe dan ook, ik laat het aan me voorbijgaan. Ik gebruik Luminar voor een paar dingen - voornamelijk de lucht vervangen - en dat doet 't prima. Bovendien heb ik't nog geen jaar en geen behoefte aan (nog meer) AI. Sowieso zou ik met de aanschaf van zo'n product wachten tot er echte reviews verschijnen. Ieder jaar een nieuwe versie tegen die prijs is nog altijd goedkoper dan een jaar lang PS+LR, maar dan wordt het verschil wel een stuk kleiner.

Dank voor de link. Ik zal die wellicht later nog eens bekijken. Voorlopig heb ik een overdosis gehad van Luminar-AI aannames en speculaties na meerdere non-reviews te hebben bekeken. ;)



EviZ

Tja, ik weet het ook nog niet met luminar.......had het "gratis"gekregen bij een schitterend fotoboek dat minder koste dan de aanschaf van luminar 4 zelf..... ben er nog niet heel enthousiast over (en heb het echt geprobeerd).