Nieuws:

Bij het oude forum inloggen met oude inlog gegevens

Hoofdmenu
avatar_kokkieblanda

landschap vennetje

Gestart door kokkieblanda, 23 nov, 2020, 13:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kokkieblanda

met dit soort foto's heb ik altijd moeite om het juiste perspectief te bepalen. Naar welke van de 2 gaat jullie voorkeur naar uit en wat kan er beter aan.

1.


2.
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

Pentax4ever

Vind ze allebei wel geslaagd maar de eerste vind ik het prettigst om naar te kijken. De 2e foto heeft denk ik nogal veel voorgrond (water). Ik zou daar onder een stukje vanaf halen.
Het belangrijkste criterium bij een landschapsfoto leerde ik bij een cursus landschaps-fotogafie is: "wat is het onderwerp" in je foto. Zo bezien zou de foto denk ik aan kracht winnen als de takken rechtsboven niet mee zouden zijn genomen in de compositie en het onderwerp het boompje wordt in de achtergrond. Het rode vlak achter dat boompje (een dak?) zou ik wegpoetsen.

Wunigard

De eerste is qua compositie het best geslaagd. Het oog wordt via het water de afbeelding ingetrokken. Maar vervolgens blokkeren de takken een vervolg van de tocht. Het rode dak stoort me niet. Het oog zou daar naar toegetrokken zijn als die takkenblokkade er niet was geweest.

Fries

De eerste. Alle elementen stapelen mooi op naar een doorkijkje.

kokkieblanda

dank jullie wel, er was echter geen ruimte om het te doen zonder die dooie boom.
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

ferre


Wunigard

Hoi, zag beide foto's nog eens met een frisse blik. Bij foto 1 zit de horizon in het midden en de tweede heeft wel een erg groot blauw vlak. Ze kijken beide daardoor niet prettig.
Een foto in portretstand komt vaak beter tot zijn recht in 3:4 formaat. Dus mijn advies is om van 1 een stuk van de bovenkant af te halen (staat meteen de horizon beter) en van 2 de onderkant bijsnijden.

kokkieblanda

Dank, Zal dat ook eens gaan proberen. Kijken hoe dat uitpakt :)
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

Guido Franssens

#8
Er is niet echt iets mis met deze foto's

Wat je kan is ander licht/sfeer kiezen vb mist, heel vroeg of golden hour.

Misschien 1 detail als onderwerp kiezen, er staat (te)veel en niets eist de aandacht.

Jan V.

Als het over het vennetje gaat (wat titel doet vermoeden), dan is nr. 2 de beste. Het doorkijkje naar het dak in de verte situeert het vennetje in een nog door menselijke activiteit beroerd gebied.