avatar_Fries

En hier is de nieuwe K-3III!

Gestart door Fries, 31 mrt, 2021, 01:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EviZ

Het is de tweede keer dat Canon nu rigoureus van mount verandert....het legt ze geen windeieren. Canon is hard op weg om Sony bij of in te halen op de markt van systeemcamera's.
Nikon heeft - net als Pentax - veel te lang vastgehouden aan backwards compatibility met zijn F-mount en maakt nu ook onduidelijke keuzes tussen spiegel en systeem... met Nikon gaat het financieel niet zo best.

Fries

Citaat van: EviZ op 07 apr, 2021, 16:48 Het is de tweede keer dat Canon nu rigoureus van mount verandert....het legt ze geen windeieren. Canon is hard op weg om Sony bij of in te halen op de markt van systeemcamera's.
Nikon heeft - net als Pentax - veel te lang vastgehouden aan backwards compatibility met zijn F-mount en maakt nu ook onduidelijke keuzes tussen spiegel en systeem... met Nikon gaat het financieel niet zo best.
Onvergelijkbare grootheden wat mij betreft. Nikon is een grote speler die vol de concurrentie met de grote jongens wel aan moet gaan om hun positie in de markt te verdedigen. Om op een gezond marktaandeel uit te komen, is een zorgvuldige mix van reorganiseren en investeren nodig in een krimpende markt. Dat zegt overigens maar weinig over de voor- en nadelen van systeemcamera's ten opzichte van spiegelreflex camera's voor de gebruiker. Die afweging kan objectief voor een deel van de gebruikers nog steeds in het voordeel van de spiegelreflexcamera uitpakken net zo goed als rangefinder ook nog steeds een valide oplossing kan zijn voor een voldoende aantal fotografen om ze te blijven produceren.

Investeren in een nieuw systeem van systeemcamera's heeft geen zin voor Pentax om twee redenen. Ten eerste moeten Ricoh/Pentax in diezelfde krimpende markt fors aan marktaandeel winnen om zo'n investering terug te verdienen en daarvoor moeten die camera's bijna voor een technologische doorbraak zorgen. Ten tweede moet dat op zo'n manier gebeuren dat je de huidige gebruikers mee neemt terwijl je van vatting veranderd. De K-vatting is niet zo geschikt voor systeemcamera's. Als je die overgang heel rimpelloos maakt met een adapter tast je daarmee je vermogen aan om met nieuwe lensen voor een nieuwe mount je investeringen terug te verdienen. En al helemaal omdat er al zoveel 2'e hands k-vatting lenzen zijn. Dat betekent de facto dat je de investering voor een groter deel moet terug verdienen met de body alleen. Dat lukt alleen als je een technologische voorsprong realiseert in zowel kwaliteit van de camera als de kosten om die camera te produceren.

Dan is het logischer om te investeren in het verfijnen van de huidige technologie waarbij Pentax tot nu toe heeft bewezen met oplossingen te komen die fotografen echt helpen met uitzondering van het autofocussysteem. Al lijkt dat nu grotendeels te zijn opgelost met deze nieuwe camera. Zoiets doe je in het vertrouwen dat je onderscheidend  vermogen voldoende overeind blijft om een groot genoeg deel van de fotografen te bedienen om winstgevend te worden en blijven. Je ziet dat Ricoh/Pentax daarom behoorlijk agressief investeerd in deze nieuwe camera en tegelijkertijd de voet wat van het gaspedaal haalt als het gaat om investeringen in nieuwe lenzen om de risico's beheersbaar te houden zonder dat daarmee het hele systeem onaantrekkelijk wordt. Het grote aantal 2'e hands lenzen kan een deel van de frictie die dat oplevert, opvangen.

Daarom is de K-3III zo'n belangrijke camera. Het moet een duidelijke indicatie opleveren over de omvang van de markt die Pentax nu en in de toekomst wil bedienen. Op grond daarvan kan je je R&D budget bepalen. In het meest gunstige geval gaat het tempo waarin er nieuwe lenzen wordt uitgebracht weer omhoog.

Heel verhaal he! ;D


EviZ

Zeker een heel verhaal Remco, maar wel doordacht!  :)

Even een andere gedachte: https://fstoppers.com/gear/great-camera-nobody-will-want-pentax-k-3-mark-iii-557055

Maar ik hoop echt dat Pentax blijft leven....
en LOL het feit dat een paar leden op dit forum al een pre-order hebben zegt ook wel wat....

kokkieblanda

En niet te vergeten dat Ricoh deze keer voor deze keer ook een uitgekiende marketing campagne op poten heeft gezet. Ze verwachten er dan ook veel van
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

EviZ


Fries

Citaat van: EviZ op 07 apr, 2021, 20:59 Zeker een heel verhaal Remco, maar wel doordacht!  :)

Even een andere gedachte: https://fstoppers.com/gear/great-camera-nobody-will-want-pentax-k-3-mark-iii-557055

Maar ik hoop echt dat Pentax blijft leven....
en LOL het feit dat een paar leden op dit forum al een pre-order hebben zegt ook wel wat....
Dat artikel is 'click bait' op grond van een nogal luie denkfout. Namelijk dat er geen markt voor spiegelreflexcamera's is omdat de concurrentie geen nieuwe concurrerende spiegelreflexcamera meer uitbrengt. Die concurrerende camera is er nu wel! En in plaats van die camera op zijn meritus te beoordelen, wordt hij hardhandig aan de kant geschoven omdat er een spiegel in zit. Zoals ik eerder schreef, moet je bewegingen in de markt niet verwarren met een objectief oordeel over de voor- en nadelen van het ene systeem ten opzichte van de andere. De consument bepaald uiteindelijk en als journalist die schrijft over nieuwe camera's is het je taak om de consument te helpen een verstandige keuze te maken op grond van een zo'n eerlijk mogelijke beoordeling en niet door als een pseudo marktanalist op grond van trends je lezers die keuze niet voor te schotelen. Dat is gewoon laf inspelen op gevoelens van onzekerheid onder je lezers over de keuzes die ze al hebben gemaakt en saboteer je hun vermogen om in de toekomst verstandige keuzes te maken.

EviZ

 ::) voelt een beetje als een oorvijg  ;D  ;D
En je hebt zeker een punt. Al heb ik gevoelsmatig wel vraagtekens bij de strategie van Pentax. Maar goed, ik twijfelde ook of Pentax wel met een Full Frame zou komen... en uiteindelijk kwamen ze met de "best in class".

Maar geen twijfel dat de K-3 III een goede camera is...daar ging het topic tenslotte over.

Fries

Citaat van: EviZ op 07 apr, 2021, 22:15 ::) voelt een beetje als een oorvijg  ;D  ;D
En je hebt zeker een punt. Al heb ik gevoelsmatig wel vraagtekens bij de strategie van Pentax. Maar goed, ik twijfelde ook of Pentax wel met een Full Frame zou komen... en uiteindelijk kwamen ze met de "best in class".

Maar geen twijfel dat de K-3 III een goede camera is...daar ging het topic tenslotte over.
Vooral een oorvijg voor de auteur hoor! Waar het op neer komt is dat je pas definitieve conclusies kan trekken over de verkoop van een camera en de marktacceptatie nadat de consument de kans heeft gekregen om die camera te kopen. Dat je wat speculeert over de toekomst van spiegelreflex camera's is nog tot daar aan toe, maar om het op zo'n manier gelijk aan te kant te schuiven, is het paard achter de wagen spannen.

En ja, ik denk dat het een goede camera is waarbij er natuurlijk compromissen zijn gesloten zoals bij elk product, maar die compromissen zijn wel gestoeld op heldere keuzes. En je kan twijfelen over de strategie van Pentax, maar het feit is wel dat dit de enige, logische weg voorwaarts is op dit moment in deze omstandigheden. Of ze moeten ineens echte groot formaat camera's gaan maken. ;)  :P

EviZ

Laten we idd hopen dat het - vooral voor alle Pentaxians -een succes wordt met de K-3 III.
De toekomst zal het uitwijzen.... ;)

Pentax4ever

Ik vind de prijs (€1899) op dit moment toch nog wel een obstakel.
Mijn K3II bij Foto Loman kostte € 809,00 (in 2016).
Als de prijs van de K3II op termijn zakt en de ervaringen van gebruikers positief zijn zal ik mijn K3II zeker gaan vervangen maar ik heb er geen haast mee.

kokkieblanda

We kunnen natuurlijk altijd ons nieuwe lid Mike vragen naar zijn ervaringen met de K3III die hij niet op z'n eigen site heeft gedeeld ;D
hint, hint O:-)
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

Mike Muizebelt

Citaat van: Guido Franssens op 31 mrt, 2021, 13:30
Citaat van: kokkieblanda op 31 mrt, 2021, 08:10 en hier de tekstversie van de review van Mike
https://www.mikemuizebelt.nl/pentax-k-3-mark-iii-review/
Ik heb het niet zo op deze reviews. Ze zijn op zijn minst flink gekleurd.

Alle Brand ambassadeurs draaien tenslotte op de goodwil van het merk.
Kan me niet voorstellen dat ze negatief zouden zijn over het product dat ze reviewen.

Ik wil hier toch even op reageren. Uiteraard ben ik "fan" van de camera's van Pentax. Ik denk dat dat voor iedereen geld op dit forum. Dus ja, mijn mening is gekleurd. Maar de camera's voldoen ook aan alle eisen die ik aan mijn apparatuur stel. In de review probeer ik niemand te sturen, maar haal ik mijn persoonlijke bevindingen aan die ik had tijdens de eerste periode dat ik met de camera kon werken.
De nieuwe K-3-III vult voor mij een gat dat ik in mijn line-up heb. Met name de sterk verbeterde autofocus en de crop factor (handig voor wildlife) zijn erg fijn voor mijn werk.

Tot slot, ik ben in de eerste plaats fotograaf en geloofwaardigheid, in zowel beeld als ervaringen, zijn onbetaalbaar. Je mag er dan ook van uitgaan dat mijn ervaringen naar eer en geweten gedeeld worden.

Mike Muizebelt

Citaat van: kokkieblanda op 31 mrt, 2021, 16:29
Citaat van: vredeling op 31 mrt, 2021, 15:59 Fijn dat ie er is. Wel flink aan de prijs. En ik vind t persoonlijk jammer dat die gps module er niet meer in zit.
indien gewenst koppelen aan je telefoon?
Die functionaliteit komt wel, maar ik wacht nog op een nieuwe versie van de app op de telefoon. Het ziet er naar uit dat je ook alle beelden automatisch naar je telefoon kan laten sturen terwijl je aan het werk bent. Door deze continue verbinding zou het me niet verbazen als de camera GPS gegevens van de telefoon af haalt. Wordt vervolgt...

kokkieblanda

De handleiding voor de verbinding met de telefoon e.d. was nog niet beschikbaar zag ik. Mogelijk komt het tegelijkertijd met de nieuwe app
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

kokkieblanda

Citaat van: Mike Muizebelt op 08 apr, 2021, 13:54
Citaat van: Guido Franssens op 31 mrt, 2021, 13:30
Citaat van: kokkieblanda op 31 mrt, 2021, 08:10 en hier de tekstversie van de review van Mike
https://www.mikemuizebelt.nl/pentax-k-3-mark-iii-review/
Ik heb het niet zo op deze reviews. Ze zijn op zijn minst flink gekleurd.

Alle Brand ambassadeurs draaien tenslotte op de goodwil van het merk.
Kan me niet voorstellen dat ze negatief zouden zijn over het product dat ze reviewen.

Tot slot, ik ben in de eerste plaats fotograaf en geloofwaardigheid, in zowel beeld als ervaringen, zijn onbetaalbaar. Je mag er dan ook van uitgaan dat mijn ervaringen naar eer en geweten gedeeld worden.

Mike, ik denk ook niet dat er een lid is die twijfelt aan je geloofwaardigheid.
Sommige revierers maken er een potje van (zoals een techneut elders) maar jouw review vond ik objectief voorzover dat natuurlijk te beoordelen is zonder het toestel zelf in handen te hebben gehad
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken