Nieuws:

Welkom bij het nieuwe PENTAXian(eu/nl) forum

Hoofdmenu

Hoi, groetjes uit Colijnsplaat

Gestart door elvinhaak, 07 apr, 2021, 17:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elvinhaak

Hoi.
Daar ben ik weer. Groetjes uit Colijnsplaat, provincie Zeeland.
Nu dus blijkbaar op vernieuwd forum ;-)

Update: De MZ's en ME's doen het nog, de  nieuwere iets minder na die jaren...
* K-r: blijft vaak 'hangen in het donker'. Veel opnames maken zonder iets en dan doet hij het weer en dan ook weer een langere tijd prima. Ik gebruik die alleen nog om de negatieven te digitaliseren dus snel-snel foto's ben ik niet kwijt maar wel eens erg irritant. Meestal als hij langere tijd stilgelegen heeft maar nu gisteren na een paar maanden gewoon wel in 1 keer goed
* Eerste K-30: raakt nog steeds telkens de datum en tijd kwijt en nog wat instellingen
* Tweede K-30: die is nu ook de geest aan het opgeven... bij het aanzetten op de accu: blijft heel donker (lijkt alsof het 2e sluitergordijn te dicht blijft hangen op 1e o.i.d.). Maakt ook niet uit welke accu.
Op batterijen (penlight, opgeladen net als accu maar heeft dus een hogere spanning bij elkaar): vaak in 1 keer goed. Maar de laatste tijd ook vaker niet.
Als goed is, dan kan er snel verder gewerkt worden op een accu...
Maar: vreet zich door accu's en batterijen heen. Een paar opnames of een korte video en batterij leeg (ook nieuwe, worden warm)
Met een buckconverter aan een set li-batterijen van een laptop verbonden om nog een tijd te kunnen gebruiken en ja dan doet hij het net als de batterijen weer een hele tijd totdat ik hem uitzet of te lang laat liggen.

Dus tsja, toch maar een K-70 besteld om nog / weer te kunnen fotograferen, ook digitaal. Blijft toch jammer dat dat spul allemaal zo kort meegaat hoor!

Eerder ook al geprobeert hier opnieuw in te loggen maar dat bleek niet te werken maar nu na een paar keer herhalen is het gelukt.
Misschien dat ik binnenkort weer wat leuke opnames heb als de camera binnen is en ook buiten bruikbaar!

kokkieblanda

Welkom terug op het vernieuwde foton. Je oude aantallen heb je ook weer :)
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

JohnnieS

Hey Elvin"leuk dat je hier ook weer terug bent.
al heel lang niks meer van je gehoord.
Dus Welkom Back  8)
K-7 Silver Limited Edition K-5 Silver Limited Edition K-3 Silver Limited Edition  KX K-01 K10 Q K10D K110D K20D en een flinke voorraad Lenzen

Fries

Welkom terug! Afgezien van de K200D heb ik eigenlijk alleen de top modellen (afgezien van midden formaat) gekocht van Pentax. En daar heb ik eigenlijk vrij weinig problemen mee. Mijn originele K-5 doet het ook nog steeds en wordt gebruikt door een buurman van me. Ik hoop dat je K-70 het langer blijft doen dan je andere camera's.

elvinhaak

Citaat van: Fries op 07 apr, 2021, 23:19 Welkom terug! Afgezien van de K200D heb ik eigenlijk alleen de top modellen (afgezien van midden formaat) gekocht van Pentax. En daar heb ik eigenlijk vrij weinig problemen mee. Mijn originele K-5 doet het ook nog steeds en wordt gebruikt door een buurman van me. Ik hoop dat je K-70 het langer blijft doen dan je andere camera's.
Ja, ik ook!
Ik snap ook niet wat de oorzaak is van de optredende problemen. De K100D die ik eerder heb gehad ging ook de soep in met de accu's en batterijen na een korte tijd. Batterijen / accu's erin gingen maar heel even mee (letterlijk een paar opnames), ook nieuw en vers.
De problemen lijken elektronisch op iets met 'uitdrogende condensators' maar dat dus zelfs bij camera's die maar een 9000 opnames of minder gemaakt hebben, zelfs minder dan 5000 gehad.

Ik bedacht gisteren dat het misschien wel te maken heeft met het regelmatig filmen met de toestellen. Is ook een optie die ik best vaak gebruikt heb en anderen wellicht bijna niet gebruiken? Dan wordt het toestel toch wat warmer, ook in ons koude kikkerlandje en bij mij thuis. Sommige types condensatoren kunnen niet goed tegen hogere temperaturen en als die te warm worden drogen ze misschien uit tijdens filmen?

Geen idee of die toestellen veilig en relatief makkelijk te openen zijn om dat te meten en terug in elkaar te zetten. Ik ben zelf niet zo goed met googlen maar wel gezocht en niets gevonden herover.
De levering van de K-70 is vertraagd trouwens dus hopelijk volgende week nu binnen.

Fries

Citaat van: elvinhaak op 08 apr, 2021, 13:18
Citaat van: Fries op 07 apr, 2021, 23:19 Welkom terug! Afgezien van de K200D heb ik eigenlijk alleen de top modellen (afgezien van midden formaat) gekocht van Pentax. En daar heb ik eigenlijk vrij weinig problemen mee. Mijn originele K-5 doet het ook nog steeds en wordt gebruikt door een buurman van me. Ik hoop dat je K-70 het langer blijft doen dan je andere camera's.
Ja, ik ook!
Ik snap ook niet wat de oorzaak is van de optredende problemen. De K100D die ik eerder heb gehad ging ook de soep in met de accu's en batterijen na een korte tijd. Batterijen / accu's erin gingen maar heel even mee (letterlijk een paar opnames), ook nieuw en vers.
De problemen lijken elektronisch op iets met 'uitdrogende condensators' maar dat dus zelfs bij camera's die maar een 9000 opnames of minder gemaakt hebben, zelfs minder dan 5000 gehad.

Ik bedacht gisteren dat het misschien wel te maken heeft met het regelmatig filmen met de toestellen. Is ook een optie die ik best vaak gebruikt heb en anderen wellicht bijna niet gebruiken? Dan wordt het toestel toch wat warmer, ook in ons koude kikkerlandje en bij mij thuis. Sommige types condensatoren kunnen niet goed tegen hogere temperaturen en als die te warm worden drogen ze misschien uit tijdens filmen?

Geen idee of die toestellen veilig en relatief makkelijk te openen zijn om dat te meten en terug in elkaar te zetten. Ik ben zelf niet zo goed met googlen maar wel gezocht en niets gevonden herover.
De levering van de K-70 is vertraagd trouwens dus hopelijk volgende week nu binnen.

Heb regelmatig en langdurig gefilmd met vooral de K-3 en dat heeft nooit voor problemen gezorgd. Ik heb de indruk dat de wat duurdere 'flagship' modellen het behoorlijk lang volhouden. Al moet je ze niet zoals ik ooit in een meer laten vallen...

elvinhaak

Citaat van: Fries op 12 apr, 2021, 23:11 Heb regelmatig en langdurig gefilmd met vooral de K-3 en dat heeft nooit voor problemen gezorgd. Ik heb de indruk dat de wat duurdere 'flagship' modellen het behoorlijk lang volhouden. Al moet je ze niet zoals ik ooit in een meer laten vallen...

Ik dacht dat ze "waterdicht" waren... ;-)

Was ook flink aan het twijfelen of ik nog een 'middenklasser' zou kopen of toch een 2e hands topmodel. Maar ik krijg nu weer 5 jaar garantie dus toch daar maar voor gekozen. Ik verwacht  toch dat het zeker zou moeten kunnen ook met de K-70 of K-30.  Dat het weer een Pentax moest zijn was wel 100% duidelijk met al m'n lenzen en dergelijke en natuurlijk ook de weathersealing. Geen zin om bij een beetje wind of een paar druppeltjes regen m'n toestel in het plastic te moeten steken.
Voor bijv. festivals / concerten is m'n 18-250 de beste lens trouwens ook al is hij niet waterdicht en bij slechte omstandigheden dus even wisselen naar de WRkitlenzen. Dan ook bij teveel vuil erover even thuis onder de kraan afspoelen!

De K-70 is inmiddels binnen en ik heb al een paar testopnames gemaakt. Prima kwaliteit zoals verwacht. De AF is nog wat sneller dan op de K-30 heb ik het idee. Dus als de omstandigheden het toelaten komen er zeker weer veel opnames aan!