Nieuws:

Welkom bij het nieuwe PENTAXian(eu/nl) forum

Hoofdmenu
avatar_P Schijf

Avond opname Urk

Gestart door P Schijf, 20 jul, 2021, 15:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

P Schijf

Deze opname heb ik op Urk gemaakt bij het monument voor de urker vissers om gekomen zijn bij het werken op zee.

Ik graag aan de forum leden willen vragen hoe ze deze opname beoordelen, alles mag opgeschreven worden.
Graag Uw persoonlijke mening.

Afz. peter schijf

Pentax4ever

Mooie scene met tegenlicht bij zonsondergang. Ik denk dat het standbeeld een beetje scheef staat maar dat is software-matig gemakkelijk op te lossen. Aan de bovenkant is n.m.m. nogal krap gekaderd en de lens geeft een wat vertekend beeld (groothoek?). Ook dat is met b.v. Lightroom te corrigeren.
Met iets andere belichting had je het standbeeld iets meer "zichtbaar" kunnen maken maar je hebt misschien wel bewust gekozen voor het silhouet, dat is een kwestie van smaak natuurlijk.

Sakura

Fraaie foto.
Staat imho niet scheef op de foto, kijk maar eens naar de sokkel, die is nagenoeg perfect vertikaal.
De houding van de dame geeft wel een scheef staande indruk.

K1-II, D-BG6, DA* 16-55mm, D FA 24+70, D(-F)A* 60-250mm, D-FA 150-450, D-FA Macro 100mm,
SMC M 50mm f/ 1:2+1:1.7+1:1.4+1:1.2, SMC M 135mm,  WALIMEX 8mm, Vivitar Series 1 70-210mm, Metz 45 CT-5, AF540FGZII, Metz 26 AF-2

P Schijf

Forum lid Sakura heeft gelijk de sokel staat wat scheef deze heb in de foto recht gezet.
De vrouw zelf staat ook niet helmaal recht dit is vanwege de wind die van de achterkant komt, als je dit stand beeld overdag ziet staan dan kan je dat zien.

Guido Franssens

Heel wat sfeer. De compositie maakt meonrusting. Het standbeeld is niet helemaal scherp. Ik zou wat aan het contrast sleutelen.

Fries

Goed belicht voor het doel wat je voor ogen stond Peter. Vind de vlakverdeling niet optimaal. Het beeld staat, afgezien van het hoofd, nogal in het midden van een nogal vierkante foto. Als je het landschap en de zon mee wil laten doen, dan moet ook dat deel van de foto wat ruimte krijgen. En het zit nu aan beide kanten wat opgesloten. Daardoor komt de ondergaande zon ook niet helemaal tot zijn recht.

Mogelijke oplossingen:
1. Wat verder weg gaan staan. Dan wordt de vissersvrouw ook wat minder groot en krijgt ze wat natuurlijkere proporties in verhouding tot het landschap. Maar dat moet maar net kunnen! Voor je het weet sta je in het IJsselmeer. ;)
2. Statief zo hoog zetten dat je de sokkel er niet bij op krijgt en arriveren voordat de zon zo ver is gezakt. Als je de zon achter het beeld verstopt dan heb je kans dat je een soort stralenkrans om het beeld heen krijgt. De ondergaande zon links van het beeld en de kijkrichting daarvan oogt wat onhandig.

Kortom; kies voor het landschap met een beeldbepalend element of kies voor het beeld met een ondergeschikte rol van het landschap. Nu zit je eigenlijk tussen beide keuzes in.