Nieuws:

Welkom bij het nieuwe PENTAXian(eu/nl) forum

Hoofdmenu
avatar_Wunigard

geluksvogel

Gestart door Wunigard, 01 jul, 2022, 20:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wunigard

Geluksvogel, want onze vakantie ging door en toen ik deze foto maakte zaten we in een vogel. Transavia had onze vlucht uitbesteed aan een net opgerichte chartermaatschappij uit Duitsland. We kwamen uit het oosten, hebben lang over de daling gedaan en een rare ronde over het strand gemaakt. Welke regio er op de foto staat herken ik niet.
In ieder geval zag ik ineens de maan in een mooie setting. De mobiel was het snelst voorhanden, maar moest nog wel aan. Helaas maar 1 aanvaardbare foto kunnen maken. Daarna was het vliegtuig doorgedraaid en landde met groetende !!!!  vleugels.

Ik loop vast bij het corrigeren van de streepjes op de grond. Ik heb het met bewegingsonscherpte geprobeerd, maar de streepjes bleven. Wie weet hoe het wel kan? Ik heb Photoshop 2021, maar kan daar nog niet zo goed mee omgaan als mijn antieke PSE 9.

Bijgevoegde foto is de 'onbewerkte'PXL_20220515_225448014 r.jpg foto. De scheve horizon kan ik wel rechttrekken en de uitgebeten maan krijg ik met enig gesjoemel ook wel goed.

Wunigard

De foto die ik in dit topic zie is minder scherp dan op mijn laptop. Maar toch gaarne advies om het aardegedeelte scherper te krijgen.

kokkieblanda

Dit is wel een lastige.
1ste mogelijkheid:
- Kies Filter, Sharpen, en het Unsharp Mask
- Sleep de schuifregelaar radius of kies een waarde voor de pixels rond de rand
- Sleep de schuifregelaar amount of bepaal hoeveel het contrast van pixels moet worden vergroot
- Sleep de schuifregelaar threshold of voer de waarde in om te bepalen hoe verschillend je de verscherpte pixels wilt hebben van het omringende gebied.
- Je kunt ook selectief delen van de foto verscherpen.

2de mogelijkheid:
Je kunt je foto ook verscherpen met een duplicaatlaag. Dit proces creëert een contrast tussen de voorgrond en de achtergrond door een afzonderlijke laag te verscherpen.
- Dupliceer de Achtergrondlaag
- Verander de mengmodus van de gedupliceerde laag. Selecteer Overlay.
- Pas het High Pass Filter toe op de Duplicate Layer.
- Gebruik de schuifregelaar om de radius aan te passen, of voer een waarde in voor de pixels die je wilt.
- Verander de mengmodus in Hard licht of Zacht licht om de verscherping aan te passen.
- Pas de Opacity aan om de verscherping te verfijnen

3de mogelijkheid:
Je foto verscherpen met behulp van trillingsreductie.
- Open de foto in het voorbeeldscherm.
- Klik op Filter, vervolgens op Sharpen en Trillingsreductie.
- Je kunt meerdere onscherpheidssporen maken voor de reductie van trillingen.
- Stel je vervagingssporen in, inclusief de lengte, richting en andere instellingen om de trillingen te verminderen. je kunt uw onscherpe sporen opslaan voor gebruik op een andere foto.

4de mogelijkheid:
andere software gebruiken zoals Nik of Topaz
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

Wunigard

Bedankt, of het wel of niet lukt, hier ga ik een heleboel van leren.
De NIK collection (gratis versie van Google) gebruik ik heel veel. Maar kennelijk heeft die ook nog veel geheimen voor mij.
Overigens ben ik wat laat met reageren. Om de één of andere reden krijg ik nooit notificaties, terwijl ik dat wel aankruis.
Groetjes, Rita

kokkieblanda

Ik heb je instellingen bij notificaties aangepast, kijk maar eens of dat werkt
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

Wunigard

Ik kreeg wel een mededeling op mijn scherm, maar geen mail.

Wunigard

#6
De tweede methode gaf een helder resultaat. Foto A. Daarna heb ik er een duplicaatlaag boven gezet en deze iets verschoven. De overvloeimodus stond op donkerder. Aan het flarevlekje kun je zien hoeveel ik verschoven heb.Foto B. Verscherpingen alleen toegepast op de aarde. Op Foto C is strong noise van de Nikcollection toegepast.

kokkieblanda

als het goed is krijg je nu ook een email.
2 en 3 zijn beduidend beter met het wegwerken van de onscherpte. Zijn wel wat donkerder geworden dan de 1ste maar dat kan ook selectief worden aangepast.
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

Wunigard

Nog een beetje verder gestoeid met belichtingen en maskers. Verder stoorden mij de wazige vlekken op het aardedeel. Ter vergelijking heb ik de beginfoto rechts neergezet.Schiphol bewerkt_origineel r.jpg

kokkieblanda

dat zal je denk ik ook nooit helemaal wegkrijgen. Deels zie je, denk ik, een stukje vleugel en het en der wat wolken flarden. En met 4 mm en f1.8 op 1/5,6s ga je ook niet alles scherp krijgen.
Vind het wel een hele verbetering t.o.v. van de oorspronkelijke foto. 
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

Willem

Een onscherpe foto wordt nooit scherp zelfs niet met Topaz

Wunigard

Kokkie, bedankt voor de moeite en oordelen die je hebt gedaan om me op het juiste spoor te zetten. Ik voelde gewoon dat dit mogelijk moest zijn omdat de richting van de beweging bekend was. Rechtsonder is inderdaad een stukje vleugel, al begrijp ik niet dat dat stukje groter is geworden na de horizoncorrectie. Uiteraard kan ik dat wel wegshoppen, maar ik weet niet wat er onder die vleugel zit, dus dat kan een onjuiste straat worden.

De reactie van Willem voelt als een veroordeling. Onscherp en wazig zijn twee verschillende zaken. Deze rubriek is bedoeld om elkaar verder te helpen.
Daarbij is deze foto niet bedoeld voor de verkoop maar voor mijn privé vakantiealbum.

Overigens probeer maar eens om met gewone fotogear, uit het handje, zo'n plaat te maken. En als je dan ook nog eens de prijs van 350 euro van deze mobiel ( Google Pixel 3A ) in aanmerking neemt...... Deze foto is acceptabel genoeg om het beeld op te roepen wat ik zag. Maar in mijn albums wil ik maximale kwaliteit. Dus probeer ik het maximale eruit te halen.

En van het werk/worstel proces kunnen anderen hun voordeel mee doen. En dat is de bedoeling van deze rubriek.

Groetjes, Rita