avatar_Pentax4ever

Firmware update voor de Pentax K3III

Gestart door Pentax4ever, 01 dec, 2022, 10:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pentax4ever

https://www.ricoh-imaging.co.jp/english/support/digital/k-3-3.html

Changes to V1.70
[Enhanced features]

Added custom image Special Edition [FUYUNO]. For more details click here
* It can be used when attaching the following compatible lenses.
HD PENTAX FA 31mmF1.8 Limited
HD PENTAX-DA 35mmF2.8 Macro Limited
Added focus limiter function
* It can be used when attaching the following compatible lenses.
HD PENTAX-D FA MACRO 100mmF2.8ED AW
Added [AF Point for H/V Comp] for AF with viewfinder shooting and AF with live-view shooting. The reference position and movement position of the focus point can be maintained for each of the vertical and horizontal compositions.
[Select (XS)] has been added to the AF area for AF with viewfinder shooting and pinpoint focus point can be selected more precisely than with SELECT(S).
Added [1.7x] to crop.
[Others]

Improved performance when panning in the diagonal direction in the [Panning] mode of [Shake Reduction].
Improved stability for general performance.
* When this update is done, the contents of version 1.60 and earlier will be also updated.
* When this update is done, you will not be able to restore back to version 1.60 or earlier.

kokkieblanda

en een update voor de K1 (beide versies) ook:

    Added custom image Special Edition [FUYUNO]. For more details click here
        * It can be used when attaching the following compatible lenses.
        HD PENTAX FA 31mmF1.8 Limited
        HD PENTAX-DA 35mmF2.8 Macro Limited

    Added focus limiter function
        * It can be used when attaching the following compatible lenses.
        HD PENTAX-D FA MACRO 100mmF2.8ED AW

    [Others]
    Improved stability for general performance.
        * When this update is done, the contents of version 2.00 and earlier will be also updated.
        * When this update is done, you will not be able to restore back to version 2.00 or earli
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

Jan

Dankjewel. Meteen geïnstalleerd en de focus limiter getest op beide cameras. Werkt perfect. Een mooie aanvulling.

Groet,
Jan
K-S2 | K-01 | *ist D | MX-1 black | MX-1 silver
DA 55-300 PLM WR RE | smc DA 15mm 1:4 ED AL Limited | HD DA 21mm 1:3.2 AL Limited
smc A MACRO 50mm 1:2.8 | smc A 24mm 1:2.8 | +++
my pictures

Pentax4ever

#3
Ja, leuk gedaan door Pentax; hangt wel een prijskaartje aan als je eerst je macro-lens moet vervangen door de nieuwste versie...en dat geldt voor meer "nieuwtjes" die Pentax de laatste tijd introduceert uitsluitend voor geselecteerde lenzen.

Een reactie op het internationale Pentaxforum:

I'm curious about that, too... and why only the 100 Macro...
Pentax has encoded focus distance in the lens data since the F lenses in the 1980s, so they could do it for presumably every autofocus lens (except the 35-70 f2.8  )

That might be a cool feature on some longer lenses, too, not just macros...

-Eric

Jan

Technisch lijkt het mij geen enkel probleem om deze functionaliteit ook voor andere lenzen mogelijk te maken. Commercieel gezien is het natuurlijk handiger om dit alleen voor de nieuwste lenzen te door te voeren. We willen allemaal degelijke spullen en Pentax maakt camera's en lenzen die jarenlang meegaan. Met A-lenzen uit de tachtiger jaren kun je nog prima fotograferen en met de oudere Takumars trouwens ook. Maar om mee te kunnen komen in deze verdringingsmarkt moeten ze innoveren. En dat kost geld. Dus een beetje pushen om je nieuwste spullen te slijten kun je ze niet kwalijk nemen. De oude lenzen blijven gewoon doen wat ze deden toen ze werden aangeschaft en de nieuwste lenzen krijgen voorrang bij nieuwe snufjes.
Zelf ben ik IT-ondernemer en ook daar kun je alle features die je in je premiumproduct zet technisch gezien 'gratis' toevoegen aan goedkopere uitvoeringen. Alleen koopt dan niemand je premiumproduct meer...

Groet, Jan
K-S2 | K-01 | *ist D | MX-1 black | MX-1 silver
DA 55-300 PLM WR RE | smc DA 15mm 1:4 ED AL Limited | HD DA 21mm 1:3.2 AL Limited
smc A MACRO 50mm 1:2.8 | smc A 24mm 1:2.8 | +++
my pictures

Guido Franssens

Dit geeft alleen jpg beelden met een bepaalde afwerking. Kan in principe vanuit raw zelfs met oude lenzen.

Jan

Citaat van: Guido Franssens op 01 dec, 2022, 18:00 Dit geeft alleen jpg beelden met een bepaalde afwerking. Kan in principe vanuit raw zelfs met oude lenzen.
Eens voor wat betreft "Added custom image Special Edition" voor bepaalde lenzen. De focus limiter is natuurlijk iets anders.

Maar er is meer: zie ook: PENTAX K-3 III Firmware 1.70. THE GAME CHANGER
K-S2 | K-01 | *ist D | MX-1 black | MX-1 silver
DA 55-300 PLM WR RE | smc DA 15mm 1:4 ED AL Limited | HD DA 21mm 1:3.2 AL Limited
smc A MACRO 50mm 1:2.8 | smc A 24mm 1:2.8 | +++
my pictures

Sakura

#7
Na de firmware update (K1-II) is er wel een nieuwe menu tab "6"  bij waar "Focus limiter" in staat. Met de oude 100mm macro is die functie uitgeschakeld.
Nieuwe lens hoop ik (eindelijk) vandaag binnen te krijgen, kan dus nog niets zeggen over de functie van de focus limiter.

Met de D-FA 24-70 ED SMD WR is die functie trouwens ook uitgeschakeld.

K1-II, D-BG6, DA* 16-55mm, D FA 24+70, D(-F)A* 60-250mm, D-FA 150-450, D-FA Macro 100mm,
SMC M 50mm f/ 1:2+1:1.7+1:1.4+1:1.2, SMC M 135mm,  WALIMEX 8mm, Vivitar Series 1 70-210mm, Metz 45 CT-5, AF540FGZII, Metz 26 AF-2

Pentax4ever

#8
Citaat van: Jan op 02 dec, 2022, 09:06
Citaat van: Guido Franssens op 01 dec, 2022, 18:00 Dit geeft alleen jpg beelden met een bepaalde afwerking. Kan in principe vanuit raw zelfs met oude lenzen.
Eens voor wat betreft "Added custom image Special Edition" voor bepaalde lenzen. De focus limiter is natuurlijk iets anders.

Maar er is meer: zie ook: PENTAX K-3 III Firmware 1.70. THE GAME CHANGER

Heb de video bekeken maar de wijziging van de AF-XS-instelling in relatie tot het horizontaal/verticaal maken van de opname is me niet erg duidelijk.
Ik moet in menu "AF met zoeker" AFS en XS instellen en dan bij AF-punt voor H/V comp. "Afzonderlijk".
Maar wat betekent bij de volgende keuze in dit menu "REF.pos H. compositie" en "Ref.pos. V. compositie"?
Houdt dit alleen maar in waar de AF-doelselector terug naar toe gaat bij het indrukken van de green button?

PS:
die uitbreiding van de crop-functie van 1.3 naar 1,7 vind ik wel een leuke!


Jan

Citaat van: Pentax4ever op 02 dec, 2022, 13:40 Heb de video bekeken maar de wijziging van de AF-XS-instelling in relatie tot het horizontaal/verticaal maken van de opname is me niet erg duidelijk.
Ik moet in menu "AF met zoeker" AFS en XS instellen en dan bij AF-punt voor H/V comp. "Afzonderlijk".
Maar wat betekent bij de volgende keuze in dit menu "REF.pos H. compositie" en "Ref.pos. V. compositie"?
Houdt dit alleen maar in waar de AF-doelselector terug naar toe gaat bij het indrukken van de green button?
Ik heb er even mee zitten spelen en of het werkt voor geen meter of ik snap er niks van. Volgens mij kan de camera prima zelf uitrekenen welk horizontaal focuspunt gekoppeld moet zijn aan een vertikale en dienen de opties Ref.pos... er alleen voor om in te kunnen stellen waar de camera naar terug moet keren als je op het joystickje drukt. Dat is dan dus niet meer alleen de middelste. Nu lijken ze met elkaar verweven en als ik alles weer op de middelste zet, blijft mijn camera bij roteren naar het puntje linksboven floepen... Ik heb de functie maar snel uitgezet en wacht rustig op firmware update 1.71...  :D.
K-S2 | K-01 | *ist D | MX-1 black | MX-1 silver
DA 55-300 PLM WR RE | smc DA 15mm 1:4 ED AL Limited | HD DA 21mm 1:3.2 AL Limited
smc A MACRO 50mm 1:2.8 | smc A 24mm 1:2.8 | +++
my pictures

Guido Franssens

CiteerDe focus limiter is natuurlijk iets anders.
Ben ik ook niet echt can onder de indruk. Staat bij mij op de lens.

Moesten ze nu focus stacking toelaten dan was ik wel onder de indruk. De meeste camera's hebben dit tegenwoordig ingebouwd.

Guido

BertAT

De nieuwe cropmode van 1,7 kan je trouwens alleen in het menu selecteren.
Als je het "Smart Function Dial" op cropmode selectie zet, kan je daar alleen 1 en 1,3 selecteren. Als je via het menu 1,7 hebt geselecteerd en dan de smart funtion dial draait, gaat de camera wel van de 1,7 af, maar er nooit meer op.
Bugje? Waar meldt je zulke bugs aan trouwens dat het bij een volgende update wel werkt.

kokkieblanda

Firmware V1.80 is uit:

[Enhanced features]

    Added custom image Special Edition [HARUBENI]. For more details click here

    * It can be used when attaching the following compatible lenses.
    HD PENTAX-FA 77mmF1.8 Limited
    HD PENTAX-DA 20-40mmF2.8-4 ED Limited DC WR

[Others]

    Corrected --- Some functions are not displayed in the control panel in movie mode in version 1.70.

    * If you have customized the movie mode control panel in version 1.70, after updating to version 1.80, please reset the registered contents of control panel to initial state or re-customize it.

    Improved stability for general performance.

    * When this update is done, the contents of version 1.70 and earlier will be also updated.
    * When this update is done, you will not be able to restore back to version 1.70 or earlier.
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken