avatar_Guido Franssens

Hoe is deze gemaakt?

Gestart door Guido Franssens, 09 mei, 2020, 14:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Guido Franssens

Om de discussie gisteren, over wat scherp moest zijn, wat kracht bij te zetten deze foto.

Het gaat om een wants. Ze zat in de schaduw en ik moest al naar iso 400 om voldoende licht te hebben voor diafragma f8. exif 180mm, f8, 1/200 sec.

En dan kan je kiezen waarop je focust, of het rugschild of de ogen maar de twee lukt niet om van het blad maar te zwijgen.Om de discussie gisteren, over wat scherp moest zijn, wat kracht bij te zetten deze foto.  Het gaat om een wants.
In dit geval zijn 3 identieke foto's gemaakt, 1 met focus op het schild, 2 op de ogen en 3 op het blad.

Later zijn die foto's in affinity kan ook in Photoshop maar er is ook speciale software.. samengevoegd en alleen de scherpste delen doorgelaten.
Omdat het beestje met de voelsprieten wapperde tus de verschillende opnamen heb ik 1 set sprieten moeten wegklonen.
Ik had nog meer foto's kunnen maken (bv puntje blad scherp) maar dan is het resultaat al snel onnatuurlijk.

Om de foto (wants) wat kracht bij te zetten heb ik de wants apart geselecteerd en het contrast aangepast (versterkt) zo kwam ze pittig naar voor. Daarna heb ik de opname naar 1500 pixels geschaald (forumformaat) en opnieuw de wants geselecteerd deze lokaal verscherpt met de High Pass methode. Na saven opnieuw een selectie blad en wants nog een lichte verscherping via de clarity methode. Let op verscherpen altijd op het uiteindelijke uitvoerformaat (dit keer op 1500) en in meerdere stappen/methodes. Basisregel is je mag het niet zien.






Jos Kwaspen

Guido,

"Hoe is deze gemaakt?"

Heel goed, maar heeft niets te maken met de discussie van gisteren.
Jij maakt een foto echt van bovenaf (Guido kennende op statief, want 3 opnames van hetzelfde standpunt en met
veel geluk dat het beestje niet bewogen heeft), terwijl de foto van Pentax4ever in front genomen is.
Ik heb toen alleen maar gezegd wat je in zo'n geval kan doen om de foto spannender te maken.
En dit als je op het moment van opname zelf moet beslissen en je hebt al of niet een statief bij.

Mijn andere opmerkingen heb je zelf nog eens herhaald. Dit was de discussie van gisteren.

lidy


Dan hebben we nu twee verschillende benaderingen. Mooi!

Guido Franssens

Jos het heeft alles te maken met het topic van gisteren. Het is alleen op geen enkele manier een aanval op jou of je methode. Het is gewoon hulp, of noem het een tutorial die mensen kan tonen wat mogelijk is bij een beperkte scherpte diepte.

Jos Kwaspen

O.K. zand erover.
Jouw methode is er ook één, maar wel heel ver gezocht.