avatar_Jan

Automatische tussenringen met contacten van Pentax. Kan dat?

Gestart door Jan, 14 mei, 2020, 22:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan

Het punt is dat KA lenzen geen lensinformatie naar de body kunnen sturen vanwege het ontbreken van het zevende digitale contact. Het verwijderen van het glas speelt daarom geen rol en het verwijderen van het palletje van de diafragmasimulator ook niet omdat deze met een DSLR helemaal niet wordt uitgelezen (daarom moeten we met K en M lenzen met gesloten diafragma meten).
Ik heb alle standen geprobeerd, ook M.

Groet,
Jan
K-S2 | K-01 | *ist D | MX-1 black | MX-1 silver
DA 55-300 PLM WR RE | smc DA 15mm 1:4 ED AL Limited | HD DA 21mm 1:3.2 AL Limited
smc A MACRO 50mm 1:2.8 | smc A 24mm 1:2.8 | +++
my pictures

Guido Franssens

#31
Heb daarnet de handleiding k1 nagelezen zo goed als alle flitsfunkties worden ondersteund tot en met de "F" lenzen zelfs met de "A" lenzen.
Wel met externe flitser, de K1 heeft geen interne flitser.

Dit kan je nalezen in de bijlage van je handleiding.

Guido Franssens

#32
Daarnet getest. K1, f100 macro. Metz 26 AF-1 + takumar-A 2x teleconverter zonder glas zonder koker. Mode M

Op grote openingen alles overbelicht. Pas bij f22 iso 100 of zo werkte P-ttl. Denk dat dit flitsje gewoon niet korter kan belichten. Met een koker zal dat probleem wel opgelost zijn.
Het uitklappen van het groothoek schermpje (lichtverlies) bracht al verbetering.



Jos Kwaspen

Citaat van: Guido Franssens op 26 mei, 2020, 21:34 Ik ben hier niet zeker van maar zou in die richting gaan testen. In welke mode fotografeer jij Jos?

Met de flitskoker altijd in de "M"-modus.

Arno56

Het is natuurlijk prachtig als een macro foto met sterke vergroting, genomen m.b.v. flitslicht, altijd perfect belicht wordt. De praktijk leert echter dat er meestal een correctie nodig is; achteraf bij het bewerken of direct bij het maken van de opnamen. Om die reden is het voor mij geen probleem om een flitser als de Metz 48 op M te gebruiken en de flitscapaciteit handmatig te corrigeren. Omdat je op steeds ongeveer dezelfde afstand tot de lens werkt, is een goede inschatting van een benodigde correctie i.v.m. afstand, helderheid/weerkaatsing onderwerp en omgeving redelijk goed te doen.

Arno

Guido Franssens

Klopt Arno. Persoonlijk vind ik het ideaal als het flitslicht het daglicht ondersteund en niet overstemt. Dan is ttl wel fijn dan.

Bij de methode hierboven is het daglicht helemaal niet van belang.

Guido Franssens

Een instelling die bij TTL nogal eens vergeten word is je lichtmeter.
Als je meter ingesteld is op gemiddelde (average) en je hebt veel donker in je beeld krijg je een overbelichte foto.
Persoonlijk zou ik gaan voor centrum,spotmeting en ook zorgen de je centrale meetpunt op je onderwerp staat.

glasbak

#37
Citaat van: Jan op 25 mei, 2020, 10:58 Het zevende contact is van later datum en veel geavanceerder.

Ik weet niet of George meeleest en hier misschien nog zijn licht over kan laten schijnen?


Groet,
Jan


Ik lees nu pas mee, en nee, er gaat geen informatie over het extra lenscontactpuntje wat er kwam met de introductie van de AF bij pentax.
Het 'nieuwe' contact geeft de voeding van de camera naar de lens door, de locale chip in de F en latere generatie lenzen werken helaas niet zonder een voeding.
De extra (EXIF zal ik maar zeggen) informatie gaat over enkele van de de al langer bestaande A contacten. Ooit eens begonnen met uitzoeken, maar ergens de interesse verloren.

Het flits belichtings probleem lijkt sterk op wat ik al eens in 2011 heb  aangemeld bij pentax service, alleen betrof dat wireless flitsen.
Ook daar maakte het uit of je een KA of een KAF lens gebruikte. En als ik het me goed herinner, had de K10D dat probleem niet, maar de K5 wel.
Daarom als er ervaringen uitgewisseld worden, is het van belang te vermelden :
  • Welke camera
  • Welke lens
    • of deze een geleidende bayonet heeft  (belangrijk voor werken lenscontacten)
    • of die op de A stand staat.
    • Als het een autofocus lens is, op welke afstand die ingesteld staat
  • Welke tussenringen (hoeveel contacten)

Anders blijft het giswerk.

P.S. het blijft zonde om een converter te slopen...
Als iemand nog een  A1.4L heeft liggen, niet slopen, die wil ik wel kopen !

ulrichschiegg

#38
I have a set of Kenko Pentax Extension Tubes with 7 contacts. They pass all information from the lens throught to the camera, such that when you try to AF, the camera screw drive just makes noise. SDM won't work either. But since with Macro, AF is not really needed, I am fine. The flash works as usual. They are similar to those for Nikon Extensions Tubes Kenko. The text on the tube says: Kenko Extension Tube for P/AF it is a triplet in sizes: 36mm 20mm 12mm. They don't seem to be in production any more. I got them used from a local camera store. Maybe you find them on the net.

It is really time, that Pentax makes some KAF4 extension tubes.

PS Here are some images: https://www.pentaxforums.com/forums/36-sold-items/53835-sale-sold-kenko-auto-extension-tube-set.html
_________________________________
Greetings from Switzerland