Nieuws:

Welkom bij het nieuwe PENTAXian(eu/nl) forum

Hoofdmenu
avatar_Pentax4ever

Met de Raynox M250

Gestart door Pentax4ever, 17 mei, 2020, 16:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pentax4ever

Een paar jaar geleden eens gekocht; de Raynox voorzetlens 250, (er is ook een type 150 met minder vergroting). En nu eens uitgeprobeerd. Hier i.c.m. een Sigma 70 mm macro-lens en de K5IIs. Het is misschien nog niet helemaal wat het zou moeten zijn maar de kwaliteit valt wel mee eigenlijk, ik heb niet het idee dat je erg veel inlevert op de beeldkwaliteit van de lens. Je moet wel van héél erg dichtbij scherpstellen en de scherptediepte wordt minimaal. Maar als je b.v. geen macro-lens hebt of wil aanschaffen en je wilt macro eens uitproberen een aardig alternatief volgens mij voor ca € 70,00.  Je kunt de voorzetlens in principe gebruiken op iedere andere lens al dan niet met gebruik van de bijgeleverde adapter of verloopringen.

1.



2.



3.



4.




Raynox DCR-250 Super Macro conversie lens
Leg de microscopische wereld om je heen vast met de Raynox DCR-250 Super Macro lens. Deze macro lens is ideaal om bijvoorbeeld een libelle vast te leggen. Dit zou je niet zo makkelijk lukken zonder gebruik te maken van deze super macro lens. De DCR-250 is geschikt voor objectieven met een filtermaat van 43mm. Voor objectieven met een filtermaat van 52mm tot en met 67mm gebruik je de meegeleverde adapter. Je gebruikt de voorzetlens op systeem-, spiegelreflex- en videocamera's.

Macro
De Raynox DCR-250 Super Macro is een passende oplossing om Desktop Publishing materialen vast te leggen. Ook kun je foto's maken van kleine logo's of iconen op een visitekaartje. De lens is ontworpen om te worden gebruikt in combinatie met de RA4372A adapterring. Deze plaats je op je camera waarna je de Raynox DCR-250 Super Macro bevestigt. De minimale afstand vanaf het onderwerp is ongeveer 109mm.

Let op
Wanneer je de RA4372A adapterring gebruikt kun je geen gebruik maken van de universele adapter. Wil je deze wel gebruiken, gebruik dan de RA6372 in plaats van de RA44371A.
Kenmerken van de Raynox DCR-250 Super Macro

    Vergroting: 8-Diopter
    Lens constructie: 2/3 (groepen/elementen)
    Filterdiameter: 49mm
    Bevestiging: 43mm
    Afmetingen: 18x53mm
    Gewicht: 60g

Meer info o.a. hier:

https://www.camerastuffreview.com/macro-budget-macrofilters/


lidy

Leuke spelerij! Guido linkte gisteren naar een site, daar heeft iemand de 100mm macro, Raynox 250 EN een TC 1,4 gebruikt. Kwamen heel mooie plaatjes uit!

Pentax4ever

Citaat van: lidy op 17 mei, 2020, 16:59 Leuke spelerij! Guido linkte gisteren naar een site, daar heeft iemand de 100mm macro, Raynox 250 EN een TC 1,4 gebruikt. Kwamen heel mooie plaatjes uit!

Oh, ja die TC 1,4 heb ik wel, maar nog niet op het idee gekomen om die ook te gebruiken in deze combinatie.
Goed idee.

lidy

't Wordt mooi weer komende week - lekker genieten en macro'en in je eigen tuin! ;)

Fries

Hele knappe resultaten! Ik moet ook nog ergens zoiets hebben liggen...

Jos Kwaspen

Ik heb ooit ergens gelezen:
"Die mier vind ik erg geslaagd, dat is mij nog nooit fatsoenlijk gelukt."

Maar nu wel!

Pentax4ever

Citaat van: Jos Kwaspen op 20 mei, 2020, 17:40 Ik heb ooit ergens gelezen:
"Die mier vind ik erg geslaagd, dat is mij nog nooit fatsoenlijk gelukt."

Maar nu wel!

Je hebt mij gemotiveerd om het te blijven proberen en inderdaad hoewel nog niet perfect is het begin gemaakt.
Ik ga dit zeker nog eens opnieuw proberen. Die mieren zijn wel supernerveus en zitten bijna nooit stil.
Dan zijn wantsen wel wat eenvoudiger. Wat mij (nog) niet lukt is jouw techniek met één hand vasthouden van het onderwerp en met de andere hand de opname maken.
Dat vind ik heel knap moet ik zeggen.

Jos Kwaspen

Citaat van: Pentax4ever op 20 mei, 2020, 20:48 Wat mij (nog) niet lukt is jouw techniek met één hand vasthouden van het onderwerp en met de andere hand de opname maken.
Dat vind ik heel knap moet ik zeggen.

Als de grens weer open gaat, kunnen we misschien eens afspreken voor een demonstratie.