Nieuws:

Welkom bij het nieuwe PENTAXian(eu/nl) forum

Hoofdmenu
avatar_lidy

Focus op oogje?

Gestart door lidy, 21 mei, 2020, 21:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lidy

Op het PF wees iemand me erop dat ik met KP+55-300 PLM weleens last van backfocus kon hebben. Ik denk dat hij gelijk heeft, dus ik ben daar vanmiddag mee aan de slag gegaan en ik vind 't lastig. Lastig om goed te bepalen óf, en zo ja hoeveel. Ik heb nu een correctie van +2 ingevoerd. Wat denken jullie? Ligt de focus in deze foto op het oogje? Of is +2 weer te veel?


kokkieblanda

scherr4pte is prima op het oogje, maar voor ff/bf zou ik een ander onderwerp nemen. Camera horizontaal en onderwerp onder een hoek van 45 graden zodat je de afwijking goed kan zien.
Of met dit onderwerp, de schutting en jij onder een hoek van 45 graden en scherpstellen op het schroefje

leuke dame trouwens
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

lidy

#2
Dank je wel, Franc.

Nee, het testen op front- of backfocus heb ik ook anders gedaan. Camera op statief, testchart van internet gedownload, camera in 45-graden-hoek, SR uit, grootste diafragma, zelfontspanner en dan een paar foto's maken. Dat heb ik in dit geval op de nu meestgebruikte stand gedaan en dat is 260-300mm. En dat vond ik dus een heel gedoe. Niet alleen de juiste af-/opstelling, ook het aflezen van het resultaat: is 't nou 1 of 2? Of misschien ergens tussen 2 en 3? Dat dus. En dan ga ik twijfelen.  ::)

Hoe testen jullie op front-/backfocus?

Guido Franssens

Als je zo hard twijfelt zit je focus goed ;)

JohnnieS

 ;)  neemt niet weg dat het wel een geslaagde opname is.
op het oogje :)
K-7 Silver Limited Edition K-5 Silver Limited Edition K-3 Silver Limited Edition  KX K-01 K10 Q K10D K110D K20D en een flinke voorraad Lenzen

lucien

Bij deze merel ligt de focus mooi op het oogje.

Fries

En ook hier is de focus daar waar hij moet zijn.