avatar_lidy

De metagegevens in je foto, ook EXIF genoemd

Gestart door lidy, 26 jun, 2020, 17:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lidy

Hoe zit het met de zichtbaarheid van de EXIF?

Veel fotografen halen de EXIF bij de bewerking UIT hun foto's. Dat doen ze o.a. uit privacy-overwegingen. Steeds meer digitale camera's hebben een GPS die de locatiegegevens in de EXIF opslaat. Smartphones hebben dit al veel langer. Niet iedereen wil dat Jan, Piet, en Klaas precies kunnen zien dat jij gisteren om 13.45 op een terrasje in Groningen zat, laat staan dat je wilt dat iedereen weet waar jouw achtertuin is. In de oorspronkelijke foto blijven die gegevens bewaard, maar ze zijn er in de bewerkte versie dus doelbewust uitgehaald. Als dat het geval is, kun je er het mooiste programma op zetten, maar dan krijg je die gegevens niet te zien.

Naast de locatie en het tijdstip, kunnen ook de gebruikte apparatuur, de naam van de lens, de naam van de fotograaf, eventueel copyright e.d. zichtbaar zijn. Ook hier geldt dat niet iedereen dat wil.

Sommige sites verwijderen automatisch de EXIF, zonder dat de fotograaf zich hiervan altijd bewust is. Op bijvoorbeeld Facebook, Pinterest, Twitter, Whatsapp, Instagram en ook Marktplaats gaan de gegevens verloren. Overigens wil dat niet zeggen dat de betreffende site zelf geen gebruik maakt van die gegevens!

Tenslotte kunnen deze metagegevens tot zo'n 15% van de bestandsgrootte van de foto uitmaken, en ook dat kan een overweging zijn om ze te verwijderen.

Als je veel foto's maakt en plaatst, is het erbij zoeken en handmatig invoeren van zaken als camera, lens,  belichting, diafragma, ISO enz. een tijdrovende klus. Tijd is een kostbaar goed waarover helaas niet iedereen in ruime mate beschikt.

Als de fotograaf de EXIF niet apart vermeldt, maar die gegevens zitten nog wél in de foto, dan zijn er heel handige tooltjes om ze snel op PC of Mac zichtbaar te maken met behulp van een zgn. browser-extensie. Je hoeft geen rare kunstgrepen uit te halen: eenmalig (al dan niet gratis) downloaden, installeren, en je voorkeuren instellen en dat is het. Kijk voor Chrome bijvoorbeeld eens naar Exify, hier te vinden. De app is er ook voor Firefox. Het instellen ervan is snel en eenvoudig. Voor de Mac kun je hier (betaald €1,99) of hier (gratis) kijken. Mocht iemand een betere versie voor de Mac kennen, laat het dan weten, dan nemen we het op in deze post.

Er zijn meerdere zgn. EXIF-viewers, maar EXIFY is compact, snel en laat eigenlijk alle info zien die een fotograaf wil hebben. Zo ziet de informatie er dan uit:


Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.



kokkieblanda

Exit viewer heb ik ook gebruikt maar oogt nogal jaren 70. Exify geeft precies wat je wil weten en is lekker snel en direct. Ga gewoon met je muis over de foto en je ziet de gegevens. Ieder echter zijn/haar eigen voorkeur
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

EviZ

Zo'n "hover-over"-exif-viewer had ik vroeger ook maar die deed het niet meer. Exify werkt ook zo....
Geinstalleerd! Tnx  ;)

Jos Kwaspen

Waarom antwoorden jullie niet op mijn vraag dat de fotoplaatser bij zijn foto de nuttige gegevens meedeelt.
Een exif-reader geeft dikwijls geen of onvolledige informatie.
Zelf heb ik de laatste maanden vele foto's geplaatst met telkens bij elke foto de gegevens.
Kost veel tijd: enkele sec. per foto en met plezier toegevoegd.

Guido Franssens

Exify Voor google chrome werkt ook op Mac geen probleem!

lidy


kokkieblanda

Jos,

1. Het is aan het lid om te bepalen om zij de moeite / beleefdheid / service willen doen om de exif bij de foto te zetten, niet aan de mods. Het wordt op prijs gesteld maar meer ook niet, de mods gaan het niet afdwingen

2. Het is 2020, de exif viewers zijn tegenwoordig zo goed, snel en volledig dat apart bijplaatsen van de exif alleen zinvol is als de exif gestript is. Probeer de suggestie van exify eens  Alleen is en blijft exif verplicht bij galerie kandidaten.
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

Sakura

Het verplichten van het laten bestaan van de EXIF gegevens gaat misschien te ver, maar een dwingende oproep daartoe zou ik toejuichen.

De gegevens apart vermelden, tsja, ik zie daar persoonlijk niet echt de meerwaarde van, want ook het merk en type van de lens vind ik vaak leuk om te weten, net als de tijd waarop de foto gemaakt is, en om dat nu allemaal onder de foto  te gaan zetten, dan wordt het wel een hele opsomming (en tijdrovend)

K1-II, D-BG6, DA* 16-55mm, D FA 24+70, D(-F)A* 60-250mm, D-FA 150-450, D-FA Macro 100mm,
SMC M 50mm f/ 1:2+1:1.7+1:1.4+1:1.2, SMC M 135mm,  WALIMEX 8mm, Vivitar Series 1 70-210mm, Metz 45 CT-5, AF540FGZII, Metz 26 AF-2

KRG

Ik heb Exify nu aan staan, maar kom tot de conclusie dat bij veel foto's vrijwel niets te zien is. Of het ligt aan mijn instellingen. Maar bij het A-B-C Topic zie ik niets  en bij bv de post : strand zie ik alleen het histogram.

Ik blijf het wat dat betreft eens met Jos Kwaspen die opmerkt dat het een kleine moeite zou zijn om het eronder te plaatsen. Op Het Duitse Pentaxian forum wordt dat door veel posters wel gedaan. Vind dat nog steeds het handigst en zie niet in wat het bezwaar zou zijn voor een poster om dat er bij te zetten.

Argumenten tegen dat voorstel overtuigen me niet echt.

KRG

Ik zie ook bv bij de Post Theetuin van Lidy ook alleen het histogram met de Tool exify onder chrome. Maar ik zou graag de belichtingstijd en diafragma willen weten en ook de lens. Maar wat is nu dan het nut van deze Exify tool ?

Of ik doe wat fout of ik snap de tool niet en dan blijft het punt: hoe krijg ik meer info ?

kokkieblanda

als je op exify in je browser klikt dan kan je alle settings aanvinken die je maar wilt. Alles wat je maar wilt weten over de foto wordt dan zichtbaar ALS de exif niet gestript is. Je kan aan het gekleurde wieltje zien of de exif er wel of niet inzit. Bij veel foto's moet je hier wel eerst op klikken.

Er is ook helemaal niets tegen dat de leden de exif bij de foto zetten, maar dat gaan we niet verplicht stellen
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

Pentax4ever

Citaat van: kokkieblanda op 28 jun, 2020, 16:44 als je op exify in je browser klikt dan kan je alle settings aanvinken die je maar wilt. Alles wat je maar wilt weten over de foto wordt dan zichtbaar ALS de exif niet gestript is. Je kan aan het gekleurde wieltje zien of de exif er wel of niet inzit. Bij veel foto's moet je hier wel eerst op klikken.

Er is ook helemaal niets tegen dat de leden de exif bij de foto zetten, maar dat gaan we niet verplicht stellen

Ben ik het helemaal mee eens.

KRG

Citaat van: kokkieblanda op 28 jun, 2020, 16:44 als je op exify in je browser klikt dan kan je alle settings aanvinken die je maar wilt. Alles wat je maar wilt weten over de foto wordt dan zichtbaar ALS de exif niet gestript is. Je kan aan het gekleurde wieltje zien of de exif er wel of niet inzit. Bij veel foto's moet je hier wel eerst op klikken.

Er is ook helemaal niets tegen dat de leden de exif bij de foto zetten, maar dat gaan we niet verplicht stellen

Kun je een voorbeeld op de site noemen van een post met een foto die wel uitgebreidere exif gegevens heeft? Dan kan ik het even met mijn configuratie testen of ik met exify die gegevens dan ook zie.

René M

Ik laat in mijn foto's altijd de Exif zitten Klaas, ben te lui om dat eruit te halen.  ;)