avatar_kokkieblanda

nieuwe APS-C camera (regelmatige updates)

Gestart door kokkieblanda, 22 jul, 2020, 07:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kokkieblanda

vandaag om 12.00 uur een video met de nieuwe APS-C camera
http://www.ricoh-imaging.co.jp/japan/products/new_aps-c_dslr/

en ook zilveren dfa lensen


zie ook bekendmaking op twitter https://twitter.com/ricohimaging_jp/status/1285771593197608960?s=21
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

lidy


Ik heb maar een klein stukje gezien, en dan vooral een interviewer die vol aanbidding was en doorlopend aan 't wegzwijmelen.  ;D Is er nog iets bijzonders bekend geworden/gemaakt? Hoe gaat 't nieuwe APS-C flagship heten?

kokkieblanda

ben aan het werk, nog geen tijd gehad om te kijken
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

lidy

Volgens mij was 't gewoon weer zo'n 'teasevideo' om nog wat meer te hypen. Dual card slot, zag ik, grotere en helderder viewfinder en er zit veeeeel 'zilver'aan te komen.

lidy


Volgens Pentax wordt het de meest geavanceerde APS-camera die er is. Nou, ben benieuwd!

kokkieblanda

Samenvatting (google translate)

Men kan een reactie zien op de zoeker van de K-new (heel helder, heel duidelijk).

Voor het pentaprisma gebruikten ze splinternieuw hoogbrekend glas en het is voor het eerst dat dit materiaal - waarvoor de ontwikkeling in 2017 is begonnen - wordt gebruikt in een pentaprisma.

De zoeker zou 10% helderder zijn dan die van de KP en vermindert vervorming tot een minimum; het zou een van de belangrijkste kenmerken van het nieuwe APS-C-vlaggenschip zijn

De nieuwe camera is slanker dan de KP en het gebruik van een joystick voor AF-puntselectie wordt bevestigd. Er zijn ook twee geheugenkaartsleuven bevestigd.

De ontspanknop gebruikt hetzelfde bladschakelaarontwerp dat werd gebruikt in de 645Z en K-1. Normaal gesproken gebruiken ze een compacter mechanisme voor kleinere camera's, maar slaagden ze erin dit ontwerp - dat een soepelere release mogelijk maakt - in de K-new te gebruiken.

Ze hebben ook de grootte van het bovenste LCD-paneel gemaximaliseerd.

Een nieuwe sluiter en een nieuw spiegelaandrijfmechanisme worden gebruikt om te combineren tot een soepele schietactie, met name om de impact van de terugzwenkactie van de spiegel te minimaliseren.

Ze willen gebruikers ervan overtuigen dat een APS-C camera qua componentkwaliteit net zo goed kan zijn als een FF camera.
Samenvatting

De beeldsensor en de beeldverwerkingsengine zijn ook nieuw.
Er is ook een nieuwe "accelerator unit". Sommigen zullen dat leuk vinden, anderen niet. Geen woorden of het gebruik ervan deze keer optioneel zal zijn.

IQ-verbeteringen worden beloofd, zelfs bij ISO 100, dankzij geavanceerde beeldverwerking.
Nogmaals, geen woorden over het al dan niet optioneel zijn van deze verbeteringen.

Zilveren (geverfde) versies van het volgende werden getoond: FA * 70-200, FA * 50, (een FA * 85 is gepland), K-1 Mark II (waarschijnlijk beperkte aantallen), K-nieuw (zal hopelijk samen worden uitgebracht met de zwarte versie, maar dan gebruikt de formulering "overwegen", dus er is geen 100% bevestiging).
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

kokkieblanda

K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

lidy


En géén kantelschermpje begrijp ik. Dat zal een aantal mensen tegenvallen.

lucien

Citaat van: lidy op 22 jul, 2020, 17:39 En géén kantelschermpje begrijp ik. Dat zal een aantal mensen tegenvallen.

Ik gebruik het kantelscherm en de live view van mijn K-1 nooit.

kokkieblanda

Ik weleens maar heb het schermpje bij de K3 ook niet gemist. Wellicht komt er een mogelijkheid om naar je telefoon te streamen voor een groter beeld
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

Jan

Citaat van: lucien op 22 jul, 2020, 21:16
Citaat van: lidy op 22 jul, 2020, 17:39 En géén kantelschermpje begrijp ik. Dat zal een aantal mensen tegenvallen.

Ik gebruik het kantelscherm en de live view van mijn K-1 nooit.
Ik wel en ik vind het jammer dat deze niet op de nieuwe APS-C komt. Vooral bij macro met lage standpunten is het ideaal.
K-S2 | K-01 | *ist D | MX-1 black | MX-1 silver
DA 55-300 PLM WR RE | smc DA 15mm 1:4 ED AL Limited | HD DA 21mm 1:3.2 AL Limited
smc A MACRO 50mm 1:2.8 | smc A 24mm 1:2.8 | +++
my pictures

Jan

Eigenlijk wil je weten: Wat zijn de (volledige) specs? Wat gaat ie kosten? Wat wordt de naam en wanneer komt de camera op de markt? Het teasen heeft nu wel lang genoeg geduurd. We moeten niet vergeten dat de KP al ruim 3 jaar op de markt is en dat het toen eigenlijk al tijd was voor een opvolger van de K-3II. Ik wil deze camera hoe dan ook hebben, maar vind wel dat Pentax haar trouwe klanten wat meer mee mag nemen in de roadmap van camera's en lenzen. Zo heeft Remco onlangs een niet-Pentax lens gekocht die hij niet zou hebben gekocht als de D-FA 21 eerder was aangekondigd.
K-S2 | K-01 | *ist D | MX-1 black | MX-1 silver
DA 55-300 PLM WR RE | smc DA 15mm 1:4 ED AL Limited | HD DA 21mm 1:3.2 AL Limited
smc A MACRO 50mm 1:2.8 | smc A 24mm 1:2.8 | +++
my pictures


lidy

Citaat van: Jan op 23 jul, 2020, 10:46 Eigenlijk wil je weten: Wat zijn de (volledige) specs? Wat gaat ie kosten? Wat wordt de naam en wanneer komt de camera op de markt? Het teasen heeft nu wel lang genoeg geduurd. We moeten niet vergeten dat de KP al ruim 3 jaar op de markt is en dat het toen eigenlijk al tijd was voor een opvolger van de K-3II. Ik wil deze camera hoe dan ook hebben, maar vind wel dat Pentax haar trouwe klanten wat meer mee mag nemen in de roadmap van camera's en lenzen. Zo heeft Remco onlangs een niet-Pentax lens gekocht die hij niet zou hebben gekocht als de D-FA 21 eerder was aangekondigd.

Jan, jij hebt de K-1 toch? Ga je 'terug' naar APS-C of wil je ze naast elkaar gebruiken? En tja, 't hoort er tegenwoordig bij, geloof ik. De hype een tijdje opkloppen, plaagstootjes uitdelen in de vorm van gedeeltelijke onthullingen - duurt eindeloos soms. Ik heb kortgeleden de launch van een ander product gevolgd, ging precies zo.  ::)

Jan

Citaat van: lidy op 23 jul, 2020, 15:09
Citaat van: Jan op 23 jul, 2020, 10:46 Eigenlijk wil je weten: Wat zijn de (volledige) specs? Wat gaat ie kosten? Wat wordt de naam en wanneer komt de camera op de markt? Het teasen heeft nu wel lang genoeg geduurd. We moeten niet vergeten dat de KP al ruim 3 jaar op de markt is en dat het toen eigenlijk al tijd was voor een opvolger van de K-3II. Ik wil deze camera hoe dan ook hebben, maar vind wel dat Pentax haar trouwe klanten wat meer mee mag nemen in de roadmap van camera's en lenzen. Zo heeft Remco onlangs een niet-Pentax lens gekocht die hij niet zou hebben gekocht als de D-FA 21 eerder was aangekondigd.

Jan, jij hebt de K-1 toch? Ga je 'terug' naar APS-C of wil je ze naast elkaar gebruiken? En tja, 't hoort er tegenwoordig bij, geloof ik. De hype een tijdje opkloppen, plaagstootjes uitdelen in de vorm van gedeeltelijke onthullingen - duurt eindeloos soms. Ik heb kortgeleden de launch van een ander product gevolgd, ging precies zo.  ::)
Hi Lidy, het klopt dat ik de K-1II heb, maar de nieuwe APS-C camera aanschaffen betekent niet dat je 'terug' gaat. Full frame heeft zijn voordelen, maar toch zeker ook zijn nadelen. Zo is de verlengingsfactor van 1,5 best lekker bij het fotograferen van vogels. Maar de kwaliteit van de beelden uit de K-1II is zoveel beter dat de keuze tussen een K-3(II) of de K-1II niet moeilijk is. Als de nieuwe APS-C dezelfde kwaliteit biedt als de K-1II, maar dan in APS-C, is het alleen daarom al een droom van een camera. Maar er is meer. Ik heb het ook over fps en buffergrootte. Die zijn behoorlijk laag bij de K-1II. De K-3 is wel snel, maar het buffer zit wel snel vol. Ik hoop dat de nieuwe camera tot 10fps haalt en dat ook wat langer kan volhouden dan de K-3. Ik fotografeer ook balletvoorstellingen en daar geeft de K-1II uitstekende resultaten in betrekkelijk weinig licht. De camera is echter veel te traag en hapert als de buffer vol zit waardoor ik essentiële beelden mis. De K-3(II) fotografeert dan wat lekkerder, maar de kwaliteit van de opnamen zijn veel slechter. Ik denk dat de KP het beter zou doen, maar die valt sowieso af vanwege slechts 1 slot en een te kleine batterij (ik weet dat er een grip onder kan, maar dat kan bij de K-3 ook, ik mis dus toch capaciteit). Tenslotte vind ik de K-1II met de lenzen die er momenteel voor worden geleverd, veel te lomp en te zwaar worden. Vergelijk een K-3 met een DA300 maar eens met een K-1 met de D-FA 150-450. Of met de DA 16-50/2.8 t.o.v. D-FA 24-70/2.8. Voor macro, portretjes en landschap zou ik waarschijnlijk de K-1II blijven gebruiken. Ik ga er natuurlijk ook vanuit dat er nu eindelijk eens echte verbeteringen in de autofocus zijn doorgevoerd.

Groet,
Jan
K-S2 | K-01 | *ist D | MX-1 black | MX-1 silver
DA 55-300 PLM WR RE | smc DA 15mm 1:4 ED AL Limited | HD DA 21mm 1:3.2 AL Limited
smc A MACRO 50mm 1:2.8 | smc A 24mm 1:2.8 | +++
my pictures