avatar_Guido Franssens

Eerste test met de Olympus EE-1 Red Dot sight

Gestart door Guido Franssens, 26 feb, 2023, 13:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Guido Franssens

Je kent het gevoel wel, je ziet een leuk vogeltje landen maar eer je het in de zoeker gevonden hebt is het weer gaan vliegen. Of je wil een vogel in de vlucht volgen en fotograferen.
De beeldhoek van een flinke tele is zo klein dat je onderwerp moeilijk te volgen is, daarbij word je zoeker tussendoor zwart. Ook durft je focus er wel eens langs te slaan zodat je onderwerp nog een onzichtbaar is.

Een red dot sight komt van de wapen industrie. Maar het werkt ook op een camera. Is niet heel duur (deze kost rond de 100 euro) Voordeel is ook dat zo een ding op elke camera past die een flitsschoen heeft. Ongeacht het merk camera het werkt altijd.

Nadelen, elke keer na het plaatsen moet je calibreren en dat doe je best op een statief. Je moet het ook apart aanschakelen. 

Eerste opnamen in niet zo ideaal licht. Heb ze in een filmpje gezet. De gebruikte camera is de GX80 met de panasonic 100-300 op 300mm (600mm eq). Deze camera volgt het object waarop je focus gelockt is  zolang het onderwerp in beeld blijft. Test met de K1 en de 150-450 heeft niet veel gebracht. Heeft niet zoveel te maken met de focus snelheid. Maar eerder met de mogelijkheid om het onderwerp te volgen/vinden. Geef het gebruik met de K1 niet op, ga zeker nog van alles proberen.


kokkieblanda

Persoonlijk zie ik het nut er niet zo van in. Of je nu het onderwerp op het scherm volgt of via de sight volgt, het blijf lastig uit het handje
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

Guido Franssens

Citaat van: kokkieblanda op 26 feb, 2023, 13:55 Persoonlijk zie ik het nut er niet zo van in. Of je nu het onderwerp op het scherm volgt of via de sight volgt, het blijf lastig uit het handje
Net niet. Met je ogen heb je een beeldhoek van bijna 180 graden met een telelens maar enkele graden. Het werkt goed. 

Guido Franssens

Om je een idee te geven dit filmpje is opgebouwd uit 77 foto's die elk 0,5 sec getoond worden.
Bij alle zat de focus redelijk goed een 100% trefzekerheid.