Nieuws:

Bij het oude forum inloggen met oude inlog gegevens

Hoofdmenu
avatar_joostdh

HD Pentax-D FA* 50mm F1.4

Gestart door joostdh, 09 okt, 2023, 09:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joostdh

Tijdje terug heb ik een HD Pentax-D FA* 50mm F1.4 SDM AW overgenomen. En ik heb recent meerdere slecht belichte situaties gehad waarvoor deze heel handig uitkwam (theater, buiten in het donker). Situaties met zo weinig licht dat wijdopen schieten noodzakelijk was.

Nu heb ik de oude FA 50mm gehad en heb nog een FA* 85mm die ook allebei f/1.4 zijn maar die schiet ik liever niet helemaal open omdat de scherpte dan teveel lijdt. Met de D-FA* 50mm F1.4 is wijdopen nog scherp, met uiteraard een korte scherptediepte, ook kleuren en contrast blijven goed.

Natuurlijk is de lens goed gebouwd. En hoewel op K-1 in balans is het wel een zware combi (twee kilo). De focus throw is iets meer dan een hoop andere AF-lenzen en daardoor lukt MF met live view goed. AF is heel accuraat. Kleuren en contrast zijn natuurlijk gewoon goed. In reviews is een beetje CA vaak als zwakste punt genoemd maar ook dat is veel minder dan de meeste lenzen die ik heb.

Al met al een prijzige lens maar daar krijg je ook een zeer competente lens voor terug.

Meer info en reviews: Pentax Lens Review Database

Hier wat foto's die ik kan delen. In Lightroom verwerkt met mijn (redelijk neutrale) standaard profiel en wat gecropt. Doorklikken voor hogere resolutie.

1. f/1.4


2. f/2.0


3. f/1.4


joostdh