avatar_Jan

Automatische tussenringen met contacten van Pentax. Kan dat?

Gestart door Jan, 14 mei, 2020, 22:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan

Prima tussenring inderdaad. Maar niet geschikt voor macrowerk met automatisch flitsen. Vandaag heb ik een flitskoker gebouwd om met de kleine opklapflitser van de K-3 aan de slag te gaan. Wat bleek is dat mijn flitsfoto's vaak overbelicht waren en als ik ging bijregelen (tot -2) waren ze bij andere onderwerpen weer onderbelicht. Ik had soortgelijke ervaringen al eens opgedaan met de Pentax AF160FC ringflitser. Toen ben ik eens gaan zoeken en vond ik informatie waaruit blijkt dat P-TTL flitsen alleen beschikbaar is met lenzen vanaf de KAF2 bajonet. Het zevende contact stuurt dan digitale informatie mee over o.a. de afstand tot het object. Met de D-FA100/2.8 is dat dus geen probleem, maar wel als je er een tussenring tussen zet die geen KAF2 vatting heeft. De rear-converter en de takumar converter hebben allebei een KA vatting met slechts 6 contacten en daarbij werkt het dus niet... Maar Jos heeft prachtig belichte opnamen met een automatische tussenring (6 of 7 contacten?) maar wel met een A50/2.8 macro wat geen KAF2 mount is... Hoe kan dat dan? Zie hier: https://www.pentaxforums.com/forums/125-flashes-lighting-studio/302328-pentax-flash-guide-1st-development-thread.html
K-S2 | K-01 | *ist D | MX-1 black | MX-1 silver
DA 55-300 PLM WR RE | smc DA 15mm 1:4 ED AL Limited | HD DA 21mm 1:3.2 AL Limited
smc A MACRO 50mm 1:2.8 | smc A 24mm 1:2.8 | +++
my pictures

Jan

Overigens vandaag nog wel dit springspinnetje met flits (en P-TTL) op de foto gezet. Maar dan zonder tussenring.

K3II8353.jpg
K-S2 | K-01 | *ist D | MX-1 black | MX-1 silver
DA 55-300 PLM WR RE | smc DA 15mm 1:4 ED AL Limited | HD DA 21mm 1:3.2 AL Limited
smc A MACRO 50mm 1:2.8 | smc A 24mm 1:2.8 | +++
my pictures

lidy

Pfff, Jan, ik ben er even heel snel doorheen gegaan, maar hangt 't nou af van de camera/lens-combinatie? Of mis ik dan de essentie?

Jos Kwaspen

#18
Jan, wat een tegenvaller.
Ik heb eens wat contacten geteld:

Automatische tussenringen : 7
A50mmF2,8macro            : 3
A100mmF4 macro.           : 4
F100mmf2,8 macro.         : 6

Bij de A50 en de A100 zijn het er maar telkens één, de overige zijn lege gaatjes.
Bij de F100 zijn het er 5 en 1 leeg gat.

Bij de tussenringen merk ik het volgende:
aan de camerazijde: 7 gaatjes en 1 contactpunt (van links naar rechts het 3de)
aan de lenszijde: 7 gaatjes en 6 contactpunten (van links naar rechts 4 punten, dan leeg, dan 2 punten)

De automatische belichting werkt prima met de 3 lenzen en de tussenringen.
Ik heb de camera wel in belichtingsmodus "M" staan. Zoals in de link van PentaxForums ook vermeld staat.

groeten,
Jos

René M

Moet ik op zolder gaan zoeken naar mijn setje ringen met contacten Jan?


Jan

Citaat van: Jos Kwaspen op 24 mei, 2020, 08:34 Jan, wat een tegenvaller.
Ik heb eens wat contacten geteld:

Automatische tussenringen : 7
A50mmF2,8macro            : 3
A100mmF4 macro.           : 4
F100mmf2,8 macro.         : 6

Bij de A50 en de A100 zijn het er maar telkens één, de overige zijn lege gaatjes.
Bij de F100 zijn het er 5 en 1 leeg gat.

Bij de tussenringen merk ik het volgende:
aan de camerazijde: 7 gaatjes en 1 contactpunt (van links naar rechts het 3de)
aan de lenszijde: 7 gaatjes en 6 contactpunten (van links naar rechts 4 punten, dan leeg, dan 2 punten)

De automatische belichting werkt prima met de 3 lenzen en de tussenringen.
Ik heb de camera wel in belichtingsmodus "M" staan. Zoals in de link van PentaxForums ook vermeld staat.

groeten,
Jos
KAF2 is ook te herkennen aan de 2 apart geplaatste voedingscontacten op het objectief. Deze waren oorspronkelijk bedoeld voor powerzoom en dienden later ook als voeding voor lenzen met een eigen AF-motor (SDM, PLM) en voor de elektronica die de communicatie met de body verzorgt. De oorspronkelijke 6 contacten bestonden uit 1 centraal contact dat alleen naar buiten komt als de lens in de A-stand wordt gedraaid en waarmee heb objectief kan meten wat voor minimaal en maximaal diafragma er beschikbaar is. Het werkt heel simpel: op de plekken die jij lege gaatjes noemt maakt het objectief geen contact met de pinnetjes op de body en daar waar niks zit (feitelijk het metaal van de bajonet) wordt wel contact gemaakt. De pinnetjes zijn verdeeld in 2 pinnetjes voor het kleinste diafragma. Met 2 pinnetjes kun je 4 codes maken, namelijk 00, 01, 10 en 11 deze staan voor f/16, f/22, f/32 en f/45 als kleinste diafragma. De andere 3 pinnetjes staan voor de grootste lensopening waarbij de codering afhankelijk is van het gevonden kleinste diafragma.
Het zevende contact is van later datum en veel geavanceerder. Hiermee kan de lens een digitaal stroompje van informatie naar de body sturen. Dat is het contact dat wordt gebruikt om o.a. de brandpuntsafstand door te geven aan het objectief. Vandaar dat bij objectieven met een KA vatting door de body wordt gevraagd om zelf de brandpuntsafstand in te geven (nodig voor o.a. SR). Via dit contact kan het objectief ook doorgeven wat de ingestelde afstand is en hiermee wordt natuurlijk ook het model en type van de lens doorgegeven aan de camera. Zo komt het in de EXIF van je foto's te staan.

Jouw tussenringen hebben een KAF2 vatting, maar de objectieven die je gebruikt niet. Als je je camera aanzet, zal deze dus vragen wat de brandpuntsafstand is. En in theorie kun je dan ook niet P-TTL flitsen. Ook niet in de M-stand. Het opklapflitsertje geeft gewoon de volle lading af en je kunt dit met het diafragma reguleren. Zeg maar zoals we dit vroeger deden toen er nog geen A-flitsers waren.

Ik zeg bewust 'in theorie' want je flitsmacro's zijn schitterend en je zegt deze automatisch te maken. En dus sta ik hier voor een raadsel.

Ik weet niet of George meeleest en hier misschien nog zijn licht over kan laten schijnen?

Citaat van: René M op 24 mei, 2020, 20:30 Moet ik op zolder gaan zoeken naar mijn setje ringen met contacten Jan?

Nee hoor René, dank je :). Ik ga mee met Guido's advies en schaf wel een achromaat aan maatje 49.

Groet,
Jan
K-S2 | K-01 | *ist D | MX-1 black | MX-1 silver
DA 55-300 PLM WR RE | smc DA 15mm 1:4 ED AL Limited | HD DA 21mm 1:3.2 AL Limited
smc A MACRO 50mm 1:2.8 | smc A 24mm 1:2.8 | +++
my pictures

Jan

Ik vond nog een interessant stukje toen ik ging zoeken naar P-TTL in combinatie met een K10D.

This is correct. With A-series lenses the pre-flash always fires at full power* and if it is too strong for the subject in the frame (e.g. short distance) at the set aperture/ISO, the system defaults over to firing the main flash at full power and returning error state to the body (may or may not be result in a message or flag to the user).

This behavior was pretty much unknown for the first several years I was active on this site, but became an issue about four years ago when users were attempting to use P-TTL flash at higher ISOs with the AF160FC macro ring flash in combo with an A-series lens. This deficiency is hinted with a note in the AF160FC flash manual but is not called out.* I am not sure, but it would not surprise me if the camera manuals (yes, all of them) are also consistently silent on this matter. For example, the K-3, K-3II, K-1, and K-1ii manuals all indicate full P-TTL compatibility with A-series lenses even with the AF160FC!

For completeness, there is one other obvious accommodation required when using A-series lenses in conjunction with hot-shoe P-TTL flash, that being that the flash zoom feature must be set manually to match that of the lens focal length being used.


Steve

* With AF lenses, the pre-flash power varies according to the distance reported by the lens.


Hier gevonden.

Oftewel: het werkt wel met A-lenzen, maar is niet betrouwbaar omdat de pre-flash er op vol vermogen uitgaat omdat de camera de afstand tot het onderwerp niet weet. De grote hoeveelheid licht die dan terugkomt zorgt ervoor dat ook de hoofdflits op vol vermogen wordt afgevuurd omdat de body niets kan meten. Het zou dus zomaar kunnen dat de K10D hier beter mee omgaat dan de K-3 of K-1.

Groet,
Jan
K-S2 | K-01 | *ist D | MX-1 black | MX-1 silver
DA 55-300 PLM WR RE | smc DA 15mm 1:4 ED AL Limited | HD DA 21mm 1:3.2 AL Limited
smc A MACRO 50mm 1:2.8 | smc A 24mm 1:2.8 | +++
my pictures

Jos Kwaspen

#22
Jan,
Bedankt voor zoveel opzoekwerk.
Ik geef het gerust toe dat ik nauwelijks iets ken van flitstheorieën.
Indertijd was ik zelfstandige en een fervent macro-schieter. Maar als het weer goed was en de beestjes waren er,
dan had Jos geen tijd. En in het weekend regende het of het waaide te hard. En de beestjes konden wachten tot
volgend jaar.

Toen zag ik op PentaxForums het artikel van de Pool GRZEHOOFR met een K100D, een Tamron 90F2,8 (1:1), 42mm tussen-ringen en de flitskoker. Zijn resultaten waren zo geweldig dat ik onmiddellijk verkocht was.
Via een link van hem heb ik die automatische tussenringen in Polen gekocht.
En omdat ik toen geen 1:1-lens had stak ik er 52 of 65mm tussenringen tussen.

Hij stelde voor om te werken op iso400 en F10 tot F16 en 1/60 tot 1/160sec.
Na enkele pogingen werd dat bij mij iso100 F16 en 1/125sec.
Met de tijd leerde ik ook om met flitskracht te spelen in + of -.
Ik denk ook dat zijn diffuser uit meerdere lagen bestaat. Hij heeft geen duidelijke aftekening van de flits op
de blinkende dekschilden van vb. lieveheersbeestjes. Daarom misschien ook iso400.

Wat betreft het beter presteren van de K10D in vergelijking met de laatste modellen: de K30 doet het even goed.
Bij beide toestellen moet ik met een A-lens de mm van de lens ingeven.

Groeten,
Jos

Guido Franssens

De Ist d die ik als eerste digitaal had deed geen P-TTL maar TTL

Van de K10 ben ik me niet meer zeker

Jan

Citaat van: Jos Kwaspen op 25 mei, 2020, 17:43 Jan,
Bedankt voor zoveel opzoekwerk.
Ik geef het gerust toe dat ik nauwelijks iets ken van flitstheorieën.
Indertijd was ik zelfstandige en een fervent macro-schieter. Maar als het weer goed was en de beestjes waren er,
dan had Jos geen tijd. En in het weekend regende het of het waaide te hard. En de beestjes konden wachten tot
volgend jaar.

Toen zag ik op PentaxForums het artikel van de Pool GRZEHOOFR met een K100D, een Tamron 90F2,8 (1:1), 42mm tussen-ringen en de flitskoker. Zijn resultaten waren zo geweldig dat ik onmiddellijk verkocht was.
Via een link van hem heb ik die automatische tussenringen in Polen gekocht.
En omdat ik toen geen 1:1-lens had stak ik er 52 of 65mm tussenringen tussen.

Hij stelde voor om te werken op iso400 en F10 tot F16 en 1/60 tot 1/160sec.
Na enkele pogingen werd dat bij mij iso100 F16 en 1/125sec.
Met de tijd leerde ik ook om met flitskracht te spelen in + of -.
Ik denk ook dat zijn diffuser uit meerdere lagen bestaat. Hij heeft geen duidelijke aftekening van de flits op
de blinkende dekschilden van vb. lieveheersbeestjes. Daarom misschien ook iso400.

Wat betreft het beter presteren van de K10D in vergelijking met de laatste modellen: de K30 doet het even goed.
Bij beide toestellen moet ik met een A-lens de mm van de lens ingeven.

Groeten,
Jos
Als jij met de + en - knoppen de flitskracht kunt regelen, dan werkt bij jou sowieso de automaat. Ik kan regelen wat ik wil, maar met een KA objectief gaat er altijd een volle flits uit, -2 of +1, het maakt niet uit. De correctie werkt alleen als ook de flitsautomatiek werkt. Maar dat is waarschijnlijk alleen als ik macro-opnames maak. Met een KA objectief op een normale afstand zal met een 100% voorflits waarschijnlijk wel een goede meting te maken zijn.

Werkt het ook op de K-1?



Citaat van: Guido Franssens op 25 mei, 2020, 20:49 De Ist d die ik als eerste digitaal had deed geen P-TTL maar TTL

Van de K10 ben ik me niet meer zeker
Dat klopt Guido. Ik heb ook een *istD, maar was niet erg gelukkig met de kwaliteit van de flitsopnamen. TTL meet tijdens het flitsen direct van de sensor en dat gaat een stuk minder goed dan van film. Dat is de reden geweest om P-TTL in de latere modellen te gaan gebruiken. In feite is het gebruik van een voorflits natuurlijk een stapje terug.

Kijk ik naar de specificaties van de K10D op de Ricoh site, dan staat daar het volgende:

Flits Type
Automatisch inschakelende TTL-flitser, lichthoek: 28 mm (kleinbeeld eqv.)
en:
P-TTL compatibel


Als het een TTL-flitser is, zou dit de werkende automatiek van Jos kunnen verklaren, maar Jos zegt dat het ook werkt met een K30. En daarover staat op de Ricoh-site:

Flits Type
Built-in retractable P-TTL auto pop-up flash


Dus snappen doe ik het nog steeds niet...

Groet,
Jan

K-S2 | K-01 | *ist D | MX-1 black | MX-1 silver
DA 55-300 PLM WR RE | smc DA 15mm 1:4 ED AL Limited | HD DA 21mm 1:3.2 AL Limited
smc A MACRO 50mm 1:2.8 | smc A 24mm 1:2.8 | +++
my pictures

Jos Kwaspen

#25
Jan en Guido,

Bij mij werkt alles zoals ik zou willen.
Ik herinner mij wel een vraag van anderen of het werkt met tussenringen zonder contacten of met M- of K-lenzen,
dat George (Glasbak) toen antwoordde dat dit niet ging, het moeten minstens A-lenzen zijn en tussenringen met contacten.

Jan, met de K-1 kan ik niet proberen, want die heeft geen flitser.

Jos Kwaspen

#26
Zo juist gevonden op PentaxForums:

Pentax Camera Reviews:

K10D : Flash : TTL flash = NO
               P-TTL flash = YES
               Flash exposure com = -2 to +1 EV

De K100D van onze Poolse vriend heeft wat de flash betreft dezelfde specificaties en de K30 ook.

Het geheim is daarmee opgelost.

Groeten,
Jos

Jan

Citaat van: Jos Kwaspen op 26 mei, 2020, 14:01 Zo juist gevonden op PentaxForums:

Pentax Camera Reviews:

K10D : Flash : TTL flash = NO
               P-TTL flash = YES
               Flash exposure com = -2 to +1 EV

De K100D van onze Poolse vriend heeft wat de flash betreft dezelfde specificaties en de K30 ook.

Het geheim is daarmee opgelost.

Groeten,
Jos
Nee, toch niet Jos. Het is P-TTL dat niet goed werkt als het zevende contact ontbreekt vanwege het ontbreken van informatie over de afstand tot het onderwerp. De voorflits gaat dan op vol vermogen i.p.v. aangepast aan die afstand. En door de hoge reflectie die dan optreedt kan de camera de belichting niet goed meten en komt de hoofdflits ook op vol vermogen. Dit probleem treedt dus vooral op bij korte afstanden i.c.m. KA objectieven i.p.v. KAF2 of hoger. Voor mij blijft het nog een raadsel dat het bij jou werkt maar dat dit zo is staat voor mij als een paal boven water :).

Groet,
Jan
K-S2 | K-01 | *ist D | MX-1 black | MX-1 silver
DA 55-300 PLM WR RE | smc DA 15mm 1:4 ED AL Limited | HD DA 21mm 1:3.2 AL Limited
smc A MACRO 50mm 1:2.8 | smc A 24mm 1:2.8 | +++
my pictures

Jos Kwaspen

Jan,

Misschien kunnen wij dan besluiten dat bij mij de verhouding: lens + tussenringen + flitskoker - F16 - 1/125sec -iso100  op een afstand voorkant lens tot onderwerp van +/- 5cm  toevallig de juiste is.
Als er iets afwijkt bijsturen met de flitskracht in + of - of Iso verhogen.
Mijn Poolse vriend vertelde ook dat het systeem met 2 sets tussenringen (130mm) niet meer werkte met de flitskoker en dat hij moest overschakelen op een Metz 48.

Groeten,
Jos

Guido Franssens

P-ttl werkt met lensinformatie die van lens naar camera gaat (diafragma stand, focus afstand etc) Als je het gals uit een converter haalt klopt die info niet meer, als je daarenboven de diafragma simulator uit de tussenring sloopt klopt het ook niet meer.

Ik vermoed dat het probleem zit in de mode waarmee je fotografeert. Ik zou daar eens wat proeven mee doen. In de M stand werkt P-ttl ook en meestal is dat de beste stand om de beste P-ttl werking te hebben.

Ik ben hier niet zeker van maar zou in die richting gaan testen. In welke mode fotografeer jij Jos?