avatar_P Schijf

pentax verwisselbaar scherpstelscherm

Gestart door P Schijf, 15 nov, 2021, 12:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

P Schijf

 Is er op het internet wat te vinden over deze scherpstelschermen hoe deze verwisselt moet worden.
 En waar is dat te koop bij Pentax of ergens anders.

Jan

Je zou even hier kunnen kijken: focussingscreen.com

En hier voor een instructie over hoe je het matglas kunt vervangen: focussingscreen.com

Zelf heb ik een tijd geleden een Katzeye matglas met instelwig e.d. gekocht. Deze zijn helaas gestopt. Zie: https://www.katzeyeoptics.com/

Op de Ricoh site kun je originele Pentax matglazen bestellen, echter de meesten zijn niet leverbaar. Zie: overzicht en leverbaar.

Waar ben je naar op zoek? En voor welke camera? Het viel mij op dat mijn digitale body's ook nogal wat afstelling met andere shims nodig hadden om exact handmatig te kunnen scherpstellen. Hiervan heb ik er destijds een aantal besteld bij Foto Maerz in Hamburg.

Groet,
Jan
K-S2 | K-01 | *ist D | MX-1 black | MX-1 silver
DA 55-300 PLM WR RE | smc DA 15mm 1:4 ED AL Limited | HD DA 21mm 1:3.2 AL Limited
smc A MACRO 50mm 1:2.8 | smc A 24mm 1:2.8 | +++
my pictures

Pieter

Ik heb shims in diverse dikte maten liggen

Sakura

Voor mijn K200 destijds heb ik gewoon smalle strookjes van Post-it geknipt en dat als chims gebruikt. Moest er 2 stripjes op elkaar plakken aan elke kant om de juiste instelling te krijgen.
Als de camera nog werkt bij de huidige eigenaar (geen idee wie), grote kans dat ze er nog steeds tussen zitten met het KatzEye scherm :D

(doodzonde dat ze niet meer bestaan overigens, waren extreem goede focus screens)

K1-II, D-BG6, DA* 16-55mm, D FA 24+70, D(-F)A* 60-250mm, D-FA 150-450, D-FA Macro 100mm,
SMC M 50mm f/ 1:2+1:1.7+1:1.4+1:1.2, SMC M 135mm,  WALIMEX 8mm, Vivitar Series 1 70-210mm, Metz 45 CT-5, AF540FGZII, Metz 26 AF-2