mooie unieke ontdekking vanavond

Gestart door Tonny, 20 mei, 2026, 20:23

Vorige topic - Volgende topic

Tonny

ik plukte vanavond een korenbloem uit mijn tuin, om wat te oefenen met fotostacking, en tot mijn grote         verbazing zag ik 3 bijtjes in de bloem zitten, en gevraagd op google of dit vaker voorkomt?

Ja, dit fenomeen komt absoluut vaker voor. Het gezamenlijk slapen in bloemen is een bekend en volkomen natuurlijk gedrag in de insectenwereld.Waarom slapen bijen in een korenbloem?Het zijn bijna altijd mannetjes: Bij wilde (solitaire) bijen en hommels bouwen alleen de vrouwtjes een nest. Zodra mannetjes volwassen zijn en het nest verlaten, mogen ze niet meer terug. Ze moeten noodgedwongen buiten 'kamperen'.Veiligheid en warmte: De beschutte blaadjes van een korenbloem werken als een natuurlijke slaapzak. Het beschermt de bijen tegen wind, kou, ochtenddauw en roofdieren. Dit brengt ze in een soort diepe rusttoestand (torpor).Strategische locatie: Korenbloemen zitten boordevol nectar. Door in de bloem te slapen, hebben de mannetjes direct ontbijt zodra ze door de ochtendzon worden opgewarmd. Bovendien is de kans groot dat er die ochtend vrouwtjes langskomen om stuifmeel te verzamelen.Waarom met zijn drieën?Dit groepsgedrag wordt in de biologie ook wel een lek of een bijen-pyjamaparty genoemd. Sommige soorten solitaire bijen (zoals langsprietbijen of klokjesbijen) kruipen 's avonds bewust bij elkaar in dezelfde bloem. Soms houden ze elkaar zelfs met hun pootjes vast. Dit doen ze voor extra warmte en omdat een groep simpelweg veiliger is dan in je eentje slapen.
1-P5200064.JPG
als je denkt dat alles tegen zit, denk dan opnieuw😉

kokkieblanda

K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

Pentax4ever

Leuk om dit fenomeen op de foto te hebben Tonny. En een goed informatief verhaal erbij. Kunnen wij mannen nog wat van leren van die bijen.....