Auteur Topic: Canon 85mm f/1.2 S.S.C. Aspherical  (gelezen 7566 keer)

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.196
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Canon 85mm f/1.2 S.S.C. Aspherical
« Gepost op: 22 oktober 2010, 14:10:15 »
Dit is de eerste versie van de bekende Canon 85mm f/1.2, met Canon FD bajonetvatting. Ik ben nog in afwachting van twee Canon FD naar Pentax PK adapters, maar tot die tijd weerhoudt het me er niet van om de lens tegen de bajonet van mijn camera aan te houden en aldus foto's te nemen. Dat kan alleen wijdopen omdat het diafragma alleen werkt wanneer de lens op de FD bajonet is gemonteerd, en bovendien werkt het alleen voor dichtbij-opnamen (ter indicatie: bij onderstaande foto stond de lens op oneindig ingesteld).

Het is op dit moment mijn snelste objectief, en onvergelijkelijk veel beter (scherper) dan de Porst 55mm f/1.2 die ik ook heb gehad.

Not all those who wander are lost

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 6.739
  • Geslacht: Man
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
Re: Canon 85mm f/1.2 S.S.C. Aspherical
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2010, 14:17:20 »
Ik weet niet welke versie FD jij precies hebt, maar bij de wat oudere versies (ring) kun je de diafragma stuur pin met de hand bedienen, en als je die ver genoeg doordrukt, blijft de pin achter een veer vastzitten.
Iets functioneels vergelijkbaars dus als het A/M schuifje op takumars.

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.196
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: Canon 85mm f/1.2 S.S.C. Aspherical
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2010, 14:24:32 »
Je hebt gelijk, er moet wel eerst wat geprutst worden met de worgring, want die is standaard geblokkeerd totdat je ergens binnen in de bajonet een palletje indrukt en de ring verdraait. Dan draait het diafragma ook dicht (wanneer de diafragmapin eerst is vastgezet zoals je al schrijft).

Het is zoals ik al schreef de allereerste versie (Canon FD) en het serienummer is 10038. Zou ik nr. 38 hebben?  ???
Not all those who wander are lost

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.196
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: Canon 85mm f/1.2 S.S.C. Aspherical
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2010, 14:30:22 »
Ziet er heel goed uit!
Jammer van de verkeerde vatting :(

Oh, ook voor mensen met een Canon is de lens zonder adapter onbruikbaar. Er zijn wel succesvolle pogingen ondernomen om de lensvatting voorgoed naar Canon EF om te zetten (maar aan de EF mount heb ik natuurlijk nog minder dan aan de FD mount) ;)
Not all those who wander are lost

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.196
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: Canon 85mm f/1.2 S.S.C. Aspherical
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2010, 14:40:43 »
De registerafstand is niet goed, daarom heb ik een adapter met glazen element nodig om tot op oneindig te kunnen werken. Maar omdat ik niks heb aan converters (het beeld wordt er alleen maar slechter van) heb ik nog een adapter besteld en daar ga ik het glazen element uit slopen. Dan kan ik alleen nog maar dichtbij werken (tot max. een meter) maar het blijft wel een 85mm f/1.2 :)
Not all those who wander are lost

wouter

  • Gast
Re: Canon 85mm f/1.2 S.S.C. Aspherical
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2010, 16:01:21 »
Je kan sommige FD's definitief ombouwen naar Pentax K met een registercorrectie, maar het is geen simpel klusje  :-\ Deze is dacht ik ook mogelijk!
Ik heb ergens op een russisch forum daarover meer info gevonden, vind het niet direct terug nu.

En vermits FD nu niet direct nog gaat terugkomen op de markt is een definitieve ombouw wel te overwegen? Of is de collectorwaarde te groot?
Naar Canon EF kan ook, maar daar is minder vraag naar, de lens bestaat nog gewoon voor EF

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.196
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: Canon 85mm f/1.2 S.S.C. Aspherical
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2010, 19:21:18 »
Je kan sommige FD's definitief ombouwen naar Pentax K met een registercorrectie, maar het is geen simpel klusje  :-\ Deze is dacht ik ook mogelijk!
Ik heb ergens op een russisch forum daarover meer info gevonden, vind het niet direct terug nu.

Klopt!



(Link naar de Russische Pentaxclub, ook over het converteren van andere FD objectieven): http://www.penta-club.ru/forum/index.php?showtopic=47191&hl=fd&st=0
Not all those who wander are lost

Offline Jan-Willem

  • Lid
  • ***
  • Berichten: 62
  • Geslacht: Man
  • lumen capere
Re: Canon 85mm f/1.2 S.S.C. Aspherical
« Reactie #7 Gepost op: 29 mei 2014, 16:29:59 »
Ook maar eens twee foto`s, gemaakt met deze lens, toevoegt.
Beiden gemaakt op een Sony NEX-5n (cropfactor 1,5x), met het diafragma op 1:1.2.



« Laatst bewerkt op: 30 mei 2014, 22:23:14 door Jan-Willem »
"There is a fine line between hobby and mental illness"

Offline koor

  • † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • ***
  • Berichten: 28.531
  • Geslacht: Vrouw
Re: Canon 85mm f/1.2 S.S.C. Aspherical
« Reactie #8 Gepost op: 30 mei 2014, 12:59:24 »
Mooi! Die lens wil ik wel voor mijn Canons!

starbase218

  • Gast
Re: Canon 85mm f/1.2 S.S.C. Aspherical
« Reactie #9 Gepost op: 30 mei 2014, 19:47:32 »
Mooi! Die lens wil ik wel voor mijn Canons!

Kan ik me voorstellen. Die tweede is een typische koorte DOF foto. ;)

Kleuren zijn ook erg mooi trouwens.