Auteur Topic: Porst Color Reflex auto 55mm F1.4 (Tomioka)  (gelezen 8799 keer)

Offline D1N0

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 5.381
  • Geslacht: Man
  • prutser Marc
Re: Porst Color Reflex auto 55mm F1.4 (Tomioka)
« Reactie #10 Gepost op: 20 juni 2019, 12:29:10 »
Ik ben er inmiddels achter dat hoewel de lens het zelfde ontwerp heeft als de Tomioka 55mm 1.4 deze door Cosina gemaakt is.  Waarschijnlijk heeft Cosina de licentie van Tomioka op een gegeven moment overgenomen. Het Tomioka ontwerp is op zijn beurt weer gebaseerd op de Carl Zeiss Jena Pancolar 55mm 1.4 wat weer op een een Carl Zeiss Contarex 55mm 1.4 is gebaseerd.
私はいつも右です

Offline Jan-61

  • Take a Look at the OtherSide...
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 1.277
  • Geslacht: Man
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq
Re: Porst Color Reflex auto 55mm F1.4 (Tomioka)
« Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2019, 21:23:40 »
Ik ben er inmiddels achter dat hoewel de lens het zelfde ontwerp heeft als de Tomioka 55mm 1.4 deze door Cosina gemaakt is.  Waarschijnlijk heeft Cosina de licentie van Tomioka op een gegeven moment overgenomen. Het Tomioka ontwerp is op zijn beurt weer gebaseerd op de Carl Zeiss Jena Pancolar 55mm 1.4 wat weer op een een Carl Zeiss Contarex 55mm 1.4 is gebaseerd.


Ik las laatst dat Cosina de fabrikant is van de recente modellen van Zeiss.



Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 |
FLICKR

Offline D1N0

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 5.381
  • Geslacht: Man
  • prutser Marc
Re: Porst Color Reflex auto 55mm F1.4 (Tomioka)
« Reactie #12 Gepost op: 26 juni 2019, 12:07:02 »

Ik las laatst dat Cosina de fabrikant is van de recente modellen van Zeiss.



Jan.

Ze maken ook Voightländer dat merk is van Cosina, Zeiss consumenten/fotografie lenzen worden al een hele tijd in Japan gemaakt. Wel uitbesteed door Zeiss. Ik geloof dat er in Duitsland alleen nog Cine lenzen worden gemaakt. Cosina is niet meer het goedkope lensjesmerk uit de jaren 80.
私はいつも右です