Auteur Topic: Auto-Takumar 85mm F1.8  (gelezen 3218 keer)

Offline Jos Kwaspen

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 1.098
  • Geslacht: Man
    • www.pbase.com/joskwaspen
Auto-Takumar 85mm F1.8
« Gepost op: 18 februari 2009, 17:46:56 »
Na een tevreden aanschaf van de Super-Takumar 50mm F1,4 ben ik eens gaan rondwandelen op de 104 pagina's van de "Takumar club" op Pentaxforum.com om mij te helpen in de keuze van nog enkele Takumars.
Er liepen nog bekenden rond en ze lieten er soms nog iets achter. Een van de moderators op dit forum eindigt elke bijdrage met volgende zin: "If Jesus had a camera he would use Takumars" . En zo denk ik er nu ook over.
Voorlopig is mijn keuze gevallen op een 50,een 85 en een 135 mm. De 50 had ik. De 85, een Auto-Takumar 85mm F1,8 is van gisteren binnen. De Super-Takumar 135mm F3,5 hoop ik eerstdaags te ontvangen van het bekende M42-huis uit Ede.

Vandaag vlug enkele kiekjes geschoten.
Eerste indruk: geweldige lens, met tot nog toe de mooiste bokeh.
Maar o zo moeilijk om precies te focussen bij f1,8 tot f2,8 en dit op een afstand van 0,85 tot 2 meter.
Om een afstand van 115 cm in scherptediepte te overbruggen heb je een halve ring nodig op de scherpstelring. Dus niet zo geschikt om er op los te schieten.

Enkele voorbeelden:

                                              1.
                                                             

                                                                K10D  1/90sec   f/2,4   iso200   Av-stand

                                              2.
                                                             

                                                                K10D   1/2000sec   f/2,4   iso200  Av-stand

Groeten,
Jos
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2011, 15:06:51 door Ruud »

Offline Jos Kwaspen

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 1.098
  • Geslacht: Man
    • www.pbase.com/joskwaspen
Re:Test Auto-Takumar 85mm F1,8
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2009, 20:39:55 »
Allemaal bedankt omdat jullie blij zijn dat ik blij ben met zo'n mooi stukje glas.

@ Asahiflex
    Peter ik twijfel nog aan de softere focus t.o.v. de SMC. Alhoewel de voorbeelden in de "Takumar Club" hetzelfde vertonen.
    Volgens mij ligt het aan de man achter de camera en niet aan de lens. Zoals ik hierboven aangaf is precies focussen heel moeilijk en zeker uit de losse hand.
    Foto 2 : Takjes bewogen lichtjes in de wind. Focus was een gokje en daarbij ik had nog de 1/2000sec.
    Foto 1 : Uit de losse hand scherpgesteld op de hand op de knie. Daarna camera ietsje naar midden bewogen. Dus focus klopt niet meer en alles bij 1/90sec bij f/2,4.
Ik zal nieuwe proeven maken met statief.
En die zijn dan ook voor Koor en natuurlijk voor iedereen.

Jos