Auteur Topic: Panagor 28mm f2.5  (gelezen 6061 keer)

Cmdr_Keen

  • Gast
Panagor 28mm f2.5
« Gepost op: 15 juli 2010, 20:28:02 »
Samen met nog wat ander spul heb ik deze lens op de kop getikt voor weinig.
Het gaat om de Panagor PMC Auto Wide Angle 28mm 1:2.5
Ziet er netjes uit aan de buitenkant. Ook heel degelijk gebouwd van compleet metaal (Waar is het misgegaan? Waarom maken ze lenzen niet meer zo?)





D'r is alleen 1 probleem mee. Op oude Pentax camera's past ie prima (ME), maar op nieuwe niet (K10D)
Er zit op de lens een metalen randje



Hier goed te zien. Dat randje zit in de weg met de SDM/powerzoom contacten op nieuwere camera's. Zover ik kan zien heeft het randje alleen als doel om de diafragmakoppeling te beschermen?
Mijn vraag aan de techneuten hiero is dan ook:

- Kan ik dat randje gewoon wegslijpen zonder dat er problemen ontstaan?
- Zo ja, raden jullie dan aan om de lens in tact te laten en heel goed af te dekken of om het objectief in een HEPA kast uit elkaar te halen, het onderdeel eruit te brengen en af te vijlen en vervolgens weer in elkaar te zetten? Ik heb wel de spullen, niet de ervaring.

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.196
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: Panagor 28mm f2.5
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2010, 20:32:38 »
Ik heb dit ook nog eens gedaan bij een Vivitar. Gewoon het betreffende onderdeel eraf halen (althans dat kon bij de Viv), vervolgens het randje wegdremelen en met bumperspray weer matzwart gemaakt. Dat is alles... Het randje heeft uitsluitend de functie om het diafragmahendeltje te beschermen als je de lens zonder dop op de achterkant neerzet (wie doet dat nou???) dus wat mij betreft kan het hele randje wel weg...
Not all those who wander are lost

Offline D1N0

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 5.381
  • Geslacht: Man
  • prutser Marc
Re: Panagor 28mm f2.5
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2019, 11:04:32 »
Dit topic heeft geen plaatjes meer. Ik heb de niet PMC  variant in m42 (dus geen last van randjes)

Close Up Bokeh by The lens profile, on Flickr

Camera shy by The lens profile, on Flickr

Panagor 28mm 1:2.5 Close up by The lens profile, on Flickr

私はいつも右です