Auteur Topic: Sigma 28-105 F3.8-5.6 UC II  (gelezen 4362 keer)

Hans

  • Gast
Sigma 28-105 F3.8-5.6 UC II
« Gepost op: 11 januari 2009, 13:13:10 »
Ook ik heb een Sigma 28-105, de goedkope versie (F/3.8-5.6 UC II). Het is een goedkoop objectief (nieuwprijs € 109) en dat straalt deze Sigma ook uit. Alleen de zilveren versie was nog voorradig. Dat ziet er gewoonlijk al goedkoop uit, maar Sigma wint de prijs voor de meest afschuwelijke 'silver finish' ooit. Hij past wel goed bij de (al even lelijke) Pentax DL2, die ook 'gezegend' is met nep-zilveren accenten.

De zoomring loopt niet bepaald soepel en, om het erger te maken, hakerig in bepaalde gebieden. Wel wordt er een fraaie en functionele zonnekap meegeleverd en de vatting is van ouderwets roestvast staal. De lens is geschikt voor 35mm camera's (full frame).

Ondanks de matige bouwkwaliteit is het geen onaardig objectief. Contrast en kleur zijn dik voor elkaar en ook over de scherpte heb ik weinig klagen. Vignettering is afwezig, wat te verwachten is van objectief wat geschikt is voor full frame camera's. Deze vier foto's heb ik vanmorgen genomen. Er is geschoten in RAW; daarna heeft een recht-toe-recht-aan omzetting naar JPEG plaatsgevonden. De foto's zijn dus niet verscherpt. De gebruikte camera was de Samsung GX-1L (= Pentax DL2).








« Laatst bewerkt op: 8 februari 2012, 15:24:03 door Ruud »

Joozt

  • Gast
Re:Review Sigma 28-105 F/3.8-5.6 UC II
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2009, 09:28:13 »
Volgens mij is deze lens een stuk beter dan de UC (dus niet UCII) variant die ik heb gehad, op een of andere manier kreeg ik hier nooit goed scherpe foto's uit. Tegenwoordig ben ik gelukkig met de digitale variant  :) (Sigma 17-70)
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2009, 14:56:52 door ForumP »