Auteur Topic: SMC Pentax A* 85mm F1.4  (gelezen 4353 keer)

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.196
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
SMC Pentax A* 85mm F1.4
« Gepost op: 20 september 2009, 21:23:07 »
Van een erg vriendelijke bekende heb ik tijdelijk een SMC Pentax-A* 85mm f/1.4 te leen. Ik ga deze binnenkort vergelijken met mijn andere portret-primes, maar vandaag heb ik even wat proefopnamen gemaakt om de lens te leren kennen.

Het eerste wat me opvalt is de zeer hoge scherpte, zelfs op f/1.4. Aan de andere kant is de PF dan weer niet mals (let o.a. op de teentjes van onze dochter), maar dat was te verwachten met een prime van dit kaliber. Ergens vermoed ik dat het niet lang duurt voordat ik er ook eentje heb ;)

Omdat het een A-lens is, is de EXIF compleet. Voor diafragma's e.d. verwijs ik u dus naar de EXIF.



1.


2.


3.


4.


5.


6.


7.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2011, 15:04:39 door Ruud »
Not all those who wander are lost

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.196
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: SMC Pentax A* 85mm F1.4
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2011, 20:52:00 »
Vandaag heb ik exact dezelfde lens weer eens uitgelaten. Het eindresultaat is "van alles wat" geworden :)

Overigens is de eerste mijn persoonlijke favoriet...

1.


2.


3.


4.


5.


6.


7.
Not all those who wander are lost

Offline huisfotograaf

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 1.022
Re: SMC Pentax A* 85mm F1.4
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2011, 21:10:21 »
Mooi geworden. 1 is leuk door het hek als kader te gebruiken. Jammer dat hij niet net iets meer omhoog kijkt.
2 geeft de indruk dat je een veel langere lens gebruikt. Zal wel door het gebruik van volle opening komen (toch?).
Vooral in 5 kun je zien hoe vlijmscherp dit objectief is. Genadeloos zou ik zeggen.
Prima serie.

joco

  • Gast
Re: SMC Pentax A* 85mm F1.4
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2011, 21:16:56 »
Ziet er meer dan prima uit. Dit zijn de lenzen...... Nog veel last gehad van PF?

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.196
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: SMC Pentax A* 85mm F1.4
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2011, 21:20:25 »
Mooi geworden. 1 is leuk door het hek als kader te gebruiken. Jammer dat hij niet net iets meer omhoog kijkt.
2 geeft de indruk dat je een veel langere lens gebruikt. Zal wel door het gebruik van volle opening komen (toch?).
Vooral in 5 kun je zien hoe vlijmscherp dit objectief is. Genadeloos zou ik zeggen.
Prima serie.

Dank je! Om heel eerlijk te zijn is foto 2 een stuk gecropt, want dat stuk fietspad onderaan vond ik niet zo in de foto passen :)

Van foto 1 heb ik verschillende varianten, maar die zijn allemaal 'net niet', hetzij vanwege de focus of de pose. In #1 is ons zoontje druk bezig met wat hij in zijn linkerhand heeft, en ook de vlakverdeling sprak me aan, dus daarom heb ik deze geselecteerd.

De A* is trouwens, zo heb ik vandaag gemerkt, op oneindig scherper dan de FA*. De A* heeft ook minder last van het uitbijten van hoge lichten.

Ziet er meer dan prima uit. Dit zijn de lenzen...... Nog veel last gehad van PF?

PF is zeker wel aanwezig, maar de mate waarin valt me vooralsnog mee. Deze is op volle opening, in tegenlicht:




Not all those who wander are lost

WeeVee

  • Gast
Re: SMC Pentax A* 85mm F1.4
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2011, 21:43:11 »
3 en 7 zijn van mijn smaak.
Prrrrachtige foto's.
grWim

Cmdr_Keen

  • Gast
Re: SMC Pentax A* 85mm F1.4
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2011, 22:05:14 »
Bij die lens moet ik altijd aan het 'vergeten' testje van 16-9 denken:
http://www.16-9.net/lens_tests/pentax85/pentax85mm_c.html

De meeste Canonisten worden hier dan ook liever niet aan herinnerd...  ;D

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.196
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: SMC Pentax A* 85mm F1.4
« Reactie #7 Gepost op: 28 april 2011, 23:08:17 »
Wat nou, er is een nieuwe Sigma 85/1.4?  ;D

Not all those who wander are lost