Auteur Topic: Maak je eigen K10D/K20D matglas met deelbeeldwig en microprisma's  (gelezen 33083 keer)

willemk20d

  • Gast
Re:Maak je eigen K10D/K20D matglas met deelbeeldwig en microprisma's
« Reactie #20 Gepost op: 22 februari 2009, 08:21:42 »
ik heb hier nog een gedeukte mx liggen!!

Guido

nou gewoon er uit halen met pincet even de maten aftekenen en dan maar schuren.
werkt op mijn k10d goed en ga hem vandaag proberen op de k20d
groet willem

Offline koor

  • † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • ***
  • Berichten: 28.531
  • Geslacht: Vrouw
Re:Maak je eigen K10D/K20D matglas met deelbeeldwig en microprisma's
« Reactie #21 Gepost op: 22 februari 2009, 11:15:07 »
Leuk Willem!
Ben benieuwd!

@Megan: ik denk dat ik het nog niet durf  ;D

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.196
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re:Maak je eigen K10D/K20D matglas met deelbeeldwig en microprisma's
« Reactie #22 Gepost op: 3 maart 2009, 14:26:55 »
Inmiddels heb ik nog een matglas liggen, opgestuurd door mijn kennis in Hong Kong. Een vriend van hem (ik weet het, het klinkt vaag) slijpt zelf Minolta matglazen bij voor gebruik in onze Pentax camera's. Deze variant is geschikt voor K10D en K20D en bezit zelfs het lipje zoals het originele matglas dat ook heeft. Vanavond ga ik het standaard matglas van mijn K20D vervangen en ik zal eens zien wat dat geeft. Mocht dit goed werken dan overweeg ik een heel stel bij hem te bestellen.
Not all those who wander are lost

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.196
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re:Maak je eigen K10D/K20D matglas met deelbeeldwig en microprisma's
« Reactie #23 Gepost op: 10 maart 2009, 20:44:46 »
Inmiddels heb ik nog een matglas liggen, opgestuurd door mijn kennis in Hong Kong. Een vriend van hem (ik weet het, het klinkt vaag) slijpt zelf Minolta matglazen bij voor gebruik in onze Pentax camera's. Deze variant is geschikt voor K10D en K20D en bezit zelfs het lipje zoals het originele matglas dat ook heeft. Vanavond ga ik het standaard matglas van mijn K20D vervangen en ik zal eens zien wat dat geeft. Mocht dit goed werken dan overweeg ik een heel stel bij hem te bestellen.

O ja, zou ik dat 'vanavond' doen?  ;D Blijkbaar niet, maar deze avond heb het dan toch gedaan.

Inmiddels heb ik het bijgeslepen Minolta matglas in mijn K20D zitten. Het eerste wat opvalt is dat ik geen last heb van stofjes, blijkbaar heb ik het matglas dit keer secuurder vervangen :)

Maar laat ik maar meteen beginnen met de conclusie: het werkt gewoon. Ik heb een brief gepakt, op tafel gelegd, de camera in een hoek van ongeveer 45 graden gefocust op een bepaald woord in de brief, en dat woord was met de 85mm f/1.8 SMC Takumar retescherp, met gelijke onscherpe zones voor en achter dat woord.

Dus wie twijfelt: je kunt zo'n matglas zonder probleem installeren en het werkt perfect. De microprisma's zijn misschien wat onrustig, maar de deelbeeldwig lijkt minder snel dicht te slaan dan het door mijzelf bijgeslepen ME-super matglas.
Not all those who wander are lost

Offline vandermark

  • Sometimes I do get to places just when God's ready to have somebody click the shutter. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 2.107
  • Geslacht: Man
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
Re:Maak je eigen K10D/K20D matglas met deelbeeldwig en microprisma's
« Reactie #24 Gepost op: 20 maart 2009, 18:50:24 »
Laat ik hier ook mijn ervaringen neerzetten met een matglas uit China (Jinfinance) Ik heb namelijk een zeer rot exemplaar gekregen. Ik heb dit ook gemailed naar de verkoper en ben benieuwd wat die zegt:

Foto door de zoeker van mijn K10d met het nieuwe matglas geinstalleerd:



3 foto's van het matglas:





Trouwfotograaf: www.bartvandermark.nl

catweasel

  • Gast
Re:Maak je eigen K10D/K20D matglas met deelbeeldwig en microprisma's
« Reactie #25 Gepost op: 20 maart 2009, 18:59:30 »
Laat ik hier ook mijn ervaringen neerzetten met een matglas uit China (Jinfinance) Ik heb namelijk een zeer rot exemplaar gekregen. Ik heb dit ook gemailed naar de verkoper en ben benieuwd wat die zegt:


Ik kocht eerder deze week een draadontspanner bij Jinfinance. Zeer snelle en korrekte afhandeling via ebay. Enkele dagen later kreeg ik echter een bevraging van ebay betreffende deze verkoper ... iets aan de hand ?

Grtz
Cat

Offline Ritro

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 3.969
  • Geslacht: Man
Re:Maak je eigen K10D/K20D matglas met deelbeeldwig en microprisma's
« Reactie #26 Gepost op: 20 maart 2009, 19:05:49 »
Laat ik hier ook mijn ervaringen neerzetten met een matglas uit China (Jinfinance) Ik heb namelijk een zeer rot exemplaar gekregen. Ik heb dit ook gemailed naar de verkoper en ben benieuwd wat die zegt:

Foto door de zoeker van mijn K10d met het nieuwe matglas geinstalleerd:



3 foto's van het matglas:







Volgens mij -ik weet het eigenlijk wel zeker-  heb je de bescherm folie er nog niet afgehaald, bij het tabje/nokje voorzichtig gaan krabben en je zult zien, aan allebei de kanten zit een beschermende folielaag. (Kijk maar eens goed op de foto's, langs de rand zie  je de folie nog zitten.)
Je zult zien, heel goed matglas voor heel weinig geld.

Offline vandermark

  • Sometimes I do get to places just when God's ready to have somebody click the shutter. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 2.107
  • Geslacht: Man
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
Re:Maak je eigen K10D/K20D matglas met deelbeeldwig en microprisma's
« Reactie #27 Gepost op: 20 maart 2009, 20:27:42 »
HELD  :D  :D  :D

Je hebt helemaal gelijk en ik ben helemaal blij, bedankt!  :)
Trouwfotograaf: www.bartvandermark.nl

Offline koor

  • † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • ***
  • Berichten: 28.531
  • Geslacht: Vrouw
Re:Maak je eigen K10D/K20D matglas met deelbeeldwig en microprisma's
« Reactie #28 Gepost op: 20 maart 2009, 20:46:27 »
 ;D

catweasel

  • Gast
Re:Maak je eigen K10D/K20D matglas met deelbeeldwig en microprisma's
« Reactie #29 Gepost op: 20 maart 2009, 20:54:09 »
... een dergelijk forum is eigenlijk onbetaalbaar ... !  8) 8) Mag wel eens gezegd worden!  8) 8)

Grtz
Cat