Auteur Topic: Heeft niemand hier een 12-24 mm Pentax??  (gelezen 7377 keer)

Lampo

  • Gast
Heeft niemand hier een 12-24 mm Pentax??
« Gepost op: 1 november 2010, 15:02:25 »
De enige lens die ik tot nu bezit met K-bajonet en juist bij deze lens is het hele draadje leeg... Zodra ik de K-5 heb, zal ik hier wat vertellen over mijn ervaringen met de DA 12-24!

Offline lidy

  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 12.244
Re: Heeft niemand hier een 12-24 mm Pentax??
« Reactie #1 Gepost op: 1 november 2010, 15:05:54 »
Niet hier, maar hier http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-DA-12-24mm-F4-Zoom-Lens.html kun je wel een heleboel gebruikerservaringen lezen.
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Offline Toine

  • Ouwe getrouwe
  • *****
  • Berichten: 758
  • Geslacht: Man
    • Repiuk
Re: Heeft niemand hier een 12-24 mm Pentax??
« Reactie #2 Gepost op: 1 november 2010, 20:07:19 »
Jawel hoor prima lensje. Alleen de prijs is rampzalig hoog. Ik zou hem nu niet meer kopen. Sterker nog als ik hem nog niet had kocht ik een Nikon of Canon met de Tokina 12-24 die gaat voor 300 euro op marktplaats.

Offline frederik9111

  • Vespantaxian
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 5.463
  • Geslacht: Man
  • Pentaxfijnproever
    • PPG
Re: Heeft niemand hier een 12-24 mm Pentax??
« Reactie #3 Gepost op: 1 november 2010, 20:21:58 »
Ik heb 'm gehad (gewisseld voor Fa*300/4.5).
Uitzonderlijk scherp van centrum tot rand, en focussen kan in het blinde weg (eigenlijk zo goed als onnodig als je dichtknijpt).
Hij zat ooit bij een complete set dit ik overnam, maar ik heb 'm nooit echt gebruikt (nodig gehad). Voor mij typisch zo'n lens die ik steeds vergat te gebruiken. Maar als jij houdt van zéér brede landschapjes dan in de DA12-24/4 absoluut geen miskoop (als je'm 2dehands kan oppikken, nieuw vind ik 'm fel overprijsd - niet omwille van de kwaliteit, wel omwille van de praktische inzetbaarheid).
Imagine...
My PPG-album


Offline Fookus

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 2.788
  • Geslacht: Man
  • a good picture puts the whole world in fookus
Re: Heeft niemand hier een 12-24 mm Pentax??
« Reactie #4 Gepost op: 1 november 2010, 22:40:51 »
ik heb m en zal binnekort wat foto's plaatsen

dijk van een objectief kan ik je vertellen :afro:
Most lenses are better than most photographers...

Lampo

  • Gast
Re: Heeft niemand hier een 12-24 mm Pentax??
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2010, 08:47:03 »
Ik heb deze lens inmiddels ook in mijn bezit (ben dus al lenzen aan het kopen terwijl ik nog niet eens een DSLR van Pentax heb, die komt morgen pas  :afro:) en ben erg benieuwd naar de foto's. Ik hou erg van landschapsfotografie en dat is dan ook meteen de reden dat ik deze lens heb gekocht. Verder lijkt het mij een heerlijke lens voor het fotograferen in gebouwen of krappe straatjes als ik op reis ben.

Overigens heb ik hem inderdaad 2e hands gekocht zonder de zonnekap, maar die kon ik heel makkelijk bestellen bij Cameranu.nl. Als ik morgen de K-5 binnen heb zal ik eerst wel een tijdje zoet zijn met het ontdekken van alle functies (het zijn er nogal wat meer dan de Spotmatic II en de Canon EOS 50e analoge camera's waar ik nu mee schiet...) en daarna zal ik hier wat foto's gaan plaatsen van mijn eerste pogingen!

Leukehobby

  • Gast
Re: Heeft niemand hier een 12-24 mm Pentax??
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2012, 09:29:52 »
Ik heb dit objectief nu een klein jaar denk ik en nog nooit een moment spijt van gehad.
De foto's zijn van hele goede kwaliteit, vergelijkbaar met de DA17-70mm.
Weinig vervorming en weinig CA

paar voorbeelden:





Henk

starbase218

  • Gast
Re: Heeft niemand hier een 12-24 mm Pentax??
« Reactie #7 Gepost op: 21 november 2012, 22:53:23 »
Ik heb hem ok en vind het een heerlijke lens. Goed gebouwd, soepele focusring, constant maximaal diafragma en zeer scherp. Alleen de prijs is nieuw wel erg hoog. Tweedehands voor een leuke prijs, echter, is het een aanrader!

Offline Jess

  • Lid
  • ***
  • Berichten: 53
  • Geslacht: Man
Re: Heeft niemand hier een 12-24 mm Pentax??
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2012, 00:10:09 »
Dag Henk,

Plaatje 2 is er één!

Marcel

  • Gast
Re: Heeft niemand hier een 12-24 mm Pentax??
« Reactie #9 Gepost op: 7 december 2012, 23:44:10 »
Ik ben er erg tevreden over. Je moet natuurlijk wel van het type foto's houden dat met een ultra groothoek te maken is. Toen in begin 2009 de prijs met honderden euro's omhoog ging heb ik er nog net één voor de oude prijs in het virtuele winkelmandje kunnen gooien. Ik was er nl. al naar aan het uitkijken maar vond hem toen al duur. Nu zou ik denk ik de Sigma 8-16 kopen, nu ongeveer net zo duur als de Pentax 12-24 toen. Het is wel een grote lens, de grootste in m'n tas.

Groet,
Marcel



Pentax DS, 12 mm f/8. De linkervoorgrond is niet geheel scherp maar was dan ook op hele korte afstand, ik leunde met m'n elleboog op de reling. De scherptediepte is echt immens. Raw via Lightroom.