Auteur Topic: HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW  (gelezen 6366 keer)

Offline Serpiente

  • Seniorlid
  • ****
  • Berichten: 458
  • Geslacht: Man
  • Amfibieën, reptielen en meer
    • Ronald Zimmerman - Wildlife Photography
HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW
« Gepost op: 18 mei 2015, 00:14:44 »
Deze rear converter valt niet helemaal onder lenzen, al zitten die er wel in. Toch verdient deze rear converter zijn eigen plekje op het forum, net als de lenzen. Ik denk dat mensen die hem willen kopen nieuwsgierig zijn naar de resultaten en ervaringen. 

De volgende foto's zijn allemaal geschoten met de HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW in combinatie met de DA* 300 F4.



















Bevindingen
In combinatie met de DA* 300 levert hij scherpe beelden af. Er is wel degelijk kwaliteitsvermindering. Vooral aan de randen. Ik zie het dan vooral in de onscherpe gedeelten (waar ik niet op gefocust heb). De AF is langzamer. Ook is het scherptegebied kleiner dan met 300mm. De kans dat je missers maakt is dus groter. Dit weegt toch best wel zwaar. Ook verlies je licht, wat soms tot ruis kan leiden.
Ik zet hem niet meer standaard op mijn camera, tenzij mijn doel is om vogels te fotograferen. Je kan met die extra 120mm namelijk foto's maken die je anders niet kan maken. In die gevallen zet ik hem er op. Dus ik begin met mijn 300mm en wanneer ik extra mm nodig heb zet ik hem er tussen. :) Dan maakt het kleine beetje kwaliteitsverlies minder uit.

 
| Canon 5D Mark III | EF 100mm f/2.8L Macro IS USM | EF 300mm F4 L IS USM | EF 16-35 F4 L IS USM
Website: http://ronaldzimmerman.nl/
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/ronaldzimmerman.nl/

Offline JohnnieS

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 2.183
  • Geslacht: Man
  • Pentax verzamelaar
Re: HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2015, 05:05:04 »
Heel mooi uitgelegd, en prachtige Foto's.
Ja je verliest een stop, maar dat is te compenseren, zou graag eens wat sportfoto's ervan zien.
Zoals een voetbal wedstrijd,eens kijken of deze combinatie daar mee weg kan ::)
Wanneer deze teleconverter is gemonteerd, wordt het maximale diafragma één stap kleiner (donkerder).
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2015, 05:07:21 door JohnnieS »
Pentax spulletjes  Opkoper/ Bemiddelaar

Offline Kirsten

  • Pentaxian for life!
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 1.019
  • Geslacht: Vrouw
  • Yes i'm a Pentaxian ♥
    • Create - Inspire
Re: HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2015, 13:48:51 »
Mooie foto's en leuk verhaal ! Vooral de foto v/d Steltkluut vindt ik prachtig !  thu

Eerlijk gezegd had ik eigenlijk een tikkeltje meer verwacht van de HD DA 1.4x TeleConverter.
Niet dat de beelden niet om aan te zien zijn maar zaken als scherpteverlies aan de randen, trager werkende AF keur ik niet goed.

Daar mocht meer uitkomen voor een item dat toch meteen een dikke 400€ kostenplaatje meedraagt.
Zeker wanneer je deze TC ook nog eens gebruikt op een Pentax camera i.c.m. Pentax lens.

Maar goed, ik overweeg nog wel even of ik hem wens te kopen. Misschien maar beter een beetje door sparen voor een 2.8/400mm + TC
of een 4/500mm.  :)

Alvast bedankt voor de review Ronald !  thu thu

 
K-3 & K10D
50/1.4|DA*300/4|100/2.8MacroWR|17-70/2.8-4|70-200/2.8|70-300/4-5.6|Metz58 AF-1|
flickr | Web

Offline Guido Franssens

  • Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 4.944
  • Geslacht: Man
    • AstaPix
Re: HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2015, 17:03:34 »
Bedank voor je ervaringen.

@ Kirsten

Je moet in je overwegingen ook de prijs mee opnemen.
een 4/500 kost al snel een 6000 euro. een 2,8/400 zal best nog meer zijn Ook de tc die je daarbij denkt kost flink geld.
met een Da* 300 +1,4 tc zit je aan een prijs van 1400 euro dan is het logisch dat het wat minder is toch?

Naast de prijs heb je nog het formaat en gewicht ook een ernstig verschil.

Offline Fries

  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 17.710
  • Geslacht: Man
Re: HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2015, 23:06:58 »
Bedankt voor deze niet alleen informatieve, maar ook zo sterk geïllustreerde post Ronald. thu

Offline Kirsten

  • Pentaxian for life!
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 1.019
  • Geslacht: Vrouw
  • Yes i'm a Pentaxian ♥
    • Create - Inspire
Re: HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2015, 23:51:59 »
@ Kirsten

Je moet in je overwegingen ook de prijs mee opnemen.
een 4/500 kost al snel een 6000 euro. een 2,8/400 zal best nog meer zijn Ook de tc die je daarbij denkt kost flink geld.
met een Da* 300 +1,4 tc zit je aan een prijs van 1400 euro dan is het logisch dat het wat minder is toch?

Naast de prijs heb je nog het formaat en gewicht ook een ernstig verschil.

Ja akkoord je hebt een punt wat betreft gewicht en prijs maar dat mag het nou net niet zijn, wat minder.

Het moet héél goed zijn of helemaal niet, ergens er tussenin hou ik niet van, zeker niet wanneer het vogelfotografie betreft.
K-3 & K10D
50/1.4|DA*300/4|100/2.8MacroWR|17-70/2.8-4|70-200/2.8|70-300/4-5.6|Metz58 AF-1|
flickr | Web

Offline Guido Franssens

  • Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 4.944
  • Geslacht: Man
    • AstaPix
Re: HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2015, 11:23:43 »
Geloof me dan blijf je kopen tot het geld op is.

Geloof me ook maar dat er fotografen zijn die betere foto's make met de 300/4 +tc dan andere met een 500/4.


Offline glasbak

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 6.739
  • Geslacht: Man
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
Re: HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2015, 15:47:56 »
Ja akkoord je hebt een punt wat betreft gewicht en prijs maar dat mag het nou net niet zijn, wat minder.

Het moet héél goed zijn of helemaal niet, ergens er tussenin hou ik niet van, zeker niet wanneer het vogelfotografie betreft.

Het is een tweedehandsje, maar deze komt in de buurt ?

Offline Micha D.

  • Moddereter
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 4.545
  • Geslacht: Man
  • LMFAOroflcopter
Re: HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2015, 19:06:52 »
Ja akkoord je hebt een punt wat betreft gewicht en prijs maar dat mag het nou net niet zijn, wat minder.

Het moet héél goed zijn of helemaal niet, ergens er tussenin hou ik niet van, zeker niet wanneer het vogelfotografie betreft.
:-\ ??? ::)

Offline Serpiente

  • Seniorlid
  • ****
  • Berichten: 458
  • Geslacht: Man
  • Amfibieën, reptielen en meer
    • Ronald Zimmerman - Wildlife Photography
Re: HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW
« Reactie #9 Gepost op: 22 mei 2015, 23:27:04 »
Allen bedankt, en graag gedaan! :)

De DA* 300 is natuurlijk een fantastische lens. Ik ben verwend geraakt. De beelden met de TC zijn ook mooi, maar zet hem er alleen op als je hem echt nodig hebt. :)
Tja.. Ik zou ook wel een lens van €6000 willen hebben. Helaas!
| Canon 5D Mark III | EF 100mm f/2.8L Macro IS USM | EF 300mm F4 L IS USM | EF 16-35 F4 L IS USM
Website: http://ronaldzimmerman.nl/
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/ronaldzimmerman.nl/

Offline Guido Franssens

  • Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 4.944
  • Geslacht: Man
    • AstaPix
Re: HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW
« Reactie #10 Gepost op: 22 mei 2015, 23:38:41 »
Het criteria voor een tc zie ik zo:
Vergelijk de opname met tc met de opname zonder tc maar 1,4 keer vergroot.
Bijna altijd is de opname met tc slechter. Alleen de echt goede maar ook duurdere komen dan nog in aanmerking.

Maar zelfs als ze iets beter zijn verlies je een hele stop licht.

Offline lidy

  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 12.244
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Offline Jan

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 2.837
  • Geslacht: Man
    • jongejan.photo
Re: HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2017, 21:25:54 »
Lange tijd ben ik kritisch over deze TC geweest omdat de scherpte me niet beviel. Toch ben ik deze de laatste tijd steeds vaker weer gaan gebruiken, zoals ook vandaag. Deze ringmus heb ik genomen met de DA300/4 met 1.4 TC op f/8 1/500 ISO 400.



De scherpte doet hier niet zichtbaar onder voor de scherpte van de DA300 zonder TC. Wel is het zo dat het aantal net niet scherpe opnames met TC wat hoger ligt dan zonder. Onze Pentaxen zwabberen graag een beetje rond het ideale scherptepunt heen en weer en met 420mm is dat kennelijk wat kritischer dan met 300mm.

Groet,
Jan

Offline Arno56

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 1.781
  • Geslacht: Man
Re: HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW
« Reactie #13 Gepost op: 17 december 2017, 22:30:19 »
De scherpte doet hier niet zichtbaar onder voor de scherpte van de DA300 zonder TC. Wel is het zo dat het aantal net niet scherpe opnames met TC wat hoger ligt dan zonder. Onze Pentaxen zwabberen graag een beetje rond het ideale scherptepunt heen en weer en met 420mm is dat kennelijk wat kritischer dan met 300mm.

De bijgevoegde foto is prima; wel vraag ik me af hoe groot het verschil is met wel/geen TC gebruik bij vliegende vogels. Gebruik je 1 scherpstelpunt voor de scherpstelling en maak je nu meer opnamen en stel je steeds opnieuw scherp, om te compenseren dat je meer "net niet scherpe opnames" krijgt als je de 1.4 x TC gebruikt?

groeten, Arno

Offline Jan

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 2.837
  • Geslacht: Man
    • jongejan.photo
Re: HD Pentax-DA AF Rear Converter 1.4x AW
« Reactie #14 Gepost op: 17 december 2017, 23:03:20 »
De bijgevoegde foto is prima; wel vraag ik me af hoe groot het verschil is met wel/geen TC gebruik bij vliegende vogels. Gebruik je 1 scherpstelpunt voor de scherpstelling en maak je nu meer opnamen en stel je steeds opnieuw scherp, om te compenseren dat je meer "net niet scherpe opnames" krijgt als je de 1.4 x TC gebruikt?

groeten, Arno
Vliegende vogels heb ik er nog niet mee geprobeerd, maar ik neem bijna al mijn foto's op AF-C met backbutton AF. Vogels bewegen continu en anders de takken wel waarop ze zitten. Er zijn dus sowieso altijd missers. Het valt me op dat het er meer zijn met de TC. Maar bovenstaande foto bewijst dat het wel scherp kan... En dat vroeg ik me al een tijdje af.

Groet,
Jan