Auteur Topic: grijsverloopfilter.  (gelezen 2582 keer)

Offline henkoort

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 1.608
  • Geslacht: Man
grijsverloopfilter.
« Gepost op: 27 augustus 2016, 19:00:06 »
Ik overweeg een grijsverloopfilter aan te schaffen om bij landschapsfoto's het te grote contrast tussen lucht en aarde te overbruggen. Is er iemand met ervaring hiermee die me advies kan geven? Sinds enige tijd werk/experimenteer ik met een circulair polarisatiefilter van B+W en dat bevalt met prima wat betreft doortekening en kleurverzadiging van lucht en landschap. Voegt een grijsverloopfilter hier iets aan toe??

Offline Fries

  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 17.710
  • Geslacht: Man
Re: grijsverloopfilter.
« Reactie #1 Gepost op: 27 augustus 2016, 21:47:15 »
Ik heb er wel één, maar gebruik hem maar spaarzaam. Houdt twee stops licht tegen bovenin. Meestal red ik het wel door de lucht iets over te belichten als het dynamisch bereik dat van de sensor overstijgt. De K-3 kan 0.3 of zelfs 0.7 stops wel hebben al loop het ook wel eens verkeert af. Daarom is het handig om verschillende belichtingen te doen al of niet via de bracketing functie op de camera. Meestal doe ik het handmatig. Als je wilt, kan je dan achteraf ook nog voor HDR kiezen. Het probleem met de inschroeffilters die ik ook gebruik is dat de lucht 'schoon' moet zijn. Als er een bergtop of een boom bovenuit piekt dan pak je dat behalve de lucht ook mee. Dat maakt dat zo'n grijsverloopfilter beperkt bruikbaar is.

Maar als je hem nodig hebt, is het natuurlijk wel handig.

Ps. En je moet goed opletten dat je het 'grijze' gedeelte ook echt bovenin hebt zitten, want als 'ie eenmaal op de lens zit, zie je dat heel slecht.

Offline henkoort

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 1.608
  • Geslacht: Man
Re: grijsverloopfilter.
« Reactie #2 Gepost op: 27 augustus 2016, 22:12:58 »
Het feit dat je hem weinig gebruikt, terwijl je veel landschap fotografeert, vind ik op zich al een waarschuwing om niet overijld te handelen. Al was het maar dat de goede merken prijzig zijn. Bracletng,verschillende belichtingen (op statief neem ik aan) of het werken met HDR zijn eveneens voor mij nog onbetreden gebieden die ik wellicht eerst eens moet verkennen. Daar komt nog bij dat sommige objectieven draaien bij de scherpstelling, waardoor het horizontaal zetten van het grijsverloop extra lastig wordt....Nou ja, het geeft weer te denken en te onderzoeken.
Dank voor je reactie Remco!

P.S. Een egaal ND filter is wellicht aantrekkelijker om mee te experimenteren?
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2016, 22:23:20 door henkoort »

Offline Fries

  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 17.710
  • Geslacht: Man
Re: grijsverloopfilter.
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2016, 22:37:33 »

P.S. Een egaal ND filter is wellicht aantrekkelijker om mee te experimenteren?
Dat was mijn beste aankoop op filtergebied. Een langzamere sluitertijd in combinatie met water en wolken heeft me veel mooie foto's opgeleverd. Houdt er wel rekening mee dat de wind in combinatie met bewegende planten&bomen er ook hier voor zorgt dat zo'n filter niet altijd te gebruiken is. Mijn eerste en meest gebruikte is deze: http://www.cameranu.nl/nl/p230234/b-w-110-mrc-nd-grijs-77. Inmiddels heb ik ook de 6, 3 en 2 stops varianten. Het is een beetje een kwestie van smaak, maar ik wilde gelijk het meest zware filter voor het meeste effect.

Ps. Houdt er wel rekening mee dat je een dopje of iets anders hebt om de zoeker af te dekken als je lange sluitertijd foto's neemt. Het licht via de zoeker zorgt anders voor een lichtlek dat foto's volledig onbruikbaar kan maken.

Offline henkoort

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 1.608
  • Geslacht: Man
Re: grijsverloopfilter.
« Reactie #4 Gepost op: 27 augustus 2016, 23:07:44 »
Dank!