Auteur Topic: SoftBounce, accessoire voor de flitser..  (gelezen 4594 keer)

Atmikes

  • Gast
SoftBounce, accessoire voor de flitser..
« Gepost op: 28 december 2008, 23:36:16 »
Omdat nogal veel te vaak het geproduceerde flitslicht te hard is voor de fotografie van personen en niet iedereen beschikt over paraplu's of softboxen zijn er een aantal accessoires op de markt te vinden... Deze zijn omslachtig in gebruik, of het ziet er niet uit en meestal is het allemaal vrij duur spul, ik denk hierbij aan Promax, stoffen cup, omnibounce etc...

Dus daarom zelf maar is iets ontwikkeld: De SoftBounce

Licht, flexibel (regelbaar effect), goedkoop, weerbestendig, etc...

Dankzij de bouw past hij vrijwel op alle gangbare opzetflitsers, bij flitser die niet gemaakt zijn om te verticaal of horizontaal te verdraaien kan deze zorgen voor een gelijkaardig effect, het verlies is gelijkaardig aan andere bounce accessoires en bedraagt -1EV

Dit is mijn prototype gemonteerd op een AF360FGZ (maar past ook perfect op de zwaardere AF540FGZ)





Hier zie je wat hij met het licht doet, hij werkt als een grote flitslamp en maakt zo veel verstrooid licht, wat langs achteren verloren gaat kan indien gewenst gecompenseerd worden door een insteekkaart in te klemmen samen met de SoftBounce



En het effect op een gewillige kandidaat (er volgen nog meer testen bij mijn volgende shoots)


Jos de Bont

  • Gast
Re:SoftBounce, accessoire voor de flitser..
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2008, 23:58:37 »
Aardig bedacht Atmikes!

Als je geen licht naar achteren wilt verliezen, zou je eventueel ook nog een versie kunnen maken met daarin een zilverkleurig zakje wat bijvoorbeeld wordt gebruikt om levensmiddelen te verpakken. Die gebruikt worden voor bijvoorbeeld chocolade letters of aardappelpuree zijn wat steviger. Zelf nog niet geprobeerd maar jouw idee geeft wel een leuke aanleiding om hier ook eens wat mee te gaan experimenteren.

Wat voor doek heb je gebruikt?

Voor nog meer doe het zelf ideeën is ook de volgende website erg leuk en leerzaam:
http://abetterbouncecard.com/

Ik heb zelf deze laatste ook al nagemaakt en heel aardige resultaten mee bereikt. Bovendien is die net als jou versie, makkelijk in elke fototas erbij te stoppen.

Bedankt voor inspirerende idee!

Jos

Hans

  • Gast
Re:SoftBounce, accessoire voor de flitser..
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2008, 09:23:24 »
Mooi man, zo'n knutselobject. Ik ben benieuwd naar de details. Opvallend is wel dat juist de foto's die je er mee gemaakt hebt, reflecties in de bril laten zien.

Atmikes

  • Gast
Re:SoftBounce, accessoire voor de flitser..
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2008, 09:34:25 »
Reflectie is puur toeval, natuurlijk is het oppervlak iets groter en worden de "catchlights" in de ogen daardoor ook iets groter (en een bril is altijd lastig :-) )

A better bounce card, ja die is goed, had er ook al mee getest maar vond de montage met die velcro toestanden toch nog lastig en je hebt er een flitser voor nodig die je kan draaien.

Deze SoftBounce past bvb ook op bvb een AF200 of AF330 en die kan dan wel mooi gebruikt worden voor een "softer" effect

voor doek kan je in de betere textielzaak gaan zoeken, de truc is dat het niet te dun mag zijn, anders heb je niet het softbox effect en ook niet te dik want je verliest gelijk een aantal EV, eventueel wil ik er binnenkort wel een aantal te koop aanbieden mocht er belangstelling zijn  :)

Jos de Bont

  • Gast
Re:SoftBounce, accessoire voor de flitser..
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2008, 10:12:42 »
Opvallend is wel dat juist de foto's die je er mee gemaakt hebt, reflecties in de bril laten zien.

Als ik het goed zie, is daar een heel eenvoudige verklaring voor: in de bovenste twee foto's heeft de man het hoofd een ietsje meer naar beneden gekanteld en op de onderste twee dus ietsje meer omhoog, waardoor de reflecties net in beeld komen. Ze zitten dan ook aan de uiterste bovenrand van de bril.

Zelf heb ik de Pentax AF400FGZ en die kan prima kantelen en draaien. Ik heb zelf voor de better bounce een brede elastiek gemaakt van een oude binnenband. Werkt inderdaad niet echt snel, maar is met enige handigheid wel goed te gebruiken.

Als stof voor Atmikes versie, zat ik zelf te denken aan wit spinaker-nylon. Ik heb nog wel een stukje liggen, dus ik denk dat ik daar ook maar eens mee ga experimenteren.

Jos

Atmikes

  • Gast
Re:SoftBounce, accessoire voor de flitser..
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2008, 10:36:38 »
Het heeft inderdaad wat weg van Nylon  :) , het moet wel een beetje een stijf geheel vormen anders zakt het natuurlijk in

succes ermee, ben benieuwd naar jouw fabricaat  ;)

Offline koor

  • † 09-06-2017
  • Erelid
  • Unlimited
  • ***
  • Berichten: 28.531
  • Geslacht: Vrouw
Re:SoftBounce, accessoire voor de flitser..
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2008, 16:13:09 »
Wat een geweldig idee Mike!
Willie Wortel ga ik je maar noemen, of beter zijn assistent Lampje! :D