Auteur Topic: SMC Pentax-FA* 1:2.8 80-200mm IF & ED Power zoom  (gelezen 37397 keer)

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.196
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: SMC Pentax-FA* 1:2.8 80-200mm IF & ED Power zoom
« Reactie #20 Gepost op: 9 juli 2010, 20:09:32 »
Waaaaaaaaaaaaaaaaauw Peter!  :o
.. en ik zit hier met m'n A* 400 F2.8  ::) :-X

Er zijn ergere straffen denkbaar! Gisteren kwam jouw aanwinst weer ter sprake en geloof me maar dat Fré jaloers was. Ik zag het aan zijn ogen!  :D

Citaat
Dit wordt zowieso de eerst volgende lens die ik aanschaf!  :)

Dromen zijn er om in vervulling te laten gaan. Als je het echt wilt lukt het!  :afro:
« Laatst bewerkt op: 9 juli 2010, 20:16:01 door Asahiflex »
Not all those who wander are lost

florian1200

  • Gast
Re: SMC Pentax-FA* 1:2.8 80-200mm IF & ED Power zoom
« Reactie #21 Gepost op: 9 juli 2010, 20:35:26 »
Dromen zijn er om in vervulling te laten gaan. Als je het echt wilt lukt het!  :afro:

Dán gaat het lukken!  :)
En wat voelt het rechtvaardig dat jullie nu óók eens op mij jaloers zijn  ;) lekkerpuh :P ;D

Maar veel foto's plaatsen he Peter? heelheelveel.

RonHendriks

  • Gast
Re: SMC Pentax-FA* 1:2.8 80-200mm IF & ED Power zoom
« Reactie #22 Gepost op: 9 juli 2010, 22:09:48 »
Waaaaaaaaaaaaaaaaauw Peter!  :o
.. en ik zit hier met m'n A* 400 F2.8  ::) :-X

Dit wordt zowieso de eerst volgende lens die ik aanschaf!  :)
volgens mij had je dat al eens eerder tot hoogste prioriteit gelanceerd, en dat lukte toen ook niet. Als er weer een leuke vis langs komt vergeet je de 80-200 vast weer. :D

florian1200

  • Gast
Re: SMC Pentax-FA* 1:2.8 80-200mm IF & ED Power zoom
« Reactie #23 Gepost op: 9 juli 2010, 22:36:14 »
volgens mij had je dat al eens eerder tot hoogste prioriteit gelanceerd, en dat lukte toen ook niet. Als er weer een leuke vis langs komt vergeet je de 80-200 vast weer. :D

neej, zo hopeloos was ik niet hoor :P
Bij tweedehands lenzen kan je nooit vaste prioriteiten lijstjes maken, .. éérst die en dán die. Zeker bij lenzen als de A* 400 F2.8 ED (IF), ...
Die kom je misschien eens in de leven voor zo'n bedrag tegen. Zo'n lens is een jaren lange investering in écht haarscherp telewerk.  Daarbij had ik het bedrag van een gemiddelde fa* 80-200 op misschien 50 - 100 euro na al op m'n giro staan. Tijden lang kwamen ze maar niet op internet te koop, .. nu ineens drie achter elkaar (waarvan Peters exemplaar nr. 2). Ik heb dit alles goed overwogen hoor, .. niet zomaar elke vis die langs komt vang ik, ... het moet minstens een limited of * lens zijn. Ik heb met aardig wat forumleden ge-PMed over wat en of... lang met Michiel Schaap zelf overlegd en gepraat en de lens zelfs twee dagen getest. En dan nog moet, .. als de lens niet bovenaan de prioriteitenlijst staat, het om een extreem goede deal gaan, zoals nu. .. of wacht benne ge gewoon jaloers?  :P ::) ;D  ;D

maarre Ron, dit gaat allemaal wat off topic.

RonHendriks

  • Gast
Re: SMC Pentax-FA* 1:2.8 80-200mm IF & ED Power zoom
« Reactie #24 Gepost op: 9 juli 2010, 23:21:36 »
als de lens niet bovenaan de prioriteitenlijst staat, het om een extreem goede deal gaan, zoals nu. .. of wacht benne ge gewoon jaloers?  :P ::) ;D  ;D

maarre Ron, dit gaat allemaal wat off topic.
Je hebt een goede deal hoor. Ik heb gister geheel off topic nog de sigma 500mm/f4.5 op de K-7 gehad. Die zijn voor mij toch een slag te groot en te zwaar. Het verre telebereik is wel heel mooi. Ik wacht wel op iets anders moois.

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.196
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: SMC Pentax-FA* 1:2.8 80-200mm IF & ED Power zoom
« Reactie #25 Gepost op: 10 juli 2010, 09:37:26 »
Op een ander form (Tweakers.net) kreeg ik m.b.t. de FA* de interessante vraag voorgelegd waarom we bij Pentax wel een perfecte ~70-200 zoom hebben? Ik begreep de vraag eerst niet (want zo slecht zullen de Canon L's toch niet zijn?) dus na wat doorvragen vertelde hij het volgende:

"Bij de Canon 70-200 f/2.8 USM L zit er IMO nog flink wat outlining in de bokeh, voornamelijk de voorgrond maar ook in de achtergrond. Bij de 70-200 f/4 USM L ook. Bij de Nikon 70-200 f/2.8 VR is dit nog een tandje erger. Maar jullie FA* 80-200/2.8 heeft gewoon prime-kwaliteit bokeh. Vind je zelf niet? Het is echt gewoon perfect."

Uiteraard heb ik deze lenzen nooit met elkaar vergeleken (wat zou ik daarmee moeten? Ze passen toch niet op mijn K-7) maar ik vind het wel een tekenende uitspraak. Het is niet de eerste keer dat ik hoor dat de Pentax lenzen hoger worden aangeschreven dan het eigen Canon- of Nikon-aanbod.

Met het oog op het bovenstaande vind ik het eens te meer jammer dat de lens niet meer nieuw is te krijgen. Ik HOOP dat Pentax inziet dat ze een grote fout hebben gemaakt bij het uit het assortiment halen van de FA*'s. Waarom kunnen ze dezelfde optiek niet in een moderner jasje steken? Helaas is het zo dat Pentax een aantal jaren geleden op het verkeerde paard heeft gewed (vol inzetten op het APS-C formaat) met de DA* 16-50 en de DA* 50-135 tot gevolg (omgerekend ongeveer hetzelfde bereik als de FA* 28-70 en de FA* 80-200). Ik hoop dat ze daarop terugkomen.
Not all those who wander are lost

Offline Guido Franssens

  • Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 4.944
  • Geslacht: Man
    • AstaPix
Re: SMC Pentax-FA* 1:2.8 80-200mm IF & ED Power zoom
« Reactie #26 Gepost op: 10 juli 2010, 09:50:33 »
Citaat
met de DA* 16-50 en de DA* 50-135 tot gevolg (omgerekend ongeveer hetzelfde bereik als de FA* 28-70 en de FA* 80-200). Ik hoop dat ze daarop terugkomen.

Deze uitspraak volg ik niet helemaal hoor. Stel je doet een huwelijksreportage. Dan is het bereik van de 28-70 en de 80-200 toch een beetje fout. 200 (*1,5) zit je meestal in de weg en 28 is echt te weinig aan de groothoek kant.

Met de 16-50 en de 50-135 cover je alles wat je nodig hebt. omgerekend 24 tot 200 mm.

Guido

Offline Asahiflex

  • Een heel aardige
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 10.196
  • Jampotjesmeester / HEROHELD
    • Asahiflex' fototas
Re: SMC Pentax-FA* 1:2.8 80-200mm IF & ED Power zoom
« Reactie #27 Gepost op: 10 juli 2010, 09:54:49 »
Deze uitspraak volg ik niet helemaal hoor. Stel je doet een huwelijksreportage. Dan is het bereik van de 28-70 en de 80-200 toch een beetje fout. 200 (*1,5) zit je meestal in de weg en 28 is echt te weinig aan de groothoek kant.

Met de 16-50 en de 50-135 cover je alles wat je nodig hebt. omgerekend 24 tot 200 mm.

Je hebt gelijk Guido. Ik bedoel dat Pentax ons niet de keuze heeft gelaten. Bij het uitbrengen van de *ist D konden de FA*'s nog nieuw gekocht worden, maar al snel kon dat niet meer. Terwijl ze bij Canon en Nikon deze 'oude' brandpunten altijd in het assortiment hebben gehouden. Persoonlijk vind ik het 80-200mm bereik op APS-C ook fijner dan 50-135, maar dat hangt heel erg van je toepassingsgebied af. Ik fotografeer vrijwel nooit huwelijksreportages maar 28-70 is zeer zeker bruikbaar in zulke situaties (ik heb het 40-jarig huwelijk van mijn schoonouders geheel met de Tamron 28-75 gefotografeerd).
Not all those who wander are lost

Offline lidy

  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 12.244
Re: SMC Pentax-FA* 1:2.8 80-200mm IF & ED Power zoom
« Reactie #28 Gepost op: 10 juli 2010, 10:08:47 »
Prachtige foto's, Peter! Alle reden om heel blij te zijn met je nieuwe aanschaf!

Off topic: ik moet altijd glimlachen als ik 't ondeugende koppie van je zoon zie. Zulke grote, verbaasde ogen, maar volgens mij is 't een boefie. Net als de jongste van Fré trouwens. Op de een of andere manier doen die twee me aan elkaar denken. Kennen ze elkaar eigenlijk?
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Offline Guido Franssens

  • Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 4.944
  • Geslacht: Man
    • AstaPix
Re: SMC Pentax-FA* 1:2.8 80-200mm IF & ED Power zoom
« Reactie #29 Gepost op: 10 juli 2010, 10:09:34 »
Ja klopt Peter de 80-200 is idd een fijne brandpunt en die hadden ze van mij mogen behouden.

Heb 2 huwelijksreportages gedaan met de 28-75 van tamron niet slecht.

De laatste heb ik gedaan met de FA 24 en de FA 50. Mijn zoon heeft naast me gewerkt met de Tamron 28-75.
Nadien heb ik zijn foto's effe weggelaten en ik kwam tot de conclusie dat ik zonder ook kon.
De tamron komt aan het korte iets tekort. Overweeg ook om 16-50 en 50-135 in te zetten maar dan heb je ook twee bodies nodig.

Guido