Defect item
Pentax K-5 body met 4 problemen
...
Afhandeling door De Beukelaer/winkel
Half oktober 2011 binnen gegeven bij Grobet in Antwerpen. Daar hadden ze nog NOOIT gehoord van elk van de bovenstaande probleempunten, maar aanvaarden probleem- en kosteloos mijn toestel en maken een garantieclaim op. Dan volgt 5 weken radiostilte.
Resultaat
Aan het begin van de 5de week Grobet gevraagd om telefonisch contact op te nemen met De Beukelar. 2 dagen erna ontving ik het bericht dat mijn toestel werd vervangen door een nieuw exemplaar.
Ikke blij met m'n nieuwe K-5. 
Ikke niet meer blij met m'n 2de K-5...
Part II dus:Na minder dan 10 maanden en beperkt gebruik (shutter count van dit exemplaar is ondertussen slechts 6466), vertoont dit vervangtoestel hetzelfde probleem: stof in de back-LCD. En nog geen klein beetje. Een waaier van hele kleine puntjes vertrekt onderaan rechts en beslaagt ondertussen zowat de helft van het scherm.
Daarnaast valt het mij op dat (in vergelijking met al mijn eerdere Pentax DSLR’s: *istDL, *istDS, *istDL2, K100D, k100D Super, K10d (3 stuks), K20d (3 stuks), K-7 (2 stuks)), de sensor véél sneller en regelmatiger stofdeeltjes vertoont. Ik vermoed daarom dat het mogelijke elektrostatische “lek” van de rug-LCD stofdeeltjes tot in het camerahuis aantrekt. Ik verwissel mijn lenzen steeds in gecontroleerde omstandigheden. Dit toestel is ook nooit bloot gesteld aan extreme weersomstandigheden of stoffige omgevingen, etc.
Beide problemen leidden de afgelopen maanden reeds vele malen tot frustratie en mislukte beelden. Ik heb daarom vandaag nogmaals gebruik gemaakt van m'n laatste 3/4 jaar garantie op m'n oorspronkelijke aankoop. Gevolg: ik zou weer een 4/5-tal weken K-5-loos zijn. Zaterdag breng ik een bezoekje aan een verkoper van een een setje met een alternatieve K-5 mét meer (als het lukt maak ik alvast een medeforumgenoot ééérg blij:))
I'll keep you all posted!