Ik heb deze lens nu ook een paar dagen in huis, overgenomen van forumgenoot JohnnieS. Ik kan niet anders zeggen dan wow!
Het was wel snel duidelijk dat ik een front focus probleem had. Ik heb de AF micro adjust van mijn K-30 op -10 moeten zetten maar misschien zou -11 of -12 zelf wenselijk zijn. In de praktijk lijkt de focus nu wel goed en dat zal wel uit onderstaande foto’s blijken.
Ik heb een paar foto’s uitgekozen om te de lens te demonstreren, hopelijk geven ze een goede beeld.
1. De laatste stokrozen. Dit is op f/1.4, belichting en contrast is aangepast maar ik heb niets aan de kleuren gedaan.
2. Summer has faded. De cosmos is bijna klaar.
Ook op f/1.4 met wat meer achtergrond. Belichting, contrast en een beetje extra vibrance.
3. Het paard van de buren.Ook op f/1.4. Lichtelijk bewerkt. Misschien een beetje saaie foto om te zien maar zie die details.
4. Lekker banaan! (mijn jongste dochter)
Nu op f/2.0 maar onbewerkt behalve de omzetting van RAW door Lightroom. Dit is waar de lens voor gemaakt lijkt te zijn: portretten.
5. Studie van bloem.f/4.0 en bewerkt. Dit is voor mij de soort foto om te koesteren.

Ik maak veel foto’s in en om het huis en dan is 85mm best lang maar deze spectaculaire resultaten qua scherpte, kleuren en bokeh zullen mij toch doen grijpen naar deze lens zodra het kan. De kleine twee honderd foto’s die ik tot nu toe gemaakt heb, hebben een enorm hoog rendement. AF werkt bijzonder goed en MF is natuurlijk ook een plezier om te doen met zo’n lichtsterke lens. De hood heeft er nog niet opgezeten en ik heb nog niet gemerkt dat het noodzakelijk is. Uiteraard zijn CA makkelijk op te roepen met sterke contrasten en tegenlicht maar niet meer dan andere pre-DA lenzen die ik heb. Wijdopen zie in geen vignetting. Het is geen lichte lens maar het gewicht is niet storend. Al met al ben ik bijzonder verguld met mijn eerste Pentax ster lens.