Nieuws:

Welkom bij het nieuwe PENTAXian(eu/nl) forum

Hoofdmenu

Plaagparkiet

Gestart door vredeling, 18 apr, 2020, 16:00

Vorige topic - Volgende topic

vredeling

In 2016 schoot ik deze jongen in Sri Lanka (foto 1), nu zitten z'n achterneefjes in alle parken van de grotere steden in Nederland en ook in m'n achtertuin (foto 2).

Bas Vredeling
Mijn Fototas

lidy

Jeetje! Dat zou ik nou wel leuk vinden in m'n achtertuin, zo'n kleurig beestje! Veroorzaken ze overlast eigenlijk, of zijn ze erg brutaal?

vredeling

Ze zijn hondsbrutaal, en behoorlijk luidruchtig. Maar het zijn wel mooie kleurige verschijningen zo in de Nederlandse herfst. Ik vraag me wel af of deze exoten geen problemen voor de lokale fauna gaan veroorzaken als ze zich nog verder vermeerderen.

Wat ook een mooi gezicht is trouwens: aan het eind van de dag tegen zonsondergang vliegen ze vanuit de hele wijk naar een paar bomen in het park om met z'n allen te slapen. Die bomen zijn helemaal kaalgeplukt en je moet er niet onder gaan lopen. Maar daar zitten dus hele kolonies.
Bas Vredeling
Mijn Fototas

lidy

Ja, naar eventuele schade aan de bestaande fauna ben ik ook wel benieuwd. Moet er toch ook niet aan denken dat ze alles musjes en mezen hier verjagen.  :(  Ik heb er nog nooit een hier in de buurt gezien (omgeving Utrecht), in welke omgeving zit jij (als je dat wilt zeggen)?

vredeling

Amsterdam, maar ze zitten ook in steden als Breda, Arnhem, etc.
Bas Vredeling
Mijn Fototas

lidy

Hmmm, Utrecht en omgeving staat ze niet zo aan blijkbaar.  :)