Niet knap, wel een gewillig model

Gestart door Pentax4ever, 05 mei, 2020, 14:37

Vorige topic - Volgende topic

Pentax4ever

Voordeel van de wants is dat die tenminste beter stil blijft zitten dan de vliegen, bijen etc.

kokkieblanda

K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

lidy

Getverdemme! Hahaha, wel knap gedaan, hoor! (Ik hou 't maar bij bloemetjes, hopelijk zonder te veel levende fauna.;)

Tonny

Super gedaan hoor,hele knappe macro,mooie kleuren en scherpte puik!
als je denkt dat alles tegen zit, denk dan opnieuw😉

Jos Kwaspen

Mag ik wat minder superlatieven hanteren?
De foto's zijn goed scherp.

Foto 1.
Bij een frontaal zicht krijg je een wants moeilijk scherp van snuitje tot einde dekschilden.
Daarom misschien iets minder scherptediepte(=groter diafragma).Maakt de foto mysterieuzer.
Bij de afwerking: minder verzadiging, minder schaduwen en sensorvlekjes verwijderen.
Dat klimopblad stoort mij.

Foto 2.
De beste van de 3 mits standpunt van de derde foto.
Mits een klein duwtje liep het beestje evenwijdig met de voeg tussen de planken.

Foto 3.
Iets minder verzadiging en schaduwen onder het beestje opheffen.
En vooral meer ruimte geven.

Allemaal goed bedoeld.

Groeten,
Jos

Pentax4ever

Jos,
Ik heb meer aan gefundeerde kritiek dan aan alleen superlatieven dus dank voor je commentaar, stel ik erg op prijs.
Misschien is er hier op het forum in het algemeen wel te weinig kritiek op sommige aangeleverde foto's.
Bij een volgende serie neem ik je adviezen zeker ter harte.

lidy

Hmmm, ik vind die kritiek toch wel wat lastig, hoor.

Foto 1: wie zegt dat Pentax4ever de wants van snuit tot einde dekschilden scherp wilde hebben? Ik vind het geheel er meestal juist niét mysterieuzer op worden als het van voor tot achter scherp is. En in het algemeen (geldt voor alledrie de foto's): schaduwen verwijderen? Vind ik over het algemeen heel onnatuurlijk. Als je niet uitkijkt, lijkt 't beestje dan te zweven. Het blad stoort mij in 't geheel niet - mooi, dat kleurtje erin.
Foto 2: maar waarom moet 't beest in hemelsnaam evenwijdig lopen aan de naad in het hout? Daar wordt de foto voor mij echt net per se mooier van.
Foto 3: re: schaduwen, zie boven.

Maar ja, my 2 cents!

Pentax4ever

Ik was het ook niet met alles eens wat Jos heeft opgemerkt. :)
De sensorvlekken die heb ik hier inderdaad over het hoofd gezien; de verzadiging was hier en daar inderdaad te fors.
De schaduwen storen mij persoonlijk ook niet zo en bij de eerste foto ging het mij eigenlijk over het scherpstellen op de oogjes, op deze manier krijg je zo'n onderwerp nooit scherp van voor tot achter. Bij het zicht op "het hout" ben ik inderdaad niet tot het naadje gegaan. :D  :D

Jos Kwaspen

Lidy,
Wel goed lezen wat ik zei over foto 1.
Na zoveel jaren macro weet ik dat je een wants in frontaal zicht nooit van voor tot achter scherp kunt krijgen.
Daarom het advies om het diafragma meer te openen: alleen het snuitje haarscherp en de rest loopt dan weg naar
een waas. En dan stoort dat groene blad wel.
De schaduwen onder de wants moeten niet weg, maar wel minder zwaar.

lidy

Okay, Jos, dat heb ik inderdaad niet goed gelezen, excuses! Toch: zoals de foto nu is, zou -ie voor mij goed zijn (ex verzadiging/vlekken). Aan de andere kant begrijp ik dat je tips hebt willen geven hoe het ook anders kan, en dat wordt zeker gewaardeerd!

Karpertje-007

Wel leuk de discussie die er dan eindelijk komt.
Ik zeg er niets over want ik doe geen macro maar geniet er wel van.
En zoals Jos zei is het zijn advies dus doe er je voordeel mee of niet dat maakt allemaal niets uit.
Als de maker van deze foto tevreden is en een ander geeft zijn mening over het volgens hem nog beter maken van een foto dan hoor en lees ik dat graag of ik er wat mee doe is een ander verhaal.
Zo zit ik als we na een vogel-foto hut meestal naast Franc en bij vele mooie foto's van hem zeg ik ( als die ze laat zien) gooi maar weg er komt wel een betere of ik zou hem weggooien (als grapje bedoeld)
Nee ik mag dat wel een beetje discussie en geniet van jullie foto's.

Groet Hennie.

Guido Franssens

Mijn adviezen zijn vrijblijvend, het eens uitproberen kan in je eigen voordeel zijn.

alles lekker scherp, verder is het alleen belangrijk wat jij mooi vind. voor mij 1 & 3

Misschien wat aan de kleurtemperatuur doen, lijkt me wat bruin/rood