ND grad optie voor k1 en k3-3 seire

Gestart door kokkieblanda, 31 okt, 2024, 13:53

Vorige topic - Volgende topic

kokkieblanda

K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

Megan

Was leuk geweest als ze dit in een firmware update hadden gedaan....  ;)

Mocht ik nu besluiten om dit te doen, mijn K1 gaat stuk, koop een andere kan ik dan dit filter ook op de nwe K1 zetten ??

joostdh

Citaat van: Megan op 03 nov, 2024, 17:34 Was leuk geweest als ze dit in een firmware update hadden gedaan....  ;)

Mocht ik nu besluiten om dit te doen, mijn K1 gaat stuk, koop een andere kan ik dan dit filter ook op de nwe K1 zetten ??
Goede vraag.

kokkieblanda

Het is gekoppeld aan het serienummer van het toestel, dus ik denk van niet.

Pieter

Ik vraag me af of het ND filter op de gevoeligheid van de sensor werkt en dus het dynamische bereik beïnvloedt of dat het filter een software post processing is op de al gemaakt RAW. Als het laatste het geval is kan dat net zo goed thuis in de nabewerking van de foto gebeuren. Alle bewerking programma's hebben wel een of andere (grad) ND mogelijkheid aan boord.
Als het wel de gevoeligheid van de sensor beïnvloedt is het een hele mooie aanvulling om het dynamische bereik van een scene te beperken zodat er geen overbelichting in de hooglichten zal plaatsvinden.

Megan

En....... heeft iemand dit al geprobeerd ??

lurker

Citaat van: Pieter op 01 dec, 2024, 11:02 Ik vraag me af of het ND filter op de gevoeligheid van de sensor werkt en dus het dynamische bereik beïnvloedt of dat het filter een software post processing is op de al gemaakt RAW.

Als ik het grote forum moet geloven worden er 2 foto's snel achter elkaar gemaakt, zoals bij bracketing. En dan kies je welk deel van welke foto je wil gebruiken, wat dan in 1 foto wordt geplakt. Met dus zelf de bracketing gebruiken en later in photoshop/gimp samenvoegen krijg je dus een vergelijkbaar resultaat.

kokkieblanda

Dit staat over het gebruik op de pentax site zelf.

De Grad ND Simulator is ontworpen om het visuele effect te simuleren dat wordt gecreëerd door een optische. De Grad ND (Neutral Density) Simulator voegt een onderscheidend visueel effect toe aan uw afbeeldingen, alsof ze zijn vastgelegd met een optisch gradatie ND-filter. Twee vastgelegde beelden van dezelfde scène – de ene correct belicht en de andere onderbelicht – worden samengevoegd tot één samengesteld beeld. Grad ND Simulation combineert beelden met verschillende belichtingen, zodat de belichting eenvoudig kan worden aangepast door de belichtingsinstellingen van de camera te wijzigen. Bij standaardgradatie moeten ND-filters afzonderlijke filters gebruiken om de belichting aan te passen, omdat de belichting wordt aangepast door de hoeveelheid licht in bepaalde gebieden te verminderen.