Nieuws:

Bij het oude forum inloggen met oude inlog gegevens

Hoofdmenu

Ik stel me voor

Gestart door André Kok, 29 aug, 2025, 19:56

Vorige topic - Volgende topic

André Kok

Mijn naam is André Kok. Ik woon in het oosten van het land. Ik ben jarenlang lid geweest van Pentaxforum.nl. De laatste paar jaar heb ik daar niet veel gedaan. Onlangs ontdekte ik dat Pentaxforum.nl niet meer bestaat. Ik voel toch wel wat behoefte aan discussie over Pentax-camera's en objectieven. Vandaar dat ik me hier heb aangemeld.
Ik heb al 45 jaar Pentax-materiaal! Ooit ben ik begonnen met Pentax MX. Nu heb ik een Pentax K-3 III en met name een smc DA* 300mm f/4 ED [IF] SDM, een HD Pentax-DA 1.4x AW AF Rear Converter en een HD DA 55-300mm f/4.5-6.3 ED PLM WR RE.
Ik doe aan natuurfotografie, m.n. vogels, en sportfotografie, m.n. volleybal en atletiek.
De Pentax K-3 III is voor Pentaxbegrippen een enorme vooruitgang in autofocus. Vogels in vlucht fotograferen is een stuk eenvoudiger dan met de Pentax K-5 II. Toch is AF Single met de Pentax K-3 III + 300mm + 1.4-converter vaak problematisch; de camera weigert vaak te focussen. Het zeskante blokje in de zoeker blijft dan knipperen. Wat bij de autofocus niet meewerkt is het feit dat (fasedetectie-)autofocus plaatsvindt in niet-gestabiliseerd beeld. Pentax heeft ooit gekozen voor beeldstabilisatie (shake reduction) in de opnamesensor i.p.v. in het objectief.
Meer negatieve ervaringen:
Het is nogal suf dat er geen GPS-technologie in de Pentax K-3 III. Dat werkt via de aparte O-GPS1- of O-GPS2-module. Bovendien werkt die combinatie niet betrouwbaar. De ene opname bevat wel GPS-info, de andere niet.
De camera kan via Bluetooth + WiFi verbinding maken met je smartphone. Best handig, maar weer: het werkt niet betrouwbaar. Het verbinding maken is vaak een geworstel en als je verbinding hebt laat de app Image Sync vaak niet de nieuwste niet-getransporteerde opnamen zien.
Afijn, er zijn veel goede dingen in de camera: finetuning van bijv. autofocus, autofocus en diafragmaregeling tijdens video-opname met een PLM-objectief, lenscorrectie bij opname, ruisonderdrukking bij opname, beeldbewerking, programmeerbare knoppen, groot weergavescherm, twee geheugenkaarthouders, ...
(Oei, dat is een heel verhaal! Sorry )
Pentax K-3 III, Pentax DA 17-70mm f/4, Pentax DA* 300mm f/4 ED, Pentax HD DA 55-300mm f/4.5-6.3 ED PLM WR RE

kokkieblanda

Welkom op dit aangename forum.
Dat er geen gps in de k3 zit heeft denk ik te maken met de grootte van de k3 en het beperken van het batterijverbruik. Elke camera/merk heeft zo z'n eigen voor- en nadelen en het is een persoonlijke smaak waarvoor je kiest. Zelf mis ik de gps en image sync niet.
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

André Kok

Dankjewel!
Ik maak wel eens foto's met de Pentax van een plant of dier. Die stuur ik via Bluetooth/WiFi naar mijn smartphone. Met Obsidentify identificeer ik het onderwerp en probeer ik het te uploaden naar waarneming.nl. Voor dat laatste is het nodig dat er locatiegegevens in de opname zitten. Dit is af en toe handig, maar geen must.
Locatiegegevens lijken mij ook wel handig in vakantiefoto's.
Met de Bluetooth/WiFi-verbinding kun je ook de camera vanaf je smartphone bedienen.
Pentax K-3 III, Pentax DA 17-70mm f/4, Pentax DA* 300mm f/4 ED, Pentax HD DA 55-300mm f/4.5-6.3 ED PLM WR RE

joostdh

Hallo André! Ja, jammer hé dat pentaxforum.nl er (opeens) niet meer is. Het was wel stil maar toch... Dus nu, welkom hier! Hier is het niet persé druk maar in ieder geval niet stil. Kijk lekker rond en post gerust eens wat.

Edit: geen ervaring met de K3 III dus daar kan in niet veel over zeggen. Ik ken het gebrek aan GPS wel: mijn K-1 heeft het wel, de KP niet en dan wil ik dat vaak alsnog toevoegen, wat dan ouderwets handwerk is in Lightroom 🙂

lurker

Welkom,

Ik herken veel van je opmerkingen/klachten. Realiteit is helaas dat de keuze om bij spiegelreflex te blijven een aantal nadelen brengt voor Pentax camera's, zoals een tragere en minder geavanceerde autofocus.

GPS gebruik ik persoonlijk niet, maar wel irritant als dat niet goed werkt, zeker als je een losse gps unit ervoor koopt.

De verbinding met je smartphone is iets wat ik graag vaker zou gebruiken maar is inderdaad extreem instabiel.

Dat is helaas de afweging om met Pentax te schieten. Beeldkwaliteit is super, maar je levert op veel dingen in ten opzichte van de alternatieven.
Voordeel is wel dat Pentax nogal betaalbaar is in vergelijking met de alternatieven.

Argos

Op Facebook zijn ook allerlei groepen te vinden die zich met Pentax bezighouden, vanaf de eerste Asahiflex tot de nieuwste camera's en obkectieven.

Sakura

Citaat van: André Kok op 30 aug, 2025, 20:52 Dankjewel!
Ik maak wel eens foto's met de Pentax van een plant of dier. Die stuur ik via Bluetooth/WiFi naar mijn smartphone. Met Obsidentify identificeer ik het onderwerp en probeer ik het te uploaden naar waarneming.nl. Voor dat laatste is het nodig dat er locatiegegevens in de opname zitten. Dit is af en toe handig, maar geen must.

Om te identificeren in obsidentify en/of te melden bij waarneming, maak ik simpelweg met mijn smartphone een foto van het display van de Pentax. Je smartphone zorgt dan voor de gps informatie en kan je de foto uploaden.

Mocht je thuis pas de identificatie en of melding bij waarneming doen, dan kan dat ook zelfs op deze manier. Identificatie zou een probleem kunnen zijn als je de foto in het buitenland gemaakt hebt. Waarneming melding is echter wel te doen, je kan na uploaden de locatie nog aanpassen en dan pas verzenden.

K1-II, D-BG6, DA* 16-55mm, D FA 24+70, D(-F)A* 60-250mm, D-FA 150-450, D-FA Macro 100mm,
SMC M 50mm f/ 1:2+1:1.7+1:1.4+1:1.2, SMC M 135mm,  WALIMEX 8mm, Vivitar Series 1 70-210mm, Metz 45 CT-5, AF540FGZII, Metz 26 AF-2

joostdh

Citaat van: Sakura op 15 sep, 2025, 21:37 maak ik simpelweg met mijn smartphone een foto van het display van de Pentax. Je smartphone zorgt dan voor de gps informatie en kan je de foto uploaden.
Lekker praktisch opgelost. Mooi.