Nieuws:

Bij het oude forum inloggen met oude inlog gegevens

Hoofdmenu

Wier op het Wierumerwad

Gestart door Fries, 10 jul, 2020, 23:51

Vorige topic - Volgende topic

Fries

Ben de laatste tijd hier even wat minder geweest en dat heeft alles te maken met mijn werk dat even heel erg druk werd. Onder meer de berichtgeving rondom de MSC Zoe gaf me wel wat te doen... Maar in de boeggolf van dat grote containerschip stuwden wat andere verhalen naar een iets latere datum en dat heb ik nu wel zo'n beetje achter de rug. Maar goed je weet het nooit in mijn vak! Deze foto heb ik gemaakt voor bij een item over Rijkswaterstaat die sinds 2017 de natuur beheren van het 'natte wad'. Het toeval wil natuurlijk dat ik precies daar wel aardig thuis ben...

Vriendelijke groeten,

Remco

IMGP0149.jpg

Arno56

Mooie foto, maar een schrale "wieroogst" op het Wierumerwad. Voor de komst van de Afsluitdijk, gingen er jaarlijks een aantal boeren vanaf Texel wieroogsten en drogen bij Griend voor veevoer. Wier werd ook gebruikt voor dijken. Nu is de hoeveelheid wier waarschijnlijk veel minder door o.a. fosfaatarme wasmiddelen, rioolzuiveringsinstallaties en strenge regelingen betreffende lozingen.

Fries

Citaat van: Arno56 op 12 jul, 2020, 12:16 Mooie foto, maar een schrale "wieroogst" op het Wierumerwad. Voor de komst van de Afsluitdijk, gingen er jaarlijks een aantal boeren vanaf Texel wieroogsten en drogen bij Griend voor veevoer. Wier werd ook gebruikt voor dijken. Nu is de hoeveelheid wier waarschijnlijk veel minder door o.a. fosfaatarme wasmiddelen, rioolzuiveringsinstallaties en strenge regelingen betreffende lozingen.
Dankjewel Arno! Dat wier waar hij het over hebt, was zeegras wat in het Fries overigens seewier heet. Daar is het helemaal mis mee gegaan na de aanleg van de Afsluitdijk. Er is een ziekte in gekomen die vergelijkbaar is met de aardappelziekte Phytophthora. Kortom, de relatie in tijd met de door jouw genoemde potentiële oorzaken en het verdwijnen van het zeegras is er niet.

Arno56

Citaat van: Fries op 12 jul, 2020, 12:51
Citaat van: Arno56 op 12 jul, 2020, 12:16 Dat wier waar hij het over hebt, was zeegras wat in het Fries overigens seewier heet. Daar is het helemaal mis mee gegaan na de aanleg van de Afsluitdijk. Er is een ziekte in gekomen die vergelijkbaar is met de aardappelziekte Phytophthora. Kortom, de relatie in tijd met de door jouw genoemde potentiële oorzaken en het verdwijnen van het zeegras is er niet.
Remco, bedankt voor het ophelderen van dit vraagstuk. Wat ik noemde had meer invloed op de visstand.

Fries

Citaat van: Arno56 op 12 jul, 2020, 15:38
Citaat van: Fries op 12 jul, 2020, 12:51
Citaat van: Arno56 op 12 jul, 2020, 12:16 Dat wier waar hij het over hebt, was zeegras wat in het Fries overigens seewier heet. Daar is het helemaal mis mee gegaan na de aanleg van de Afsluitdijk. Er is een ziekte in gekomen die vergelijkbaar is met de aardappelziekte Phytophthora. Kortom, de relatie in tijd met de door jouw genoemde potentiële oorzaken en het verdwijnen van het zeegras is er niet.
Remco, bedankt voor het ophelderen van dit vraagstuk. Wat ik noemde had meer invloed op de visstand.
Graag gedaan! Het verdwijnen van dit soort biobouwers heeft overigens ook een grote invloed op de visstand; vooral roggen kwamen er om te paaien.

Tonny

deze foto heeft dus wel een grote betekenis in en voor het wad.
betekent dan dat als het wier zou verdwijnen,er ook minder roggen gaan paaien,en dus hier ook een bedreiging gaat worden voor deze roggen Remco?
als je denkt dat alles tegen zit, denk dan opnieuw😉

Fries

Citaat van: tonysettanta op 13 jul, 2020, 07:25 deze foto heeft dus wel een grote betekenis in en voor het wad.
betekent dan dat als het wier zou verdwijnen,er ook minder roggen gaan paaien,en dus hier ook een bedreiging gaat worden voor deze roggen Remco?
Wat je hier ziet is 'gewoon' zeewier. Wat dat betreft is dit geen speciale foto Tonny. En dat zeegras is grotendeels weg en daarmee ook de functie die het had voor de roggen. Er zijn pogingen om het terug te krijgen en dat lijkt steeds meer succes te hebben bij Griend.