Auteur Topic: Draadloos P-TTL flitsen met de pentax AF540-fgz  (gelezen 15228 keer)

Offline vandermark

  • Sometimes I do get to places just when God's ready to have somebody click the shutter. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 2.107
  • Geslacht: Man
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
Re: Draadloos P-TTL flitsen met de pentax AF540-fgz
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2010, 19:13:00 »
Je kan de pop up laten meetellen in de belichting maar ook alleen als stuurflits laten gebruiken.

Meestal werk ik met 1 flits op de camera bij een trouw. Of voorzien van een omnibounce of voorzien van een ingebouwd wit reflectortje dat speciaal voorzien is om lichtjes in de ogen te toveren terwijl de rest vanb het licht via wanden en plafond gaat.

Guido

Vertel dan eens heel snel hoe? Dat is precies waar we niet uitkomen  ;D
Trouwfotograaf: www.bartvandermark.nl

Offline lidy

  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 12.244
Re: Draadloos P-TTL flitsen met de pentax AF540-fgz
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2010, 19:25:48 »
Interessant vind ik dit! Ik wil in de winter ook eens gaan oefenen met de flitser van de camera af. Ik heb al wat zitten zoeken op het US-forum, maar kom nog niet heel veel verder, hoewel ik geloof dat 't bij de K-x (of was 't nou K-m  :-[ ) wel zo in het menu ingesteld kan worden.
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Offline Jan V.

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 2.446
  • Geslacht: Man
Re: Draadloos P-TTL flitsen met de pentax AF540-fgz
« Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2010, 19:43:27 »
...
hoewel ik geloof dat 't bij de K-x (of was 't nou K-m  :-[ ) wel zo in het menu ingesteld kan worden.
Daar gaat het hier onder andere over, Lidy, dat er (op de K10 en op de K-m alvast) in het menu inderdaad een optie is die suggereert dat de stuurflits kan worden ingesteld zodat ie wél of niet nog "meespeelt", maar dat dit in de praktijk geen verschil lijkt te maken voor de "glints" in de ogen van modellen, bruidjes... doordat de stuurflits met beide instellingen gewoon zichtbaar blijft in reflecterende oppervlakken.

Jan V.
No, I didn't lose my mind. Didn't have one in the first place!

PPG

Offline lidy

  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 12.244
Re: Draadloos P-TTL flitsen met de pentax AF540-fgz
« Reactie #13 Gepost op: 10 augustus 2010, 20:25:07 »
Dat had ik begrepen, Jan,  ;) maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat 't bij de K-x (zal 't dan wel zijn) wél uitmaakt welke instelling je gebruikt.
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Offline Guido Franssens

  • Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 4.944
  • Geslacht: Man
    • AstaPix
Re: Draadloos P-TTL flitsen met de pentax AF540-fgz
« Reactie #14 Gepost op: 10 augustus 2010, 20:41:28 »
kwestie van rtfm LOL

In het menu peroonlijk instellingen kan je instellen of je pop-up meetelt of alleen stuurt.

Guido

Offline Guido Franssens

  • Heel de wereld is mijn tuin, hou het dus een beetje proper!
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 4.944
  • Geslacht: Man
    • AstaPix
Re: Draadloos P-TTL flitsen met de pentax AF540-fgz
« Reactie #15 Gepost op: 10 augustus 2010, 20:42:38 »
de stand draadloos flitsen heet dat menu deel

Offline lidy

  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 12.244
Re: Draadloos P-TTL flitsen met de pentax AF540-fgz
« Reactie #16 Gepost op: 10 augustus 2010, 20:43:15 »
Volgens mij concluderen ze allemaal dat dat wel in the FM staat, maar dat t niet werkt, Guido.  ;)

Als je nou de intensiteit van de onboard flash op -2 zet bijvoorbeeld, dan worden de reflecties toch wel heeeeel gering?
- Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships. - Ansel Adams

Offline ReneM

  • Elke foto is een zelfportret.
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 13.385
  • Geslacht: Man
  • Het zijn maar pixels hoor.
    • Fotoblog
Re: Draadloos P-TTL flitsen met de pentax AF540-fgz
« Reactie #17 Gepost op: 10 augustus 2010, 21:12:21 »
Resumé:

Met de pop-up kun je draadloos de hoofdflits op afstand via p-ttl aansturen. Tot zover zijn we het eens.

De pop-up flits zie je echter terug op sterk reflecterende onderwerpen zoals pupillen. Hierbij is het effect uiteraard groter als je de pop-up flitser gebruikt als invulflits in plaats van uitsluitend stuurflits. Hierover zijn we het geloof ik ook eens.

Dat is niet ernstig of onoverkomelijk, maar we (lees: ik) willen dat niet. Natuurlijk kun je een en ander wegpoetsen in de nabewerking, maar hoe minder werk hoe liever ;)

Wil je dus één enkele lichtbron terugzien in je foto, dan dien je:
- òf je externe flits aan te sturen met een radiotrigger
- te fotosoepen om de glitch van de stuurflits weg te poetsen
- geen reflecterend onderwerp te fotograferen
- ervoor te zorgen dat je hoofdflits op dezelfde lijn staat als de stuurflits (maar dat is natuurlijk geen serieuze optie  ;D)

Vriendelijke groet, René

Als je niet meer kunt focussen, ben je te dichtbij... ;)

Offline vandermark

  • Sometimes I do get to places just when God's ready to have somebody click the shutter. - A. Adams
  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 2.107
  • Geslacht: Man
  • Ik ben nu echt klaar met lenzen kopen...hoop ik...
    • Portfolio Bart van der Mark
Re: Draadloos P-TTL flitsen met de pentax AF540-fgz
« Reactie #18 Gepost op: 10 augustus 2010, 21:12:40 »
kwestie van rtfm LOL

In het menu peroonlijk instellingen kan je instellen of je pop-up meetelt of alleen stuurt.

Guido

de stand draadloos flitsen heet dat menu deel

Kwestie van dit topic eerst goed doorlezen voordat je reageert  :P  ;)

Dat is niet waar Rene, bij de Custom instelling van mijn K10d is de laatste optie: Draadloos flitsen. Als ik die op 'uit' zet dan wordt de stuurflits van de ingebouwde flitser bij wireless flitsen alleen gebruikt om de te sturen. Bij het daadwerkelijk maken van de foto staat die niet aan. Die zie je dus ook niet terugkomen. Dit zie je ook in mijn foto's trouwens.

Precies wat jij ook zegt dus, alleen zie ik geen verschil als ik deze aan of uit zet, bij beide standen is de stuurflits zichtbaar. Maar het is zo weinig dat het geen probleem is voor mij.
Trouwfotograaf: www.bartvandermark.nl

Offline glasbak

  • Pentaxian
  • *
  • Berichten: 6.739
  • Geslacht: Man
  • foto 'geek'
    • foto's herwijnen 1910-1920
Re: Draadloos P-TTL flitsen met de pentax AF540-fgz
« Reactie #19 Gepost op: 10 augustus 2010, 21:32:56 »

Wil je dus één enkele lichtbron terugzien in je foto, dan dien je:
- òf je externe flits aan te sturen met een radiotrigger
- te fotosoepen om de glitch van de stuurflits weg te poetsen
- geen reflecterend onderwerp te fotograferen
- ervoor te zorgen dat je hoofdflits op dezelfde lijn staat als de stuurflits (maar dat is natuurlijk geen serieuze optie  ;D)


Er is nog een perfect werkende niet hierbovengenoemde mogelijkheid : kabeltje !

Verder kan het wel eens zijn dat niet elk camera model even wireless capabel is, de K10D kent minder wireless grapjes dan b.v. de istD of K20D.
Dus voor het topic in een welles nietus ontaard, kan het helpen aan te geven bij welke camera het wellus, en bij welke nietus is.