En een firmware-update?
Maar Ron, jij ervaart 'm dus niet zo zeer als langzamer, maar als niet sneller? (Toch een subtiel verschil.) En is Peter de enige die de K-5 langzamer vindt in de verwerking? 't Zal natuurlijk ook schelen als je hiervoor de K20D had, zoals Koor, maar er zijn er meer die de K-7 hadden/hebben.
Nou ik heb toch echt wel geschreven dat de K-5 langzamer is. Voor een enkel shot is het verschil gewoon klein.
Even de cijfers omgedraaid, die had ik verkeerd geplaatst.
Er is ook veel anders, zo heeft de K-7 nog de "oude" A/D converter die een losse unit in de camera is, terwijl de K-5 een sensor met onboard A/D-conversie heeft. (omzetting van het analoge naar het digitale). De verwerking is dus heel anders en dat zal wellicht ook bijdragen aan het langzamer zijn van het hele proces. Het zou goed kunnen zijn dat juist hier nog wel een bottleneck zit.
Met de K-7 kon je Jpeg's schieten met 14.5 megapixel en 1 ster kwaliteit op volle snelheid tot de kaart vol was. In de praktijk waren dit 306 foto's per minuut die daarmee 8,6 MB/s aan data wegschreven naar de SD kaart (1,69 MB per stuk gemiddelt).
Met de K-5 haal je er 238 op 16 megapixel en 1 ster kwaliteit. Dat zijn er dus maar 4 per seconde gemiddelt (na de snelle burst zakt de snelheid dus). Die brengen een gemiddelde datatstroom van 2 MB/foto en dus 8,0 MB/s aan data verwerkt naar de SD kaart.
Hier neemt de K-5 dus uitzonderlijk extra tijd, niet alleen worden er minder foto's gemaakt, ook de verwerking duurt langer omdat de K-5 een volle buffer heeft die nog geleegd moet worden terwijl de K-7 nooit een volle buffer bereikt. Het is in ieder geval niet de SDHC kaart die hier de bottleneck is (dan kom je uit op 255 foto's per minuut als de 8,6 MB/s de top is, maar ik denk dat die eerder richting de 13-14 MB/s is). In de verhouding met de pixels klopt het ook niet, want dan zou je er toch minstens 274 mogen verwachten als de K-7 het maximale uit de PRIME II processor zou halen.
Dus waar de vertraging ligt is mij nog een raadsel. Zou wel eens goed de sensor (A/D conversie) kunnen zijn.