heb de Q bij Foto Booms in Amsterdam uitgeprobeerd (met de standaardlens).
Eerste indruk is dat ie klein is (was te verwachten) maar ik vind de lens relatief veel uitsteken. Blijkbaar kan het niet anders, verder zou een uitschuifbaar zonnekapje handig zijn geweest.
De knopjes zijn logischerwijze kleiner dan bij de reflexen, problematisch vind ik de 4-weg knop achterop, normaal zit daar je duim boven, maar iets indrukken is geen optie (ondanks dat ik vrij kleine handen he) dus dat wordt met de pink bedienen.
Je moet je erop instellen dat de AF langzamer is dan bij de reflex.
Nog iets positiefs te melden? jazeker! De foto's zijn toch wel uitzonderlijk goed (afgezet tegen de kleine sensor) in een blauwe hemel is wat ruis te zien (op afdruk 24x30 cm), maar is minimaal en niet storend, opvallend is dat details en structuren erg scherp worden weergegeven. Je kan de RAW bestanden behoorlijk verscherpen zonder dat er akelige dingen gebeuren. Goed is verder dat de kleuren heel natuurgetrouw worden weergegeven, toch wel bijzonder.
En, - dat is al vaker gezegd - de afwerking van de camera is heel fraai, je voelt het in je vingers...
Conclusie? Pentax heeft duidelijk gekozen voor de kleinste maat, dat heeft gevolgen: kleine knopjes en een beeldkwaliteit die niet te vergelijken is met de reflexen, maar toch wel ruim voldoende is, zeker voor niet al te grote afdrukken.
Het wachten is eigenlijk op een pancakelens (groothoek) welke de camera platter maakt,
groet, Paul