Auteur Topic: smc PENTAX DA 17-70mm F4 AL (IF) SDM  (gelezen 7448 keer)

starbase218

• Gast
smc PENTAX DA 17-70mm F4 AL (IF) SDM
« Gepost op: 13 mei 2012, 00:32:01 »
Sinds ik met deze lens foto's nam in IJsland, was ik al van plan dit topic te openen. Nu ik een nieuw exemplaar heb denk ik namelijk dat deze lens misschien wel wat meer aandacht mag krijgen.

Ik weet alleen niet of dit topic over de lens gaat of over IJsland. Misschien moet ik daar nog maar eens een ander topic over openen.

Offline JohnnieS

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • Pentax verzamelaar
Re: smc PENTAX DA 17-70mm F4 AL (IF) SDM
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2012, 01:12:31 »
Ik heb deze Lens ook al een tijdje.
Maar ik kan niet zeggen dat het een hoogvlieger is.
Er komen wel leuke Foto's uit,maar ik heb het idee dat het nog veel beter kan ;)
Pentax spulletjes  Opkoper/ Bemiddelaar

starbase218

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2012, 09:00:25 »
Ik heb deze Lens ook al een tijdje.
Maar ik kan niet zeggen dat het een hoogvlieger is.
Er komen wel leuke Foto's uit,maar ik heb het idee dat het nog veel beter kan ;)

Bedoel je dat het beter kan als de lens beter was geweest, of als je zelf betere foto's zou nemen?

Mijn eerste exemplaar was ook niet echt goed. Op 70mm en bij korte scherpstelafstanden kreeg hij vaak geen focus lock. En hij was dan ook niet echt scherp. Dit exemplaar heeft daar geen last meer van, en wat betreft de scherpte: ik heb een foto die ik daar heb genomen om de scherpte op 70mm bij f/4 te testen. Die is scherp, dus ik denk dat dat in elk geval niet langer aan de lens ligt.

Offline JohnnieS

• Pentaxian
  • *
  • Pentax verzamelaar
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2012, 10:57:29 »
Bedoel je dat het beter kan als de lens beter was geweest of als je zelf betere foto's zou nemen?

Mijn eerste exemplaar was ook niet echt goed. Op 70mm en bij korte scherpstelafstanden kreeg hij vaak geen focus lock. En hij was dan ook niet echt scherp. Dit exemplaar heeft daar geen last meer van, en wat betreft de scherpte: ik heb een foto die ik daar heb genomen om de scherpte op 70mm bij f/4 te testen. Die is scherp, dus ik denk dat dat in elk geval niet langer aan de lens ligt.

Ja dat bedoel ik,het exemplaar dat ik heb is niet echt goed met de Focuslock.
Zal in de loop van tijd deze Lens vervangen door een goed exemplaar.
de Pentax 17-70 mm F4 AL (IF) SDM zijn normaal gesproken toch wel toplensjes, alleen de mijne nu even niet :'(

Offline KRG

• Ouwe getrouwe
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2012, 13:02:54 »
Hoe ga je om met zo'n "slecht"exemplaar. Of als ik zo'n lens zou willen kopen, hoe weet je dan bij aankoop of het een goede deal is. Om eerst een paar honderd testopnames te maken lijkt me ook lastig. Wie geeft daarin  advies?

KRG (Klaas)
Pentax K-1, K-S2 |K-x|Pentax D FA 28-105, DPSigma17-70 2.8-4.5|DA 18 - 50 WR RE|DA 18 - 55 AL II  |DA 50 - 200|DA L 50 - 300|DA 35 2.4|A 50 1.7 |A 3.5 ~4.5 35 -70 |A 28 2.8|M 135 3.5| Takumar(bayonet) 135 2.5 |FA 28 - 70 4.0|FA 28 - 80 3.5|Vivitar 75 - 205 macro 3.8|Vivitar flitser 285 |

Offline Thoran

• Pentaxian
  • *
  • Mijn mooiste plaatje schiet ik morgen...
    • Mijn Foto's op www.thoran-pictures.nl
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2012, 13:19:29 »
Hoe ga je om met zo'n "slecht"exemplaar. Of als ik zo'n lens zou willen kopen, hoe weet je dan bij aankoop of het een goede deal is. Om eerst een paar honderd testopnames te maken lijkt me ook lastig. Wie geeft daarin  advies?

+1  ik sluit me graag aan bij deze vraag ... 
Facebook : Thoran.Pictures / Twitter: @arnolddegans
Mijn Flickr page via : www.thoran-pictures.nl 
Studio page : https://www.facebook.com/ThoranPicturesPhotography

Offline caladrius

• Pentaxian
  • *
  • Blessed Be ;)
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2012, 14:41:47 »
Nou, volgens mij is dit gewoon een mooie  lens.
Prachtige plaatjes zeg.

Enkel Nr1 vind ik iets te donker. Nr3 is nu al mijn favoriet.

Mooi hoor.
!!! DE WERELD IS PLAT !!!!

starbase218

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 13 mei 2012, 16:44:18 »
+1  ik sluit me graag aan bij deze vraag ...

+1 ik ook. ALs je erachter komt laat je het me dan weten? ;)

Wat ik in elk geval heb gedaan bij deze lens is het volgende: de lens was al 2 keer eerder terug geweest, en als het de derde keer weer niet goed is, heeft Pentax een omruilregeling (is althans wat de verkoper mij vertelde). Dus na die derde keer heb ik meteen in de winkel (en daarbuiten) de lens getest. Ik wilde pertinent niet weggaan als ik er niet tevreden over was. Dat heb ik dus ook niet gedaan en toen werd er dus een nieuwe voor mij besteld.

Het enige nadeel van dit exemplaar (kan me niet herinneren dat de oude het had) is dat hij een beetje last heeft van zoom creep. In rust blijft de lens gewoon "kort", maar na een eind lopen kan het zijn dat hij onder zijn eigen gewicht in gaat zoomen.

@Caladrius: Thanks. De foto's zijn inderdaad iets aan de donkere kant (ben ik inmiddels ook achter). Zo heb ik ze nabewerkt, maar mijn monitor stond toen nog niet zo goed ingesteld/gecalibreerd als nu.

Offline JohnnieS

• Pentaxian
  • *
  • Pentax verzamelaar
« Reactie #8 Gepost op: 13 mei 2012, 20:47:35 »

Dat is een hele goeie vraag, meestal koop je een nieuwe Lens, probeert hem een tijdje, dan dan gaat hij weer een hele tijd of de Tas in of de kast in.
eigelijk zou je hem langdurig moeten Testen,maar ja wie doet dat nog op vandaag.
je kan geluk hebben en een Super lensje treffen,maar ook pech met een maandagmorgen Lens.
De mijne heeft een probleem met scherp stellen,hij mist dat extra stapje naar retescherp.
Kom net iets te kort

starbase218

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 13 mei 2012, 21:21:47 »
Ik denk dat de beste test is door hem gewoon te gebruiken, zoals je hem wilt gebruiken. Daar koop je hem tenslotte voor. Van eventuele problemen - als die er al zijn - die zich dan niet vertonen heb je dan blijkbaar ook geen last. Blijft over de problemen waar je wel last van hebt. Als die er zijn, en je mag redelijkerwijs verwachten dat die er niet zijn, dan denk ik dat je terug naar de winkel moet kunnen en die moeten dat probleem dan maar oplossen.

Dit houdt wel in dat je de focus legt op het fotograferen en niet op de spullen, maar dat zou zowiezo de basis moeten zijn denk ik.