het aantal shots op 1 accu is lager en bovendien ken ik de K-5. Dus ik zie ook nadelen, en dan zijn de voordelen toch te klein.
Mag ik vragen hoeveel shots je maakt met 1 li-accu op de K-5 in gemiddelde omstandigheden?
Het is denk ik moeilijk vergelijken.
Ik maak al snel zo'n 1000 tot 1200 shots met 1 originele li-accu en met penlights wordt dit nog meer.
Het snelste gaat het met veel LV gebruik en met filmen (maar wel stukken zuiniger dan met de K-r, terwijl wordt aangegeven in de docu dat het minder zou moeten zijn, ze zijn denk ik veel te voorzichtig).
Als je met de originele accu's werkt, zijn die ook nog een stuk kleiner en lichter mee te nemen dan die van de K-5, dus als je met 1 accu en 1 reserve-accu vooruit kunt bespaar je gelijk een stuk extra gewicht. Als je toch met penlights wilt werken, bespaar je bovendien nog de grip want ze passen al in de body zelf.
Voor mij was het kunnen gebruiken van batterijen in de body een grote plus t.o.v. de K-5; met het zuiniger gebruik van de Li-accu kwam er alleen nog een extra plus bij. Nadeel van de K-30 was dat hij bij aanschaf duurder was dan de (uitlopende) K-5; inmiddels is de K-30 al weer goedkoper geworden dan de nieuwere K-5-types.
Het zou misschien eens goed zijn om met een K-5 met nieuwe accu en K-30 met nieuwe accu met dezelfde lenzen in dezelfde omstandigheden (incl. AF, licht, temperatuur etc.) naast elkaar een test te doen. Dan is alles vergelijkbaar dus zowel de afbeeldingen (en sensor), accu-gebruik en de andere dingen.