Het blijft een moeilijk verhaal. Ik geloof en heb de ervaring dat converters het sowieso beter doen op snellere lenzen, een 1.4 converter op een 400 5.6 lens zetten lijkt me niet heel zinvol, zoals de plaatjes onder voorbehoud bewijzen. Een 1.4 converter op een 300 f4 (of beter nog een f2.8 ) werkt veel beter.
Naast de stop verschil die de converter oplevert, introduceert de converter mogelijk ook nog een hoeveelheid diffractie wat ook nog scherpte wegneemt, voor een echte eerlijke vergelijking zou je de 400 zonder converter dan ook nog een stopje moeten knijpen, de scherptediepte wordt weliswaar groter, maar in het scherptste deel wordt alles daardoor minder scherp. (en je compenseert ook gelijk de stop die de converter inpikt qua lichtopbrengst).
Ik geloof net als Guido wel dat de 300mm + 1.4 uitstekend doet en ben dan ook nog steeds ah overwegen om de 1.4 Pentax aan te schaffen voor gebruik met de F* 300 4.5 (waar ik zelf, maar daar hebben we reds eerder over gediscussierd, de sigma converter
niet op durf te zetten omdat het glas van de converter het achterste lenselement raakt bij de minimale focusafstand

.
Hier nog wat "lab" testen met een sigma 100-300 f4 zowel met als zonder converter: (weliswaar niet op een pentax getest, maar toch..)
http://www.photozone.de/Reviews/369-sigma-af-100-300mm-f4-nikon?start=1Gr. Sander