Al vaker heb ik me afgevraagd of je niet beter een crop kunt doen dan een 1,4 converter gebruiker. Maar nu ik vorige week een foto van de maan heb gemaakt met mijn Sigma 400 f/5.6 APO lijkt het voordeel toch echt in de richting van de crop te gaan. Ik heb twee foto's gemaakt, eentje met de Pentax 1.4 HD DA AF Rear Converter en eentje zonder. Daarna heb ik de foto's in Lightroom gecropt totdat ongeveer dezelfde afbeelding ontstond. De afbeelding zonder de converter is veruit de scherpste. De opnames zijn gemaakt met de K-3 II, mirror UP, enz. Daarnaast heb ik mijn uiterste uiterste best gedaan om goed scherp te stellen. Iets wat met de Sigma niet erg gemakkelijk is, want oneindig ligt kennelijk heel erg ver voorbij de afstand tot de maan...
In Lightroom heb ik deze crop gemaakt van de foto met de converter:

En deze van de foto zonder converter:

De uiteindelijke resultaten volgen hieronder:
Genomen met converter:

Genomen zonder converter:

Als ik naar bovenstaande foto's kijk, dan vraag ik me af waarom iemand met een camera met een redelijk hoge resolutie nog een converter zou gebruiken. Ligt dat aan mij? Aan mijn oude Sigma lens? Of is hier iets anders aan de hand? Hebben jullie soortgelijke ervaringen, of juist niet? Ik ben benieuwd.