Heb je een serieus statief, of een gammel ding met 3 poten ?
George, bedankt voor je reactie. Ik heb een licht statief gebruikt. Een solide zwaar statief, eventueel verzwaard, zal ongetwijfeld een beter resultaat geven; alleen denk ik niet dat dat de praktijk is voor de gemiddelde Pentax gebruiker. Normaal gebruik ik geen statief maar fotografeer ik "uit de hand" en gebruik een schoudersteun met een lange telelens. Omdat ik door een geopend raam een foto nam, wilde ik geen extra maatregelen nemen. Het resultaat is nu duidelijk: een foto met de afstandsbediening geeft dan nergens een scherp beeld; bij een foto met "spiegel opgeklapt" is er duidelijk sprake van een scherp- en onscherp gedeelte.
Omdat een telelens vergroot, evenals een sterke vergroting bij macro opnamen, worden de kleinste bewegingen sterk vergroot en is het m.i. raadzaam om met "spiegel omhoog" te fotograferen als een afstandsbediening wordt gebruikt. Bij het gebruik van "normale lenzen" speelt dit waarschijnlijk een veel kleinere rol, vooral als er een solide statief wordt gebruikt.
Groeten, Arno