Wellicht is het handig om te wachten op wat er over een paar weken op CP+ te zien en te horen is? Om nu op basis van per definitie onbevestigde lekken die naar alle waarschijnlijkheid ook nog eens niet het hele verhaal vertellen in een collectieve depressie te vervallen als Pentax gebruikers is wellicht iets te vroeg. Ik weet het, we kunnen dat heel goed. Zeker als je afgaat op wat er zich op de Amerikaanse fora afspeelt. Laat ik maar proberen enkele relativerende opmerkingen te plaatsen:
1. Voor degenen die met een K-3 of K-3II schieten; de sluiter moet 200.000 foto's aankunnen en ik weet niet hoe ver jullie zijn, maar die van mij is nog lang niet zo ver!
2. Als je al je aandacht richt op wat Ricoh en andere camerafabrikanten op de markt brengen en de opmerkingen daarover op fora, krijg je al snel de indruk dat het een race is met alleen maar winnaars en verliezers. De werkelijkheid kent meer grijstinten dan dat.
3. Dat er andere, actuelere camera's op de markt zijn die het op een aantal fronten beter doen dan de onze wil nog niet zeggen dat jij als individuele gebruiker ook altijd tijdig mee moet in zo'n 'ratrace'. Als ik zo om me heen kijk, zou iets minder consumeren wellicht een goed idee zijn voor ons wereldje. En ja, dat geldt ook voor mij. Ik weet niet hoe lang jullie het in het verleden uithielden met jullie filmcamera's, maar ik gok er op dat dat langer was dan nu met je K-3.
4. De bronnen van wat er nu naar buiten komt, spreken elkaar enigszins tegen...
5. Hoe langer je met een camera werkt, hoe beter je wordt in het gebruiken ervan en het vinden van manieren waarmee je eventuele tekortkomingen kan compenseren. Met een nieuwe camera begint dat proces weer opnieuw want er bestaan geen perfecte camera's.
6. In de grip bij de KP past een reguliere accu zoals in de K-5 en K-3 serie...

En zo kan ik nog wel even doorgaan...
En voor degenen bij wie de vingers nu boven het toetsenbord zweven om het bovenstaande met keiharde waarheden en argumenten te weerleggen; doet dan nou niet.

Voordat je ze hier hebt getypt, weet iedereen waarschijnlijk al wat je gaat schrijven, want het staat allemaal al elders op andere plekken op het internet.

Om maar een nu erg zeldzaam televisiebeeld te citeren:"Even geduld aub."