De FA* 28-70 is natuurlijk een objectief uit de bekende "Star" reeks. De lens krijgt gemengde recensies, maar wat mij betreft is alles dik in orde voor een zoom (scherpte, contrast, kleuren). Ik heb hem wel op een beetje flare kunnen betrappen (zie foto 1 rechtsboven). Voor de rest vind ik hem zeker boven de Tamron uitsteken. Zeker voor wat betreft het gewicht!

Focus-issues heb ik niet gehad. Ook heeft hij niet 1 keer gependeld, maar ik heb hem nog niet onder moeilijke licht-omstandigheden gebruikt. Hij focust behoorlijk snel voor een objectief zonder internal focusing (IF). De lens is op 70mm en bij f/2.8 enigszins soft, maar na een beetje diafragmeren trekt dat flink bij.
Vind ik de lens aanbevelenswaard? Niet voor wat betreft de prijs als je de concurrentie bekijkt, zeker wel voor wat betreft de prestaties. Als de prijs van belang is zou ik zeker gaan voor de Tamron 28-75/2.8 (of de Sigma, maar die ken ik niet persoonlijk). Sorry, ik heb ook geen idee hoe de lens zich verhoudt tot de DA* 16-50.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.