Pentax K-1 mark III geruchten

Gestart door DickL, 16 sep, 2024, 22:41

Vorige topic - Volgende topic

DickL

K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
DA 18-135 WR | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR | DA 55-300 PLM WR RE | DFA 24-70/2.8 | DFA 28-105 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16 | Metz 50 AF-1

kokkieblanda

Pentax had al aangegeven verleden jaar, bezig te zijn met de ontwikkeling van de K1 mk 3
K1, K3, K33 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA *50/*85 SDM AW/100WR/AW/150-450mm ED DC AW

Nature&Wildlife | Mijn Boeken

lurker

Zou mooi zijn. Het merk voelt nogal dood aan voor serieuze digitale fotografie. K-3 III is top maar begint ook al wat ouder te worden weer. 645Z krijgt volgens mij geen opvolger. Dus dat de K-1 een opvolger krijgt is goed om te horen. Ben benieuwd hoe die wordt ontvangen.

kokkieblanda

Dat Nikon en Canon elk jaar nieuwe toestellen uitbrengen (die nauwelijks verschillen met de vorige) heeft ertoe geleid dat Nikon bijna failliet ging. Canon kon de verliezen wegstrepen tegen andere divisies.
Dan heb ik liever een merk dat nieuwe modellen uitbrengt dat werkelijk een verbetering is van het vorige toestel, dan die marginale aanpassingen van Canikon.

Jan

Citaat van: kokkieblanda op 18 sep, 2024, 12:53 Dat Nikon en Canon elk jaar nieuwe toestellen uitbrengen (die nauwelijks verschillen met de vorige) heeft ertoe geleid dat Nikon bijna failliet ging. Canon kon de verliezen wegstrepen tegen andere divisies.
Dan heb ik liever een merk dat nieuwe modellen uitbrengt dat werkelijk een verbetering is van het vorige toestel, dan die marginale aanpassingen van Canikon.
De Nikon Z9 is 3 jaar geleden uitgebracht en er is nog geen sprake van een opvolger. De nikon Z8 is voorjaar 2023 op de markt gebracht en hiervoor geldt uiteraard hetzelfde. De Nikon Z6II is in 2020 op de markt gebracht en is onlangs vervangen door een sterk verbeterd model (na 4 jaar), de Z-6III. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik denk dat Nikon een erg gezond releasebeleid hanteert. Pentax daarentegen laat haar trouwe gebruikers zitten met oude techniek tegen een (naar verhouding) behoorlijk hoge prijs. En ik zeg het nog maar een keer: ik heb ruim 40 jaar met Pentax gefotografeerd en mezelf altijd als een goed ambassadeur van Pentax gedragen. Maar ik ben helemaal klaar met het beloven, aankondigen en nog eens aankondigen van nieuwe Pentax camera's en het niet meegaan met techniek die evident beter is. Wanneer kun je straks de K-1III kopen? Vanaf het moment van aankondigen tot het moment dat je de camera in handen hebt zit vaak ook nog een hele lange tijd. De K-1II verscheen 8 jaar geleden en ook tussen de K-3II en de K-3III zat 6 jaar... Er worden online al bedragen genoemd van $ 4.000 voor de nieuwe Pentax K-1III. Wie gaat hem voor zo'n bedrag kopen als je bekijkt wat je daar nog meer voor kunt kopen? Als Pentax was blijven leveren was ik niet geswitched. Ik denk niet dat het nu past om merken die het overduidelijk beter hebben gedaan te gaan afkraken.

K-S2 | K-01 | *ist D | MX-1 black
smc A MACRO 50mm 1:2.8 | smc A 24mm 1:2.8 | +++
my pictures

lurker

Citaat van: Jan op 18 sep, 2024, 15:59 Er worden online al bedragen genoemd van $ 4.000 voor de nieuwe Pentax K-1III. Wie gaat hem voor zo'n bedrag kopen als je bekijkt wat je daar nog meer voor kunt kopen?

Dit is voor mij persoonlijk een reden om ondanks de nadelen bij Pentax te blijven. Pentax is een relatief goedkoop merk, vooral bij de lenzen. Ik heb een redelijk gevulde cameratas, voor denk ik zo'n 5.000 euro aan waarde.

Daarbij heb je bij canikon de body met een kitlens erbij.

Als de K-1 III echt naar 4.000 euro gaat voor body only, verliest Pentax het laatste selling point.

Jan

Citaat van: lurker op 18 sep, 2024, 16:06 Als de K-1 III echt naar 4.000 euro gaat voor body only, verliest Pentax het laatste selling point.
Het is een beetje koffiedik kijken, maar als de K-1III een 61MP camera wordt met dubbele CF-Express kaarten, dan zou het me niet verbazen. Ik denk sowieso niet dat ze die onder de € 3.000 kunnen verkopen. Laten we eerlijk zijn, het wordt steeds rustiger op ons forum. Dit zijn de trouwste Pentax-aanhangers van Nederland. Wie van hen gaat hem voor dat bedrag kopen?
De Nikon Zf schommelt een beetje in prijs, maar staat nu te koop in een kit met de 24-70S lens bij Looman voor € 2.899. De tweedehandsmarkt loopt over van de F-mount (top)lenzen die met een adapter op die camera zijn te gebruiken met volledig behoud van (eye-detection) autofocus, 8 stops IBIS, enz. Chinese merken als Viltrox (maar nog veel meer) maken goedkope en prima AF-lenzen voor de Z-mount en voor alle andere mirrorless mounts, maar niet voor DSLR en dus niet voor Pentax. Je moet van de Zf houden vanwege zijn klassieke ergonomie, maar voor iets meer heb je de nieuwe Z-6III. Wie heeft er nou 61MP nodig? Sorry, maar ik geloof er niet in.
my pictures

EviZ

Ik denk ook dat Pentax op een doodlopende weg zit.... Spiegelreflex is gewoonweg uit. En de spoeling is dun, dus met weinig verkoop moet de investering terugverdiend worden. Dit betekent hoge prijzen.
Ik heb geen enkele spijt van mijn overstap naar Sony (de tussenweg via Nikon was helaas wel een dure).
De fotomarkt is sowieso duur geworden, dus ik ook blij met de goedkopere thirdparty objectieven. Dat houdt het behapbaar. Sony heeft zijn mount bijna volledig opengesteld voor derden; alleen het gebruik met teleconverter is voorbehouden aan Sony-objectieven. En er is geloof ik ook een beperking met het aantal fps maar daar maak ik eigenlijk nooit gebruik van. Op de R-punt en L-mount is er voor thirdparty geen autofocus. Welke beperkingen Nikon heeft aangebracht, weet ik eigenlijk niet.

61mp heb ik ook niet nodig. Ik heb nu 24mp en merk nooit een beperking daarin. De opvolger van de Sony A7III heeft 33mp, ook meer dan voldoende.

lurker

Citaat van: EviZ op 18 sep, 2024, 18:03 Ik heb geen enkele spijt van mijn overstap naar Sony (de tussenweg via Nikon was helaas wel een dure).

Ik ben vorig jaar geupgrade naar de K-3 III omdat ik een overstap naar Nikon te duur vond, heb (helaas) sony misschien niet volledig genoeg onderzocht.

Citaat van: EviZ op 18 sep, 2024, 18:03 Ik denk ook dat Pentax op een doodlopende weg zit.... Spiegelreflex is gewoonweg uit.

Helaas wel mee eens. Ik ben blij met de K-3 III maar tijdens mijn vergelijking met nikon mirrorless bleek wel dat de techniek, vooral op autofocus, een stuk achter loopt.
Zo moest ik al mijn lenzen kalibreren. Hoeft niet bij mirrorless.

Is iets wat acceptabel is als Pentax dusdanig goedkoper is. Zodra de prijzen meer gelijk zijn is het gewoon niet de moeite.

De beperkingen die je noemt vind ik trouwens rete irritant. Canon heeft de hele mirrorless mount dichtgetimmerd. Nikon heeft het redelijk open. Sony heeft vage beperkingen wat je noemt met een TC.

Als een merk gewoon goed glas maakt kopen mensen dat wel. Hou eerlijke concurrentie door niet de concurrentie actief tegen te werken.

EviZ

Ik maakte de overstap van Pentax naar Nikon nog in het dsrl-tijdperk. Ik kreeg toen best nog wel wat voor mijn Pentax-gear. Naar spiegelloos leverde mijn Nikon-gear niet heel veel meer op. Iedereen ging van dslr naar spiegelloos... Dat was een flinke afschrijving.
Ik heb toen niet voor Nikon gekozen omdat ik de strategie van Nikon onduidelijk vond; het was vooral gericht van op de markt brengen van camera's en niet van objectieven. En third-party was er toen ook nog geen sprake van.
Bij Sony was er toen al een uitgebreid assortiment van objectieven. Het aanbod bij Sony is nog steeds het grootst, al is er ook bij Nikon meer evenwicht gekomen.

Jan

Bij Nikon gaat het erg hard met nieuw glas. En vergeet niet dat de Nikon Z mount de grootste is en dat de sensor het dichtst bij de mount zit. Dit heeft als resultaat dat je op een Nikon Z mount camera met de juiste adapters alle Sony lenzen en Canon lenzen, inclusief AF en alle andere eigenschappen, kunt gebruiken alsof ze op een Canon of Sony camera zitten. Andersom kan dit uiteraard niet op Sony of Canon camera's. Je kunt dus bijna elke lens op de Nikon Z mount camera gebruiken.

Groet,
Jan
my pictures

EviZ

Dat van die objectieven speelde vooral een rol toen ik de overstap maakte van Nikon naar Sony. Het is idd flink bijgetrokken nu.
Ik ben niet zo een fan van af-adapters; mijn ervaring is dat het toch minder accuraat en snel is. Met mf-adapters heb ik natuurlijk geen problemen (ik heb er ook een aantal).
Mocht het met de AF-adapters toch heel goed werken, kan ik Nikon altijd nog als een uitwijk bezien.
Anyway, met Nikon of Sony zit je beter dan met Pentax, dat staat wel buiten kijf.

DickL

Ik ben tot nu toe niet overgestapt omdat ik dat een te dure investering vond. Ik ben niet van het verkopen van oud spul. Ik heb alles nog wat ik in 44 jaar van Pentax gekocht heb. Ook mijn zoon en dochter maken nu gebruik van mijn oude camera's en lenzen. Van mijn schoonvader hebben we zijn Nikon D7000 met verschillende AF-S lenzen gekregen. Hier zit ook een Nikkor AF-S 80-400 bij. Ik zit dus te denken om een tweedehands Nikkon Z camera met adpter aan te schaffen. (tips zijn aanbevolen  8) ) Kijken hoe mij dat bevalt voor vogel fotografie. Maar mijn Pentax spullen zal ik nooit verkopen.

Trouwens mijn zoon vindt die Nikkon D7000 helemaal niets. Kan niet met die camera en het menu overweg. Fotografeert veel liever met de oude K5 en vindt die veel gebruikersvriendelijker. Als we op stap gaan pakt hij meestal mijn Sigma 70-200 en de nieuwe Pentax 55-300.

K-3iii | K-1 | K-3 | K-01 | K-5 | K-m 
DA 18-135 WR | DA 21 Limited | DA 35/2.4 | DA 18-55 WR | DA 55-300 PLM WR RE | DFA 24-70/2.8 | DFA 28-105 | DFA 150-450 | DFA 100 MACRO WR 
FA77 1.8 Limited | FA43 1.9 Limited | FA31 1.8 Limited
Sigma 70-200/2.8 II | Sigma AF 8-16 | Metz 50 AF-1

kokkieblanda

Jan

my pictures