Waarom moeten we nu ineens weer allemaal een 'eigen stijl' hebben?...
En of iemand vind dat ik 'eigen stijl' heb interesseert me geen moer eigenlijk. 
Dat is natuurlijk prima, maar TS wil wel graag een eigen stijl hebben.
Nog niet zo heel lang geleden stelde ik mezelf dezelfde vraag, volgens mij zelfs op dit forum en toen kreeg ik soortgelijke -voor dat moment voor mij totaal onbevredigende- reacties.
Nadenken over wat je precies wilt is helemaal niet zo'n slecht idee vind ik.
Ik heb me daar een tijdje druk over gemaakt, maar als je dat loslaat en stopt met zoeken en in plaats daarvan gewoon foto's gaat maken ontwikkelt er zich waarschijnlijk vanzelf wel iets wat je zou kunnen beschouwen als een eigen stijl. Heb niet de illusie dat je je meteen kunt meten met de groten der aarde die je aanhaalde, dat voorkomt teleurstellingen.

Closefocus portretten met een beperkte dof is zo een beetje mijn ding geworden.
Voor macro geldt iets soortgelijks: bloem of beest staan er geïsoleerd op, maar wel zo dat er nog een verhaal in de foto zit.
Verder heb ik een eigen workflow ontwikkeld waarbij ik ongeveer dezelfde stappen doorloop. Dat zorgt voor een consequentere output en dat maakt herkenbaar.
Bottomline: maak je niet dik en ga lekker fotograferen. Het regelt zich allemaal vanzelf.

Hoe harder je probeert, des te verkrampter ga je werken en dat is bepaald niet bevorderlijk voor het proces dat je nastreeft.
Vriendelijke groet, René