Auteur Topic: Op zoek naar een eigen stijl  (gelezen 5510 keer)

sebastiaanv

• Gast
Op zoek naar een eigen stijl
« Gepost op: 28 oktober 2012, 15:04:17 »
Dit is iets wat me niet al te lang geleden opviel.
Als ik naar m'n foto's kijk, dan zie ik vanalles; veel zwart wit, veel verschillende soorten kleuren, macro, straat fotografie, portretten etc.
Maar wat ik mis in m'n foto's, en wat ik ook wel jammer vind, is dat je er niet een duidelijke stijl in kunt herkennen. Iets wat mijn foto's, typisch mij maakt.
Misschien komt dat omdat ik er zelf naar kijk en kunnen jullie wel zoiets vinden of, misschien komt dit met de jaren? En duurt het lang voordat je een eigen stijl ontwikkelt. Dat laatste lijkt me best logisch, maar je zou denken dat je ook nu wel iets van eenheid in je foto's terug zou zien.
Bij Joop, Koor en andere forumleden vind ik wel dat je duidelijk de foto's van de één kunt onderscheiden van de ander.

hier bijv. een linkje naar m'n 500px account: http://500px.com/svanvenetien

Ik ben benieuwd wat jullie hierover kunnen zeggen, zowel in het algemeen als in mijn geval.  :)

Offline Karen

• Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Vrouw
    • Pr1mo Fotografie
Re: Op zoek naar een eigen stijl
« Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:10:41 »
Ach, wat is een eigen stijl?
Ten eerste is alles al eens gedaan en ten tweede ben je nog jong en kun je alle kanten op.
Gewoon doen wat je leuk vind, op gegeven moment ontwikkel je wel iets wat misschien zegt dat jij het bent, maar wil je dat ook echt?
Ooit, toen ik nog inspiratie genoeg had, vond ik alles leuk om te fotograferen, wil me niet vastleggen op maar 1 ding, want dan wordt het voor mij saai en ik verveel me snel.
Weet niet hoe het bij jou is, maar het ligt ook altijd aan m'n bui, hoe ik een foto maak, hem bewerk en met de kritiek erop omga.
Je hebt in ieder geval wel oog voor fotografie, dat kan ook niet iedereen zeggen. Foto's maken kan iedereen, maar niet iedereen maakt goeie foto's.
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 15:14:00 door Karen »

Offline kokkieblanda

• Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Geslacht: Man
  • by consent: vogelmeester
    • lekker aziatisch eten
« Reactie #2 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:12:43 »
Foto's maken kan iedereen, maar iedereen maakt goeie foto's.
Foto's maken kan iedereen, maar niet iedereen maakt goeie foto's. Toch?
K1/K3/7 | Metz 58-2 | AF360FGZ II
DA*300 | DA 15/20-40/70 Ltd | DA 18-55WR/55-300
FA 31/43 Ltd | DFA 50mm SDM AW/100WR/150-450 DC AW
my Books | Nature&Wildlife

Offline Karen

• Pentaxian
  • *
    • Pr1mo Fotografie
« Reactie #3 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:13:49 »
Ja, zoals gewoonlijk kunnen m'n vingers m'n hersens niet bijhouden  :laugh:

sebastiaanv

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:20:46 »
Ach, wat is een eigen stijl?
Ten eerste is alles al eens gedaan en ten tweede ben je nog jong en kun je alle kanten op.
Gewoon doen wat je leuk vind, op gegeven moment ontwikkel je wel iets wat misschien zegt dat jij het bent, maar wil je dat ook echt?
Ooit, toen ik nog inspiratie genoeg had, vond ik alles leuk om te fotograferen, wil me niet vastleggen op maar 1 ding, want dan wordt het voor mij saai en ik verveel me snel.
Weet niet hoe het bij jou is, maar het ligt ook altijd aan m'n bui, hoe ik een foto maak, hem bewerk en met de kritiek erop omga.

Je hebt in ieder geval wel oog voor fotografie, dat kan ook niet iedereen zeggen. Foto's maken kan iedereen, maar niet iedereen maakt goeie foto's.

Toch vind ik, ook al maak je foto's van veel verschillende onderwerpen, dat je bij veel mensen wel een terugkerende eenheid kunt vinden. Dat je hoe dan ook ziet dat die foto bij hem of haar hoort. En zoiets lijkt me toch iets om een soort van trots op te zijn ofzo, dat je iets eigens hebt.
Zelf is het wel iets dat ik op den duur wil bereiken, een eigen stijl. Het onderscheidt je dan toch van de rest. En als je je onderscheidt van de rest, val je op. Je ziet het verschil duidelijk tussen een schilderij van Caravaggio en Rafaël, een boek van Couperus en Grunberg en een foto van Cartier Bresson en Avedon.

*dat laatste heeft natuurlijk ook met de tijdsgeest en andere factoren te maken enzo, maar het gaat even om het idee :P*
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2012, 15:22:43 door sebastiaanv »

Offline Karen

• Pentaxian
  • *
    • Pr1mo Fotografie
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2012, 15:27:25 »
Ik denk dat je je sowieso onderscheidt van de rest, door te doen wat jij leuk vind en niets iets te doen omdat de rest het leuk vind.

Leukehobby

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:24:02 »
Waarom moeten we nu ineens weer allemaal een 'eigen stijl' hebben?
Maak gewoon de foto's die je leuk vind om te maken en probeer steeds wat bij te leren.....zo denk ik er tenminste over.
En of iemand vind dat ik 'eigen stijl' heb interesseert me geen moer eigenlijk. :)

Henk

Offline ReneM

• Elke foto is een zelfportret.
  • Forumbeheerder
  • Pentaxian
  • *
  • Het zijn maar pixels hoor.
    • Fotoblog
« Reactie #7 Gepost op: 28 oktober 2012, 17:44:58 »
Waarom moeten we nu ineens weer allemaal een 'eigen stijl' hebben?...
En of iemand vind dat ik 'eigen stijl' heb interesseert me geen moer eigenlijk. :)
Dat is natuurlijk prima, maar TS wil wel graag een eigen stijl hebben.

Nog niet zo heel lang geleden stelde ik mezelf dezelfde vraag, volgens mij zelfs op dit forum en toen kreeg ik soortgelijke -voor dat moment voor mij totaal onbevredigende- reacties.
Nadenken over wat je precies wilt is helemaal niet zo'n slecht idee vind ik.

Ik heb me daar een tijdje druk over gemaakt, maar als je dat loslaat en stopt met zoeken en in plaats daarvan gewoon foto's gaat maken ontwikkelt er zich waarschijnlijk vanzelf wel iets wat je zou kunnen beschouwen als een eigen stijl. Heb niet de illusie dat je je meteen kunt meten met de groten der aarde die je aanhaalde, dat voorkomt teleurstellingen. ;)

Closefocus portretten met een beperkte dof is zo een beetje mijn ding geworden.
Voor macro geldt iets soortgelijks: bloem of beest staan er geïsoleerd op, maar wel zo dat er nog een verhaal in de foto zit.
Verder heb ik een eigen workflow ontwikkeld waarbij ik ongeveer dezelfde stappen doorloop. Dat zorgt voor een consequentere output en dat maakt herkenbaar.

Bottomline: maak je niet dik en ga lekker fotograferen. Het regelt zich allemaal vanzelf.  :)
Hoe harder je probeert, des te verkrampter ga je werken en dat is bepaald niet bevorderlijk voor het proces dat je nastreeft.

Vriendelijke groet, René
Als je niet meer kunt focussen, ben je te dichtbij... ;)

Leukehobby

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2012, 06:58:40 »
Nadenken over wat je precies wilt is helemaal niet zo'n slecht idee vind ik

Maar daar ben ik het direct mee eens, maar dat wil nog niet zeggen dat je eigen stijl zou moeten hebben.

Bottomline: maak je niet dik en ga lekker fotograferen. Het regelt zich allemaal vanzelf.  :)
Hoe harder je probeert, des te verkrampter ga je werken en dat is bepaald niet bevorderlijk voor het proces dat je nastreeft.

Dat bedoel ik...gewoon lekker je gang gaan :)

Offline Peet

• Pentaxian
  • *
  • In ontwikkeling...
    • PPG
« Reactie #9 Gepost op: 29 oktober 2012, 20:25:31 »
Leg de lat niet te hoog, het kan je het plezier om te fotograferen ontnemen.
"The world is my garden. Please keep it clean."

http://500px.com/peetbijsterveld